دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1399 - 12:33
آنا بررسی می‌کند؛

باند فروش سؤالات کنکور از واقعیت تا کلاهبرداری/ امنیت سؤالات آزمون‌های سراسری چگونه تضمین می‌شود؟

باندهای فروش سؤالات آزمون‌های سراسری هر ساله تعدادی از داوطلبان را فریب می‌دهند و پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند، در این میان داوطلبان باید هشیار باشند.
کد خبر : 500394
_S0K0731.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هر ساله که به زمان برگزاری آزمون‌های سراسری نزدیک می‌شویم موضوع خرید و فروش سؤالات داغ‌ و داغ‌تر می‌شود. عده‌ای سوداگر با دریافت مبالغ هنگفت ادعا می‌کنند که به سؤالات آزمون‌ها دسترسی دارند و می‌توانند متقاضیان را به آرزوی خود برسانند.


آگهی فروش این سؤالات در فضای مجازی کم نیست و با یک جستجوی ساده می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. مبلغان فروش سؤال از عناوینی نظیر «شما نمی‌توانید موفق شوید چون سهمیه‌ای ندارید»، «حیف شما نیست که در رشته‌های برتر قبول نشوید»، «به فروشندگان دیگر اعتماد نکنید»، «سؤالات را چند روز قبل به شما می‌رسانیم» استفاده می‌کنند. هزینه سؤالات در گروه ریاضی تا 6 میلیون تومان، گروه انسانی 3 تا 5 میلیون تومان و گروه تجربی تا 7 میلیون تومان برآورد شده است.


به داوطلبان توصیه می‌شود که از کنار این گونه آگهی‌ها رد شوند چراکه هیچ نتیجه‌ای جز به هدر دادن سرمایه و وقت ندارد. این افراد اگر بخواهند هم نمی‌توانند به سؤالات کنکور دسترسی داشته باشند.


امنیت سؤالات آزمون‌های سراسری چگونه تضمین می‌شود؟


امنیت سؤالات آزمون‌های سراسری به همین راحتی قابل دور زدن نیست. منصور غلامی، وزیر علوم سال پیش با اشاره به امنیت آزمون سراسری می‌گوید چاپ، بسته‌بندی و روند برگزاری کنکور با تکنولوژی‌های بسیار بالایی صورت می‌گیرد و دسته‌بندی سؤالات تصادفی است بنابراین اشخاص دخالتی در این روند ندارند.



پیش از این ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگویی در سال 93 درباره حفاظت از آزمون سراسری گفته بود دستگاه‌های مختلفی برای امنیت آزمون سراسری با سازمان سنجش همکاری می‌کنند، قرنطینه کنکور توسط سه الی چهار حوزه حفاظتی کنترل می‌شود که یک لایه حفاظتی سازمان سنجش است و لایه‌های دیگر را دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و... تشکیل می‌دهند.


وی اعلام کرده بود: تمامی این تدابیر بر اساس تجربه و سابقه برگزاری آزمون سراسری به دست آمده است. ضمن آنکه هرساله سعی می‌شود مشکلات و نقاط ضعف احتمالی نیز شناسایی و برطرف شود.


واقعیت فروش سوالات کنکور چه بود؟


اما آن چیزی که می‌تواند واقعیت داشته باشد و در سال‌های اخیر هم مصادیق آن نمایان شد باند پیشرفته فروش سؤالات است. به نظر می‌رسد این باند در لایه‌های مختلف حفاظتی نفوذ دارد و برای مقابله با این باند باید چاره اساسی صورت گیرد. این باند در کنکور سال 98 هم اقدام به فروش سوال کرده بود که تعدادی از عوامل آن دستگیر شدند.


حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره باند فروش سؤالات کنکور 98 گفته بود توانستیم باند بزرگ فروش سوالات کنکور را شناسایی و متلاشی کنیم، این باند وسیع بوده و سوالات را گرفته بودند و قصد داشتند آن را توزیع کنند. متأسفانه برخی از مسئولان و آقایان نیز در این گروه بودند.



ولی بعداً ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با انتقاد از سخنان سردار رحیمی گفته بود مطالبی که گفته می‌شود، باید روشن و شفاف باشد که باعث ایجاد شائبه و شبهه در یک پروژه ملی نشود. منظور سردار رحیمی از مسئولان، مربوط به شبکه‌ای از شهرستان روانسر بوده که مدیر آموزش و پرورش این شهرستان این شبکه را راه‌اندازی کرده بود.


خدایی با رد سخنان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ می‌گوید سؤالات کنکور لو نرفته است، وزارت اطلاعات قبلاً این تیم را شناسایی کرده بود، بنابراین قبل از هر گونه اقدام با اطلاعات پلیس امنیت، این باند فروش سوالات منهدم شدند.


به گفته رئیس سازمان سنجش پرونده قضایی این‌ها در تهران مطرح شد؛ گفته سردار رحیمی مبنی بر رد پای برخی آقایان و مسئولان نیز به همین دلیل است، ولی به جز مدیر اداره آموزش و پرورش روانسر مسئول دیگری در این موضوع درگیر نبوده است.


حال سؤال مهم این است که چطور یک مدیر در یک شهرستان دورافتاده توانسته به سؤالات و حتی پاسخ‌ها دست پیدا کند، مگر سؤالات از چاپخانه سازمان سنجش خارج نمی‌شود و به همه جای کشور انتقال نمی‌یابد؟ اگر کسی در این اقدام با او همکاری نداشته، چگونه توانسته قبل از برگزاری آزمون به سؤالات دسترسی پیدا کند؟ این ابهامات هیچ‌گاه پاسخ داده نشدند و افکار عمومی در شگفتی کشف باند پیشرفته سؤالات باقی ماند ولی هرگز مشخص نشد که چه عواملی در پشت پرده‌ در فروش سوالات آنها را همراهی می‌کردند.


به نظر می‌رسد که باید با باندهای این‌چنینی برخوردهای جدی صورت گیرد؛ چراکه اینگونه فسادها در حال آسیب زدن به کشور است و به بخش‌های مختلف آسیب‌های جدی وارد می‌کند. مسئولان باید با شناسایی این مفاسد اعتماد از دست رفته را به مردم بازگردانند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته