دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1399 - 00:08
بانوی برتر کارآفرین کشور در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ظرفیت بالای دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین/ دانشجویان چگونه به سمت کارآفرینی سوق پیدا کنند؟

بانوی برتر کارآفرین کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از طریق ارتباط پویا و خلاق با صنایع بومی هر منطقه گامی بلند در تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین بردارد.
کد خبر : 500288
139406271038015996114004.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کارآفرینی یکی از موضوع‌های مهمی است که دانشگاه‌ها باید نسبت به آن ورود جدی پیدا کرده و در حل مسائل کشور نقش‌آفرینی کنند. کارآفرین، کسی است که متعهد می‌شود مخاطره‌هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی و به وظایف خود در این عرصه عمل کند.


دانشجویان و اساتید باید برای رفتن به سمت کارآفرینی و فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تلاش مضاعفی کنند تا شاهد نتایج درخشانی در این زمینه باشیم. در همین راستا با مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، دانشیار رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، بانوی برتر کارآفرین کشور در سال 98 و دارنده تندیس طلایی از وزارت صمت به گفتگو نشستیم.



وی، انجمن پروبیوتیک را در سال ۱۳۸۹ با همکاری اعضای هیئت مؤسس انجمن، زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس کرد و هم‌اکنون به‌عنوان رئیس انجمن پروبیوتیک ایران فعالیت می‌کند. انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در سال 98 به‌عنوان برترین انجمن بین رشته‌ای از سوی کمیسیون انجمن‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.


تاج‌آبادی در سال 1391 شاخه تولید میکروارگانیسم‌های کاربردی در صنایع غذایی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف و به‌عنوان مدیرعامل شرکت تک‌ ژن زیست و اولین تولیدکننده صنعتی پروبیوتیک در صنایع غذایی وارد صنعت شد.


در سال ۹۷ شتاب‌دهنده لاکتوویژن را تأسیس کرد و رئیس هیئت مدیره آن شد. این شتاب‌دهنده تنها شتابدهنده‌ای است که در حوزه زیست فناوری میکروبی و زیست فناوری غذایی و پروبیوتیک   فعالیت می‌کند. در ادامه گفتگوی آنا با عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و بانوی برتر کارآفرین کشور را می‌خوانید.



رسالت شتاب‌دهنده حمایت از جامعه علمی و سرمایه‌گذاران برای تولید فناوری جدید است


آنا: نقش جامعه دانشگاهی کشور را در تولید علم چگونه ارزیابی می‌کنید؟


تاج‌آبادی ابراهیمی: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود بر ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت و استفاده از بنیه علمی و تخصصی دانشگاهیان برای رفع نیازهای کشور تأکید دارند. پس ضروری است دانشگاهیان این توصیه معظم‌له را اجرایی کرده و هرچه بیشتر زمینه‌های استفاده از پتانسیل علمی و تخصصی دانشجویان و اساتید را فراهم کنند.



در این زمینه شتاب‌دهنده‌ها نیز تأثیرگذار خواهند بود، رسالت شتاب‌دهنده حمایت از جامعه علمی، فعالان حوزه زیستی و سرمایه‌گذاران این حوزه به‌منظور تولید کار و فناوری جدید، ایجاد اشتغال و همچنین پیشرفت در حوزه‌های مربوطه است.


در اصل شتاب‌دهنده می‌خواهد کمک حال، همراه و راهنمای کسانی باشد که در راستای اجرایی کردن طرح‌ها و ایده‌های خود دچار سردرگمی، تشویش و ترس از مشکلاتی هستند که در این زمینه وجود دارد. شتاب‌دهنده می‌خواهد صاحبان علم و دانش بتوانند علم خود را به ثروت تبدیل کنند که یقیناً این امر موجب اشتغال‌زایی، پیشرفت کشور و بهبود جامعه خواهد شد.


معیارهای کارآفرین برتر کشور


تاج‌آبادی ابراهیمی: معیارهای مختلفی برای انتخاب کارآفرین برتر از سوی وزارت صمت وجود دارد، از جمله این موارد می‌توان به دانش‌بنیان بودن شرکت و تعداد پرسنلی که یک کارآفرین توانسته‌ است به اشتغال در بیاورد و مرتبه علمی پرسنل که بیش از 80 درصد آن‌ها دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر هستند، اشاره کرد و شرکت ما این ویژگی‌ها را داشت.



همچنین تعداد و تنوع محصولاتی که شرکت ما توانسته به بازار عرضه کند در انتخاب بنده به‌عنوان بانوی کارآفرین برتر سال 98 تأثیرگذار بوده است؛ شتاب‌دهنده لاکتوویژن توانسته در طول دوسال گذشته یک سایکل شتاب‌دهی برگزار کند که خروجی این سایکل، 6 استارت‌آپ بوده که تبدیل به شرکت دانش‌بنیان شده‌ است که به‌عنوان مثال می‌توان به مکمل‌های پروبیوتیک بیماری‌های خاص، واکسن‌های آبزیان، کرم‌های آرایشی بهداشتی و استارترهای لبنی اشاره کرد.


اقدامات دانشجویان برای سوق پیدا کردن به سمت کارآفرینی


آنا: برای اینکه دانشجویان به سمت کارآفرینی سوق پیداکنند و خودشان کارآفرین شوند، چه مسیری را باید طی کنند؟


تاج‌آبادی ابراهیمی: دانشجویان باید در دوران کارشناسی مباحث درسی را به‌طور عمیق فرابگیرند تا چارچوب رشته خود را به‌خوبی بشناسند و در کنار آن با شرکت در دوره‌های کارآموزی با نحوه کار در حوزه تخصصی خود آشنا شوند.  



همچنین دانشجویان در دوران کارشناسی ارشد باید حوزه کاری خود را مشخص کنند و بدانند که در آینده در چه زمینه‌ای می‌خواهند مشغول به کار شوند. باید نیازهای بازار کار رشته خود را بشناسند و کمبودهای آن را شناسایی کنند. در کنار آن با حضور در رویدادهای اکوسیستم نوآوری تلاش کنند با جو و نحوه کار در محیط‌های مختلف آشنا شوند.


دانشجویان باید با بررسی دقیق زیرساخت‌ها، قوانین و مقررات اقدامات لازم برای کار در رشته خود را انجام دهند و بر اساس آن به سمتی حرکت کنند تا بتوانند از دانش خود کسب درآمد داشته باشند.


هرچند در این زمینه می‌توانند از خدمات شتاب‌دهنده‌ها خیلی استفاده کنند. به‌عنوان مثال شتاب‌دهنده لاکتوویژن خدماتی مانند مشاوره و منتورینگ، تشکیل تیم و ارائه ایده، خدمات آزمایشگاهی و فضای کسب و کار اشتراکی، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای ایده‌‌های دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌دهد و در این‌صورت موجب کارآفرینی دانشجویان و تأسیس شرکت دانش‌بنیان توسط آن‌ها می‌شود.


ظرفیت بالای دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین


آنا: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از پژوهش و مسئله‌محوری است و می‌خواهد به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شود. ظرفیت دانشگاه آزاد را برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین چگونه ارزیابی می‌کنید؟


تاج‌آبادی ابراهیمی: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین دارد، چراکه گستردگی فراوانی از نظر جغرافیایی دارد و می‌تواند نیازهای مختلف کشور را شناسایی کند.



از سوی دیگر این دانشگاه دانشجویانی را پرورش می‌دهد که بسیار نوآور، خلاق و کوشا بوده که این موارد، اصلی‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرین است. این دانشگاه باتوجه به شبکه آزمایشگاهی گسترده و مجهزی که در شهرهای مختلف کشور دارد، می‌تواند از طریق ارتباط پویا و خلاق با صنایع بومی هر منطقه گامی بلند در تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین بردارد.


همچنین فعالان اکوسیستم استارت‌آپی از جمله فضاهای کسب و کار اشتراکی، شتاب‌دهنده‌ها و... می‌توانند در این زمینه تسهیل‌گر باشند. به‌عنوان مثال شتاب‌دهنده لاکتوویژن با ارتباط پویایی که با صنعت دارد، نیازهای صنایع را با استفاده از تخصص و دانش اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کرده است و این شتاب‌دهنده می‌تواند یک نمونه موفق از ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت باشد. 


اولین و دومین دوره همایش ملی پروبیوتیک توسط انجمن پروبیوتیک در دانشگاه آزاد اسلامی با کمک اعضای هیئت علمی برگزار شد و این دانشگاه، بستر سوق دادن ما را به کارآفرینی فراهم کرد.


از رئیس واحد، رئیس دانشکده علوم پایه، معاون آموزشی دانشکده علوم پایه و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی وقت که حمایت صد درصدی از این انجمن در آن زمان داشتند تشکر ویژه می‌کنم.


اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با پتانسیل بالایی که در ارائه طرح‌های نوآورانه دارند، موجب کارآفرینی و حرکت این دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین می‌شوند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
۰
دانشگاه ازاد زنجان کاسه داغتر از اش شده پدر هیات علمی رو دراوردن تو یکی از جلسات رییس میگفت ما به تهران خط میدیم یه بخشنامه داخلی زدن همه رو گروه ب کردن مگر مواردی که شورا تشخیص بده خلاصه هیات علمی شده خودی ها و نخودی ها
هلدینگ شایسته