اندر معایب نفوذ فناوری در سیستمهای بانکی/ سرقت از بانک بدون هفتتیرکشی
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هر فناوری مزایا و معایب خود را دارد و پیشرفتهای بانکی نیز در این زمینه مستثنی نیستند. امروزه دسترسی به پول از طریق یک دستگاه خودپرداز (ATM)در هر زمان و حتی مکان به کار راحتی مبدل شده است. با این حال اگر کسی کارت شما را سرقت کند و از طریق یکی از روشهای فیشینگ پسوردتان را به دست آورد، امکان دسترسی آسان به پول شما خواهد داشت، این یعنی سرقت بانکی بدون هفتتیر کشیدن!
تغییرات دائمی هستند، بنابراین بهجای اینکه از فناوری بگریزیم، باید مزایا و اشکالات فناوری را بفهمیم تا همزمان از مزایای آن برخوردار باشیم و هم نسبت به معایبش هوشیار باشیم. قرار نیست این معایب ما را از استفاده از خدمات آنلاین محروم کند، بلکه این نگرانیها را باید در خاطر داشت تا از مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آید.
نگرانیهای سرقت امنیتی و هویت
بانکداری آنلاین به شما این امکان را میدهد که بدون خروج از اتاق نشیمن خود صورتحسابها و هزینهها را پرداخت کنید. متاسفانه، این روش همچنین شیوههای جدیدی را به وجود آورده است که به خلافکارها اجازه میدهد بتوانند کنترل حسابهای بانکی افراد و سایر اطلاعات مرتبط را به دست گیرند. به همین دلیل است که در برابر ایمیلها و پیامکهایی که از شما میخواهد تا در فرمی نام کاربری و پسوردتان را وارد کنید باید بسیار با سوءظن برخورد کنید. به عنوان مثال اگر یک کلاهبردار آنلاین، از این طریق بتواند به اطلاعات ورود به سیستم بانکی آنلاین شما دست پیدا کند، آنگاه میتواند نقل و انتقال مالی دلخواهش را انجام دهد، آن هم بی آنکه خودتان متوجه شوید(اگر خوش شانس باشید پس از کلاهبرداری از طریق پیامک متوجه آن خواهید شد).
به طور کلی، سایتهای بانکی و برنامههای تلفن همراه به صورت ایمن طراحی شدهاند و بانکها به طور مداوم پروتکلهای امنیتی را به روزرسانی میکنند. با این حال، هیچ سیستمی کاملا بیخطا نیست و حسابها را میتوان هک کرد، در نتیجه پول، بدون دخالت افراد سرقت میشود.
بنابراین در حالی که از بانکداری تلفن همراه یا آنلاین استفاده میکنید، مراقب باشید از وصل شدن به شبکههایی که ایمن نیستند خودداری کنید و در تغییر رمز عبور از سایت غیرمطمئن اجتناب کنید و مراقب ورود اطلاعات به سیستم باشید. در حال حاضر شبکههای WPA-2 تا حدود زیادی امن است.
پرداخت RFID
سیستم بازشناسی با امواج رادیویی یا RFID، سیستم شناسایی بیسیمی است که برقراری بسیاری از تراکنشهای مالی را ممکن کرده است. با استفاده از RFID تبادل دادهها از طریق رد و بدل شدن اطلاعات میان یک Tag که به یک کالا، سروویس، وسیله و... منتسب است و یک بازخوان(Reader) مقدور میشود. در RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن دادهها، "بدون تماس" استفاده میشود. امروزه به لطف سیستم بازشناسی با امواج رادیویی(RFID)، میتوان کالاها یا خدمات را صرفا با تکان دادن کارت اعتباری خود در مقابل یک دستگاه بپردازید.
تراشه RFID داخل کارت، اطلاعات بانکی را در هر کجا که شما بروید، به همراه دارد که میتواند بسیار مناسب باشد و کارها را تسهیل کند. با این حال کلاهبرداران میتوانند در صورت داشتن اسکنر مخصوص به خود، آن اطلاعات را دریافت کنند. بنابراین نسبت به قراردهی این کارتها دقت کنید.
قطع وب سایت
بسیاری از مصرف کنندگان برای پرداخت قبوض یا انجام انواع دیگر معاملات بانکی به فناوری وابسته هستند. در حالت ایدهآل این امکانات، سودمند به حساب میآیند. به عنوان مثال، اگر پرداخت قبضی را فراموش کردهاید و دسترسی به خودپرداز ندارید، دیگر لازم نیست حتما خود را به بانک برسانید. شما از طریق کامپیوتر و حتی موبایلتان به سادگی میتوانید وارد سیستم شده و پرداخت خود را انجام دهید.
با این حال نباید به طور کل بر این روش تکیه کرد. در ایران علاوه بر اینکه قطعی اینترنت که امری عادی است و غالبا شرکتهای ارائه دهنده سرویس پاسخگو نیستند(و جایگاه SLA برای مصرف کنندگان روشن نشده است)، ارائه دهندگان سرویس وب و فروشگاهها یا حتی سایتهای مراکز اعتباری نیز ممکن است دچار اختلال شوند و در این صورت شما نتوانید پرداخت طلبکاران و سایر هزینهها را به موقع انجام دهید که این پرداخت دیرهنگام عواقب دیگری را به دنبال دارد.
هر زمان که از کامپیوتر یا سرویس اینترنت استفاده میکنیم، در معرض ثبات و کارایی سیستم هستیم و باید آماده بروز مشکل باشیم. اگر سرویس اینترنت کُند باشد و یا درست بارگزاری نشود، دسترسی شما به حسابهای آنلاین بطور طبیعی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین ترتیب، اگر سرورهای بانک به دلیل نگهداری و یا به روزرسانی و برنامهریزی قبلی به طور موقت در دسترس نباشند، نمیتوانید به صورت آنلاین یا تلفن همراه یا کامپیوتر به اطلاعات بانکی خود دسترسی پیدا کنید.
محدودیت در سپردهها
در بانکداری الکترونیک معمولا محدودیتهای روزانه و یا ماهانه انتقال وجه وجود دارد که میتواند برای افراد و خصوصا مشاغل با سپردههای بزرگ دردسرساز باشد و لاجرم افراد پس از رسیدن به حد تعیین شده، برای انتقال پول به شعبه بروند. همچنین، تمام انواع چکها به راحتی توسط نرمافزار اسکن کامپیوتری خوانده نمیشوند. به عنوان مثال، چکهای تجاری که به صورت دست نوشته بوده، ممکن است از سیستم سپرده آنلاین پشتیبانی نشده و نیاز به واریز سایت داشته باشند.
راحت اما نه همیشه سریعتر
اگرچه ممکن است انتقال وجه از طریق برنامه تلفن همراه به بانک بسیار سریع انجام شود، اما گاها فرد گیرنده باید برای دسترسی به پول خود بسیار بیشتر از پرداخت نقدی صبر کند. این اتفاق به خصوص در سرویسهای اینترنتی مشاهده میشود که سایت واسط و نمایندهاش دارای دو حساب بانکی جداگانه هستند. فرض کنید سوار برنامه تاکسی اینترنتی میشوید آنگاه وقتی وجه را به صورت اینترنتی پرداخت کنید، این اعتبار به سایت سرویسدهنده منتقل میشود و در یک بازه کاری به راننده منتقل خواهد شد. بنابراین اینگونه پرداخت کردن مطابق با سیاست بانکی و بسته به شرایط ممکن است گاه تا سه روز کاری طول بکشد.
عدم اطلاع بانکدار از سوابق بانکی مشتریان
با استفاده از خدمات الکترونیک، در بیشتر موارد ممکن است خودتان بتوانید نیازهای عمومی بانکی خود را برطرف کنید. با این حال، اگر با شخص بانکدار رابطه حضوری نداشته باشید، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید.
هرچند سرویسهای بانکی آنلاین دارای بخش خدمات مشتری تلفنی هستند، اما اغلب باید پس از گذراندن مراحل طولانی گفتگو با تلفن گویا نهایتا با فردی به گفتگو بپردازید که هیچ آگاهی دقیقی از نیازهای شما یا سوابقتان ندارد. در مقابل، یک بانکدار محلی و فیزیکی، برای خدمت به مشتریان مصممتر است و تمام شرح وظایف او با این سلسله از مسئولیتها تعریف شده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/