سازوکارهای آموزش الکترونیکی برای سال تحصیلی آینده/ مسئولان دانشگاهی برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی چه تدابیری اندیشیدهاند؟
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نیمسال جاری با همه مصائبی که داشت به روزهای پایانی خود نزدیک میشود و تقریبا اکثر دانشگاهها توانستند این نیسمال تحصیلی را بهصورت مجازی برگزار کنند.
آنطور که آمارها نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد دانشجویان کشور توانستند از آموزشهای الکترونیکی بهره ببرند. البته در این میان تعدادی از دانشجویان به دلیل نداشتن امکانات نتوانستند از امکانات آموزش مجازی استفاده کنند.
عدهای هم که از آموزشهای مجازی استفاده کردند با مشکلاتی روبرو بودند که از جمله آن میتوان به عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت، قطعی سامانههای آموزش مجازی، نبود محتواهای مناسب آموزشی و عدم امکان برقراری ارتباط در کلاسها اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
چگونگی برگزاری امتحانات از دیگر چالشهای آموزش مجازی بود که در نهایت هر یک از دانشگاهها راههای مختلفی را درنظر گرفتند.
با این حال تعدادی از دانشجویان نسبت به برگزاری امتحانات گله داشتند و معتقد بودند که زمان در نظر گرفته شده مناسب نیست یا سوالات با آموزش ارائه شده همخوانی ندارد. اختلال سامانههای مجازی برای بارگذاری پاسخها از دیگر مشکلات دانشجویان بود.
با وجود همه این مشکلات، پیشبینیها نشان میدهد که پیک دیگری از کرونا در پاییز و زمستان شکل میگیرد به همین دلیل باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا با رفع نواقص، آموزش الکترونیک هدفمند در دستور کار قرار گیرد.
در این میان یکی از ضروریترین زیرساختها اینترنت است. دسترسی به اینترنت ارزان قیمت و پرسرعت حق همه دانشجویان و اساتید است.
دومین مسئله مهم ساماندهی بسترهای آموزش مجازی است. با ترافیک استفاده از سامانه از کار نیفتد، دانشجویان مانند کلاسهای حضوری امکان تعامل با اساتید را داشته باشند و بتوانند سوالات خود را مطرح کنند.
باید امکان ارائه فایل و به اشتراک گذاشتن فایلها در همه بسترها فراهم شود. کلاسها ضبط شوند و دانشجویان بتوانند در زمانهای دیگر کلاسها را مشاهده کنند.
امکان ارائه کلاسی برای دانشجویان ایجاد شود تا بخشی از نمره پایان ترم خود را در طول ترم کسب کنند. همچنین اساتید از هم اکنون محتواهای درسی خود را آماده کنند تا دانشجویان بهتر بتوانند به آموزشهای مورد نیاز خود دست پیدا کنند.
وزارت علوم برای امتحانات پیشنهاد ارزیابی مستمر را به دانشگاهها ارائه کرد، به همین دلیل باید از شروع ترم برای این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شود.
جزئیات برگزاری ترم آینده در دانشگاه آزاد اسلامی
به گفته دکتر طهرانچی در شرایط شیوع بیماری کرونا به ناچار به آموزش مجازی روی آوردیم، امروز آموزش عالی در شرایطی قرار دارد که سال گذشته اینگونه نبود. این فضا دیگر به گذشته بر نمیگردد. بنابراین باید به این واقعیت توجه داشته باشیم و خود را با شرایط و تحولات جدید وفق دهیم، چراکه ارائه خدمت در دوران بحران باعث بقای سازمانهاست.
بیشتر بخوانید:
آموزش ترم آینده دانشگاه آزاد اسلامی ترکیبی از حضوری و مجازی خواهد بود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی میگوید برگزاری کلاسهای مجازی، تجربهای بود تا اساتید و دانشجویان با محیط آموزش مجازی آشنا شوند. شروع ترم آینده بهصورت حضوری و ادامه آن بهصورت مجازی خواهد بود. با توجه به اینکه خطر شیوع کرونا همچنان باقی است، ترم آینده در واقع ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود.
برنامهریزی برای ترم آینده دانشگاه آزاد اسلامی باید جدید و منعطف باشد، یکی از برنامهها برای ترم آینده این است که یک ماه اول ترم بهصورت فشرده به کلاسهای عملی اختصاص یابد.
به گفته وی برنامهریزی برای ترم آینده دانشگاه آزاد اسلامی باید جدید و منعطف باشد، یکی از برنامهها برای ترم آینده این است که یک ماه اول ترم بهصورت فشرده به کلاسهای عملی اختصاص یابد. در این خصوص آییننامه و بخشنامههای کلی به استانها ابلاغ میشود و تصمیمگیری درخصوص جزئیات و نحوه اجرای آنها، به استانها واگذار میشود.
نحوه آموزش دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی جدید چگونه است؟
منصور غلامی میگوید در نیمسال آینده آموزشها به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی خواهد بود و قرار است دانشگاهها بر حسب شرایط استان و جمعیت دانشجویی نسبت به ترکیب آموزش مجازی و حضوری اقدام کنند.
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخشهایی، آموزش حضوری میشود و زمانبندی به گونهای است که تراکم دانشجو در دانشگاهها کم شود و دانشجویان خوابگاهی از ظرفیت باز خوابگاهها استفاده کنند.
در این میان باید تدبیر جدی برای دانشجویان محروم در نظر گرفته شود تا از تحصیل بازنمانند. در نیسمال جاری بسیاری از این دست از دانشجویان ناگزیر به حذف ترم یا درس شدند و نتوانستند خود را به آموزشهای مجازی برسانند؛ در صورتیکه تعدادی در نیمسال پایانی بودند و اگر امکانات لازم را داشتند میتوانستند تحصیل خود را به پایان برسانند.
نیمسال جاری به عنوان آزمون و خطا میتواند چراغ راه آینده باشد چراکه ضعفها و نقاط قوت مشخص شده است و باید برای رفع آنها برنامهریزی کرد.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/