لزوم تربیت دانشجویان کارآفرین توسط اساتید/ از تهدید کرونا فرصت یادگیری علم برای دانشجویان بسازیم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، احمد مجد در اولین جلسه کارگاه آموزشی طرح «مشکات» ویژه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که صبح امروز در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: بنده را در این جلسه چهره ماندگار زیستشناسی معرفی کردند اما میخواهم بگویم که فقط ذات اقدس الهی ماندگار است، «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ». همه رفتنی هستیم و باید بتوانیم با علم خود اثرگذار در جامعه باشیم.
وی افزود: بنده از سال ۱۳۴۲ خدمت آموزشی خود را آغاز کردم و خوشحالم تا امسال در خدمت علم و دانشجو و دانشپژوه بودهام و امیدوارم انسانهای درست و عالمی تربیت کرده باشم.
رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: ایمان و اعتقاد واقعی به وجود خدای متعال، قادر و توانا نخستین چیزی است که استاد دانشگاه باید آن را داشته باشد تا بتواند تربیتکننده دانشجو باشد و الزامات مهم علمی و استادی دانشگاه است؛ استاد دانشگاه باید با تحقیق و علم خود به عظمت خالق هستی پی ببرد. خداوند انسان را خلیفة الله قرار داده و انسان باید در اسرار هستی بیندیشد تا خدا را بشناسد و در برابر او متواضع باشد.
مجد ادامه داد: تفکر و اندیشه باید در خدمت ارزشهای الهی و انسانیت قرار بگیرد. تفکری که قلب مطمئنه ایجاد میکند، انسان را به جایگاههای والا رسانده و به او آرامش میدهد تا مسئولیتهای خود را به نحو احسن انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: خداوند میفرماید به آبی نگاه کنید که مینوشید. انسان، ساختار آب که هیدروژن و اکسیژن است را میشناسد اما عاجز است که مولکول آب را خلق کند. انسان دارای علم فراوانی است اما نباید به خود مغرور شود و باید همیشه بداند که خالق هستی توانمندترین است و همه چیز متعلق به اوست.
چهره ماندگار زیستشناسی کشور گفت: یونسکو چند سال پیش سوالی را مطرح کرد که چرا کشورهایی که وسعت کافی داشته و منابع و شرایط اقلیمی متنوعی دارند، عقبمانده و پیشرفته نیستند؟ باید در برابر این سوالها تفکر و اندیشه کرد. پاسخ سوال این است که نقص در آموزش و پرورش این کشورها وجود دارد و دانشجو فکر نمیکند. اساتید دانشگاه باید دانشجویان را به فکر کردن وادار کنند.
مجد خاطرنشان کرد: توکل به ذات پاک خداوند از ملزومات دیگر شغل معلمی است و در سایه توکل به خدا، آرامش و آسایش پیدا میکنیم. اساتید دانشگاه موضوع توکل به خدای متعال را جدی بگیرند و آن را برای دانشجویان تبیین کنند؛ بارها گفته شده است که معلمی شغل انبیاست، اما من میگویم معلم بالاتر هم میتواند برود، اولین معلم خلقت، خداست و انسان باید بتواند به ذات اقدس الهی برسد.
وی ادامه داد: معلم و استاد دانشگاه باید در مسیر پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین علی(ع) گام بردارد و زندگی آن بزرگواران را الگو قرار دهد؛ معلم باید فکر کند که چه مسیری را قرار است تا پایان عمر طی کند. باید از خود بپرسد آیا در کلاس درس کمفروشی کردهای؟ آیا در انتقال مسائل علمی به اعتلای اخلاق و معنویت توجه کردی؟ اینجاست که شغل معلمی سخت است و استاد باید با عشق و از خودگذشتگی این راه را ادامه دهد.
این استاد دانشگاه گفت: اساتید، جایگاه دانشگاه را بالا بدانند، امام خمینی(ره) میفرمایند «دانشگاه کارخانه انسانسازی است». اهمیت دانشگاه بسیار بالاست و اساتید باید قدر جایگاه خود را بدانند چراکه میخواهند انسانهای درست و با اندیشه به جامعه تحویل دهند. امیدوارم طرح مشکات که در این راستا تدوین شده به نتایج خوبی برسد.
مجد افزود: ۵۵ سال است که در کلاس درس حضور دارم و به اساتید دانشگاه توصیه میکنم که شخصیت دانشجوی جوان را زیر سوال نبرند، کسی مبادا به دانشجو توهین کند، «والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس». به دانشجویان کمک کنید تا کارآفرین شوند، دانشجو باید بهگونهای به استاد خود اعتماد کند که او را یاور خود بداند.
وی خاطرنشان کرد: از ریاست واحد تهران شمال میخواهم که اساتید این دانشگاه راجع به «چگونه میتوانیم مسئولیت معلمی را بهتر انجام دهیم؟» مقاله بنویسند و آنان تشویق و تقدیر شوند. از اساتید دانشگاه میخواهم که از تهدید کرونا فرصت بسازند و به امیدآفرینی، نشاط، یادگیری علم و فکر کردن در قشر دانشجو بپردازند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/