حل مشکل تردد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و توانیاب با آموزش مجازی
حجتالله درخشان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره راهاندازی کلاسهای مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال اظهار کرد: «از زمانی که ابلاغیه راهاندازی این کلاسها را دریافت کردیم، ستاد آموزش مجازی بر اساس شیوهنامهای که ابلاغ شده بود، تشکیل و موضوع به استان اطلاعرسانی شد.»
وی افزود: «مدیر آموزش مجازی و حوزه معاونت آموزشی در کنار همکاران بخش فناوری اطلاعات واحد دانشگاهی خلخال اطلاعات شناسه دروس، استادان، ظرفیت کلاسها و مسائلی از این قبیل را اعلام کردند و مجوز و پسورد لازم برای اعضای هیئتعلمی اخذ و بارگذاری شد.»
برگزاری نخستین کلاسها در گروه علوم پزشکی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال خاطرنشان کرد: «نخستین کلاسهای ما در گروه علوم پزشکی از پنجم فروردین آغاز شد و از 17 فروردین در سایر گروههای غیرپزشکی این کار ادامه پیدا کرد.»
این استاد دانشگاه گفت: «با وجود اینکه ابتدای فعالیت کلاسها بهصورت مجازی مشکلاتی داشتیم؛ اما بهمرور ستاد مدیریت آموزش مجازی که شکل گرفت در آموزش اعضای هیئتعلمی و حتی دانشجویان مشکلات کمتر شد؛ چراکه برای آموزش اپلیکیشنی هم تهیه و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته و نحوه فرآیند فعالیت برای اعضای هیئتعلمی و دانشجویان آموزش داده شد.»
درخشان درباره جنس و نوع مشکلات راهاندازی کلاسهای مجازی اظهار کرد: «کندی و قطعی اینترنت، ناآشنابودن دانشجویان و استادان به آموزش مجازی ازجمله مشکلات بود و در کنار آن زیرساختهای آموزش مجازی بهنحویکه در این سبک آموزشی موردنیاز است در همه جای کشور فراهم نیست.»
وی بیان کرد: «با تمام مشکلات، اطلاعرسانیها انجام شد و به هر طریقی که توانستیم ازجمله شیوه آفلاین اقدامات نخستین آموزشی صورت گرفت و مشکلات مربوط به آموزش اعضای هیئتعلمی و دانشجویان بهمرور برطرف شد؛ اما در بخشی از موارد زیرساختی مشکلات وجود داشت.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال گفت: «برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی و اینترنتی با استان و حتی خود مرکز فناوری و اطلاعات سازمان مرکزی در ارتباط بودیم تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم و به موفقیتهای بسیار خوبی هم رسیدیم.»
درخشان اظهار کرد: «با توجه به وضعیت جغرافیایی خلخال و مشکلاتی که برخی از استادان و دانشجویان داشتند، داخل دانشگاه مکانهایی برای کسانی که به هر نحوی دسترسی به امکانات اولیه نداشتند، فراهم کردیم تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی مراجعه کرده و از امکانات استفاده کنند.»
وی درباره استقبال استادان و دانشجویان از برگزاری و حضور در کلاسهای مجازی بیان کرد: «بالای 93 درصد از استادان و حدود 50 درصد از دانشجویان از این کلاسها استقبال کردند. درصد استفاده دانشجویان از کلاسها در زمان آفلاین به حدود 80درصد میرسد.»
نقش قابل توجه فضای مجازی در اطلاعرسانی و آموزش
این مسئول خاطرنشان کرد: «فضای مجازی برای اطلاعرسانی در بخشهای مختلف نقش قابلتوجهی داشت و از طریق کانالهای دانشگاه بهویژه اوایل کار که هنوز این کلاسها جانیفتاده بود، اقدامات مفیدی برای راهاندازی کلاسهای مجازی انجام شد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال بیان کرد: « اکنون هم برای اطلاعرسانیهای مختلف برگزاری آزمون از گروههای اجتماعی مجازی استفاده میکنیم، علاوه بر این، مطالبی را که اعضای هیئتعلمی در فضای مجازی برای تدریس ارائه میدادند، در سایت دانشگاه و گروههای اجتماعی بارگذاری میشد و به افرادی که امکانات اولیه نداشتند، کمک خوبیکرد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال درباره کاراییهای آموزش مجازی اظهار کرد: «مفیدبودن این شیوه آموزشی برای شرایط بحرانی فعلی بهعینه مشاهده شد و بهعنوان مسئول این واحد دانشگاهی آموزش مجازی را یک فرصت میبینم؛ چراکه رویکرد جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی است که باید ادامه داشته باشد و احتمال اینکه در آینده هم چنین شرایطی داشته باشیم، هست.»
درخشان تأکید کرد: «به دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان پیشنهاد دادیم که در ترمهای آینده اگر به شرایط عادی هم برگردیم، حداقل برای هر عضو هیئتعلمی حداقل یک درس بهصورت مجازی برگزار شود؛ زیرا وجود آمادگی برگزاری کلاسهای مجازی در اعضای هیئتعلمی میتواند کاربردی باشد.»
وی افزود: «برخی از دانشجویان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد بهدلیل بُعد مسافت و یا دانشجویان توانیاب بهدلیل شرایطی که دارند و نمیتوانند در کلاسهایشان حضور پیدا کنند، برای کاهش هزینههای اقتصادی و برطرف کردن کاستیها میتوان از آموزش مجازی استفاده کرد.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/