دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1399 - 11:44
دکتر طهرانچی در برنامه عقل سرخ:

برای رسیدن به منظومه فکری امام نیازمند اجرای سند تحول دانشگاه اسلامی هستیم/ نگاه حضرت امام به حوزه علم عمیق و پیشقراولانه بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از عوامل پیشرفت علم در کشور ما این پیوستگی عمیق نگاه حضرت امام(ره) و حضرت آقاست که در حوزه علم بسیار عمیق و بسیار پیشقراولانه نگاه می‌کنند.
کد خبر : 493642
Screenshot_20200603_111948.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی با حضور در برنامه عقل سرخ شبکه افق به بیان خاطرات خود از 14 خردادماه سال 1368 پرداخت.


وی در تشریح جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی اظهار کرد: سال 42 تا 57 جریان تربیت انسان‌ها بود حتی جنگ میز بر  مبنای تربیت پیش رفت، تربیت غیورمردانی که قبل از وجود نداشت همین موجب شد تا اتفاقات جور دیگری رقم بخورد، حضرت امام(ره) وقتی دانشگاه را کارخانه آدم سازی تعریف کردند، این موضوع می‌بایست در دانشگاه میز جریان پیدا می‌کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود:آنچه امروز به عنوان یکی از عوامل پیشرفت علم در کشور ما وجود دارد این پیوستگی عمیق  همین جریان و نگاه حضرت امام(ره) و حضرت آقاست که در حوزه علم بسیار عمیق و بسیار پیشقراولانه نگاه می‌کنند.


دکتر طهرانچی در بیان واقعیت موجود در دانشگاه خاطر نشان کرد: منتهی واقعیت در عمل، ما مجریان صحنه تعلیم و تربیت، ما مجریان صحنه آموزش‌وپرورش، صحنه دانشگاه، به آن تربیت آن‌چنانی که بایست نگاه می‌شد نگاه نکردیم. یعنی دو جریان هنوز در جریان دانشگاهی ما کار می‌کنند. یک جریانی که قوی هم دارد عمل می‌کند، هنوز دانشگاه را به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته می‌شمارد.



وی در توضیح شرایط دانشگاه تصریح  کرد: جریان انقلاب و جریانی که نگاهش به دانشگاه نگاه مخالف پروری، ضد دین‌پروری است تا جایی که وقتی می‌خواهند بحث تربیتی کنند می‌گویند بحث فرهنگی و اجتماعی، از استفاده کردن از لغت «تربیت» حتی ابا می‌کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیان جنبه تربیتی و آدم ساز بودن دانشگاه  گفت: چرا با این نگاه به مشکل خوردیم. با دوستان آموزش‌وپرورش یک جلسه‌ای بعد از کرونا بود، من آنجا یک مثالی زدم، گفتم قرآن شریف یک حکایتی می‌کند، می‌گویند انسان در دریا وقتی تلاطم می‌زند،‌ مخلصین له الدین خدا را مخلصانه می‌خواهد. حالا شما آموزش‌وپرورش ما و دانشگاهی‌ها، وقتی این کرونا به وجود آمد، خالصانه آن چیزی که تهِ ذهن‌مان بود گفتیم. فقط دغدغه آموزش را داشتیم؛ این همان «تربیت» گم شده است.


دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در بحث علوم انسانی که مورد تأکید حضرت آقا هم هست دانشگاه‌ها آن‌گونه که باید اقدام نکردند، تصریح کرد: من دو جمله را می‌گذارم کنار هم. حضرت امام(ره)‌ می‌فرمایند دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است، حضرت آقا می‌فرمایند تربیت قوّه عاقله کشور. بعد آنجا حضرت آقا می‌فرماید ما به یک  تحول نیاز داریم.


وی ادامه داد: واقعیت این است که در صحنه عمل، هرچند پیشرفت بوده، محصولات خوبی دانشگاه‌ها و جوانان داشته‌اند ولی نظام دانشگاهی ما، نظام آموزش‌وپرورش ما گرفتار معیشتش و نانش و اداره‌اش شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: از نشانه‌های اعتقاد به  این تربیت‌کننده تحول‌زایی که به کارخانه آدم‌سازی یا نهاد تربیت قوّه عاقله کشور پیوند خورده آن است که  حضرت امام(ره) ستاد انقلاب فرهنگی را می‌پذیرند، تعطیل شدن دانشگاه را می‌پذیرند و شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌تبع آن تشکیل می‌شود در نهادهای قانونی کشور ظهور و بروز پیدا می‌کند.


دکتر طهرانچی با اشاره به سند دانشگاه اسلامی تأکید کرد: سند تحول آموزش‌وپرورش داریم، نقشه جامع علمی کشور داریم، همه این‌ها وقتی‌که شما جمع می‌کنید، می‌بینید در سند دانشگاه اسلامی، فرمایشات حضرت امام(ره) در منظومه فکری حضرت امام(ره) هم هست، در منظومه فکری حضرت آقا هم هست؛ ولی این‌ها به پایین نفوذ نمی‌کند، آن پایین هنوز کارکردهایش، کارکردهای ارتباط گرای دانشگاه غرب است.


دکتر طهرانچی همچنین تصریح کرد: باید با تفکر جهادی انقلابی و گسترش فضای انقلابی بتوانیم سند دانشگاه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را در این دو نظام اجرا کنیم که به آن منظومه فکری حضرت امام(ره) و حضرت آقا برسیم.


وی در پایان گفت: نعمت‌هایی را خدا به ما داده که شکرش آن‌ها را افزون می‌کند. نعمت ولایت، نعمت حضرت امام(ره) و نعمت زیستن در زمان حضرت امام(ره) و حضرت آقا نعمتی است که مردم ما بایستی خیلی به آن توجه کنند. این روزها اتفاقاتی که در دنیای غرب دارد می‌افتد و آن روح نژادپرستی این‌ها را ما می‌بینیم، حاکمیت یک زمامدار عادل برای ما یک رحمت بزرگ است.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته