دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1399 - 13:08
آنا بررسی می‌کند؛

شفافیت در نحوه نظارت بر دستاوردهای فرصت مطالعاتی دانشجویان/ ضرورت دوره فرصت مطالعاتی وزارت علوم برای دانشجویان دکتری در شرایط کرونایی چیست؟

شفافیت در نحوه نظارت بر دستاوردهای دانشجویان و ارائه گزارش از فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در این دوره مطالعاتی و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای علمی می‌تواند اقدام مناسبی از سوی مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قبال هزینه‌های صورت‌گرفته برای این دوره‌ها باشد.
کد خبر : 492983
irendaya.com_-15.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دوره فرصت مطالعاتی امری ضروری برای محک زدن اساتید و دانشجویان هر حوزه و برقراری ارتباط آنها با صنعت و پیوند زدن آن با دانشگاه است که تاکنون مغفول مانده یا آن گونه که باید در خور توجه جامعه دانشگاهی قرار نگرفته است، از سوی دیگر عزم ورود به این عرصه و برقراری این ارتباط از سوی مسئولان دانشگاهی قابل تقدیر است.


آنچه که در این بین می‌تواند به‌عنوان آسیب در این گونه طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد، عدم کارشناسی دقیق و شناسایی تخصص‌ها و مهارت‌های لازم در برقراری این پیوند است، که موجبات مبدل شدن فرصت مطالعاتی را به فرصتی که از دست رفته رقم می‌زند.


یکی از انواع فرصت‌های مطالعاتی، دوره کوتاه‌مدت به خارج از کشور است که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ایام تابستان به مدت دو ماه برای پژوهش و تحقیقات علمی در یک دانشگاهِ خارج از کشور که مورد تأیید وزارت علوم است، اعزام می‌شوند.


دوره خارج از کشور بلندمدت نیز وجود دارد که ممکن است چند سال طول بکشد. همچنین فرصت مطالعاتی داخل کشور یکی دیگر از شیوه‌های فرصت‌ مطالعاتی است که اساتید دانشگاهی برای تقویت تحقیقات علمی به دانشگاه برجسته‌ای در داخل کشور یا خارج از کشور می‌روند و به مأموریت خود می‌پردازند.


از اهداف فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری می‌توان به برطرف شدن مشکلات علمی کشور با انتقال تجربه‌های دانشگاه‌های برجسته از خارج به داخل کشور و به روز شدن دانش تخصصی اساتید و تقویت تعاملات آنان با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارجی اشاره کرد.


برای اینکه یک استاد دانشگاه به فرصت مطالعاتی اعزام شود، باید امتیازهای عمومی لازم را کسب کند و سپس مجوز برای او صادر شود که به دوره فرصت مطالعاتی برود.


فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری چه دستاوردی برای جامعه علمی کشور رقم زده است؟


به گفته مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان مهلت فرصت مطالعاتی دانشجویانی که در اواخر سال گذشته برای گذراندن دوره مجوز داشتند و به دلیل کرونا نتوانستند روادید اخذ کنند، تمدید شد و دانشجویان می‌توانند تا پایان شهریور اقدامات لازم را انجام دهند. تعداد این دانشجویان حدود ۳۰۰ نفر است و در مورد مابقی ظرفیت‌ها هماهنگی‌های لازم با بخش‌های اجرایی در حال انجام است. طبیعتاً به دلیل بحران کرونا ظرفیت‌های جدید برای نیمه دوم سال اعزام می‌شوند و در نیمه اول سال ۹۹ تنها دانشجویانی که از سال قبل باقی مانده‌اند و روادید آنها تأیید شده است، اعزام می‌شوند.


وی همچنین می‌گوید با توجه به شرایط پیش‌آمده و این که نیمه اول سال ظرفیت‌های جدید استفاده نشد و دانشجوی جدیدی نیز اعزام نشده است و همچنین دانشجویان نتوانستند اقدامات لازم را انجام دهند و عملاً ۶ ماه نخست سال دانشجویی اعزام نمی‌شوند در مجموع تعداد ظرفیت‌ها نسبت به سال گذشته کم می‌شود.


اگرچه فرصت‌ مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری در خارج از کشور برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای علمی و آشنایی با فعالیت‌های علمی روز دنیا امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، اما نکته حائز اهمیت این است که خروجی یک دوره فرصت مطالعاتی برای 300 دانشجوی مقطع دکتری در زمان معین چه بوده است که این دوره مجدداً تمدید و در شرایط شیوع ویروس کرونا در پی اعزام دانشجویان در 6 ماه آینده به فرصت مطالعاتی هستند.


شفافیت در نحوه نظارت بر دستاوردهای دانشجویان و ارائه گزارش از فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در این دوره مطالعاتی و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای علمی می‌تواند اقدام مناسبی از سوی مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قبال هزینه‌های صورت گرفته برای این دوره‌ها باشد.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب