جزئیات فعالیت کارگروههای تخصصی زبانهای دانشگاه آزاد اسلامی/ اساتید باید آماده انقلاب آموزشی و جهش تولید در سرفصلهای درسی باشند
علی آسمند در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه دهها موضوع زیربنایی و کاربردی در گروه زبانهای دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شده است، اظهار کرد: این موضوعها در قالب پنج کارگروه تخصصی و سه گروه راهبردی در ۶ ماه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته و برای حل مشکلات آنها برنامهریزی شده است.
وی افزود: تغییر سرفصلهای آموزشی، ابلاغ سرفصلهای مصوب، تدوین نظام تألیف کتاب توسط اعضای هیئت علمی و آسیبشناسی کتب تألیف شده، مطالعه در خصوص طرح EPT و چهار واحدی شدن فارسی عمومی و تغییر سرفصل آن، مطالعه در زمینه کارآمدکردن درس آئین نگارش، مطالعه در موضوع ایجاد رشتههای جدید و بین رشتهای و دهها موضوع دیگر از جمله فعالیتهای کارگروههای تخصصی زبانهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
مدیر دفتر مطالعات، برنامهریزی و تعالی ادبیات و زبانهای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این کارگروهها در پنج رشته «زبان و ادبیات فارسی»، «زبان و ادبیات انگلیسی»، «زبان ملل(فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی)»، «زبان و ادبیات عربی»، «زبانهای باستانی و زبان ملل» با حضور ۴۰ تن از اساتید برجسته فعالیت دارند؛ گروههای تخصصی در ۹ ماه گذشته با برگزاری بیش از ۴۰ جلسه و یک هزار ساعت نفر مطالعه، خدمات بیشائبهای به جامعه دانشگاهی تقدیم کردهاند.
آسمند با بیان اینکه برای تغییر و تعالی در عرصه آموزش عالی نیاز به تغییر حداقل ۲۰ تا ۴۰ درصدی سرفصلهای نظام آموزشی است، افزود: سرفصلهای موجود دیگر پاسخگوی نیازهای دانشجویان و بازار کار نیست و گروههای تخصصی مرکز مطالعات و دستاندرکاران باید بهسرعت و با تفکر جهادی وارد این عرصه شوند.
وی تصریح کرد: آنچه در سرفصلهای آموزشی به دانشجویان میآموزیم، مفاهیم و یافتههای چهار دهه گذشته و بلکه کهنهتر است که نه دردی از جامعه امروز دوا میکند و نه روزآمد است؛ علاوهبر تغییر در سرفصل دروس، باید برخی از دروس از جغرافیای نظام آموزشی حذف شوند، چراکه امروزه صرفاً بر اساس عادت و بخشنامههای آموزشی تدریس میشوند و این دروس باید جای خود را به دروس بهروز و کارآمد دهند.
مدیر دفتر مطالعات، برنامهریزی و تعالی ادبیات و زبانهای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از اساتید گروه زبانها در واحدهای سراسر کشور درخواست کرد برای جهش علمی از ارائه اندیشه و نظریات روزآمد و مؤثر دریغ نورزند و اطلاعات خود را با کارگروههای تخصصی در میان بگذارند.
آسمند خاطرنشان کرد: متخصصان و مدیران کارگروههای تخصصی باید آماده انقلاب آموزشی و جهش تولید در سرفصلهای مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشند؛ این تحول تنها با همت عالی استادان که متولیان واقعی نظام آموزشی هستند امکانپذیر است و در این راستا طرحنامه کتاب تدوین شده تا صاحبان قلم در راستای تعالی برای سرفصلهای جدید، کتابهای متناسب تألیف کنند. از نویسندگان عرصه قلم درخواست میشود که در برابر سرفصلهای تازه به نیازهای دانشجویان و نظام آموزشی، پاسخ مثبت دهند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/