دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1399 - 13:20
یادداشت/ میکائیل دیانی

مسئولیت اجتماعی باید جزئی از ایمان مردم باشد

«ایران همدل» یک واقعیت عینی است که از قواعد دینی پیروی می‌کند و همین است که جامعه اسلامی را شکل می‌دهد.
کد خبر : 487158
Pr.News_.990126.13-1.jpg

 به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، میکائیل دیانی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: خدا می‌خواهد ما را امتحان کند؟ نمی‌دانم! می‌خواهد الفت و مهربانی و برادری‌مان در جامعه تقویت شود؟ باز هم نمی‌دانم! می‌خواهد اسباب و وسایل حل مشکلات همنوعان‏مان را از طریق ما فراهم کند؟ این را هم نمی‌دانم. شاید همه اینها هم باشد و یک تیر و چند هدف باشد! اما این را می‌دانم که خدا ما را مامور کرده است؛ مامور کرده حق محروم و مستمند را بدهیم. «و فی اموالهم حق للسائل و المحروم»؛ خدا در اموال ما سهم مستمندان را به امانت گذاشته است و ما باید بدانیم بخشی از آنچه به عنوان درآمد در اختیار می‌گیریم، همین امانتی است که باید به صاحب حق آن برسانیم.


همین «حق معلوم» است که برای فرد فرد جامعه «مسؤولیت اجتماعی» ایجاد و توجه ما به اطراف را جلب می‌کند. همین حق معلوم است که پیوندهای اجتماعی را مستحکم و برادری را در جامعه تقویت می‌کند. اما خدا برای همین پیوندها هم برنامه‌ریزی دارد. ما آدم‌ها اگر هر کدام به شعاع اطراف خود خوب دقت کنیم و در آن حدود مسائل را حل کنیم، به صورت طبیعی یک شرایط سلامت در کل جامعه شکل  می‌گیرد، بنیادی‌ترین واحد اجتماعی خانواده است، هر خانواده اگر سلامت بماند جامعه سالم خواهد بود. همین مسأله در ابعاد بزرگ‌تر درباره طایفه و عشیره و همسایه هم صادق است. هر کس حواسش به اطرافیانش باشد، در نهایت جامعه، جامعه‌ای پیشرو خواهد بود. «وَ بِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ» باید اول نزدیکان را دریابیم و بدانیم همسایه از جمله نزدیکان ما به حساب می‌آید.


قرار نیست دنیا را تکان دهیم، همین که اطراف خودمان را دریابیم و سعی کنیم دستی را در کنار خودمان بگیریم و اینکه هر کس اطراف خودش را دستگیری کرد، دنیا خودش تغییر می‌کند. لازم نیست کارهای بزرگی هم کنیم، تنها باید نسبت به فامیل‏مان، همسایه‏مان، آن که در این تنگناها گیر افتاده است، مسؤولیت داشته باشیم. باید انفاق و نیکوکاری در جامعه توسعه پیدا کند. مسئولیت اجتماعی باید جزئی از ایمان مردم باشد. 


در فضای رسانه‌ای کشور این روزها فعالیت‌های جهادی گروه‌های مختلف دیده می‌شود اما آنچه کمتر دیده می‌شود، همین کمک‌های محلی و فامیلی است که بدون دیده شدن و بر اساس همین دستورات دینی اتفاق می‌افتد. «ایران همدل» یک واقعیت عینی است که از همین قواعد دینی پیروی می‌کند و همین است که جامعه اسلامی را شکل می‌دهد. این روزها تمایز «بی‌تفاوتی اجتماعی» را که در غرب ریشه دوانده با «مسؤولیت اجتماعی دینی» که در بن‌مایه جامعه ما هست، می‌توانیم در از هم‌گسیختگی کشورهای اروپایی در مواجهه با کرونا و بسیج مردمی ما در مهار آن مشاهده کنیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته