دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1399 - 13:12
شیوع کووید-19 در جهان؛

کرونا به ۲۶ کشتی نیروی دریایی آمریکا سرایت کرد/ آغاز آزمایش پلاسمادرمانی در ژاپن

منابع خبری از سرایت ویروس کرونا به ۲۶ کشتی نیروی دریایی آمریکا خبر دادند و این در حالی است که در آسیا ژاپن قصد دارد برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا پلاسما درمانی را آغاز کند.
کد خبر : 485656

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، آمار دانشگاه «جانز هاپکینز» نشان می‌دهد بیش از 203 هزار نفر در جهان به‌دنبال ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده‌اند.


همچنین تاکنون ابتلای بیش از 2 میلیون و 923 هزار نفر در جهان به بیماری «کووید-۱۹» تأیید شده است. در روز جمعه آمار مرگ‌ومیر در آمریکا از ۵۰ هزار نفر گذشت، کشوری که شاهد بزرگترین شیوع ویروس کرونا در جهان است.


بیشتر بخوانید:


لغو کنفرانس روزانه ترامپ درباره کرونا


آمار مرگ‌ومیر در پنج کشور جهان از ۲۰ هزار نفر بالاتر است، البته محاسبه شمار جان باختگان در کشورهای مختلف یکسان نیست. آمریکا، ایتالیا و اسپانیا بالاترین آمار مرگ را داشته‌اند. پیش‌تر «تدروس گبریسوس»، رئیس سازمان بهداشت جهانی درباره افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ در آفریقا، شرق اروپا، آسیای میانه و آمریکای جنوبی هشدار داده بود.


وی گفت: درحالی که به نظر می‌آید بیشتر شیوع در اروپای غربی در حال تثبیت یا حتی رو به افول باشد، بسیاری کشورها تازه در آغاز راه هستند و حتی برخی از کشورها که در ابتدای این اپیدمی دستخوش قرار گرفتند، بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا هستند.


آمریکا


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از لغو کنفرانس‌های خبری روزانه در کاخ سفید خبر داد. این کنفرانس خبری هر روز برگزار می‌شد و ترامپ درباره اقدامات دولتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا صحبت می‌کرد.


دونالد ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا 


وی در پیام توئیتری خود نوشت: وقتی که رسانه‌ها هیچ چیزی جز سؤالات خصمانه نمی‌پرسند، هدف از برگزاری کنفرانس خبری در کاخ سفید چه چیزی می‌تواند باشد. آنها آمارها را ثبت می‌کنند، اما مردم آمریکا هیچ چیزی جز اخبار جعلی دریافت نمی‌کنند. آنها ارزش زمان و تلاشی را که انجام می‌شود ندارند.


انتقادها از ترامپ پس از آن افزایش یافت که وی پنج‌شنبه گذشته در نشست خبری خود گفت: مواد ضدعفونی‌کننده ظرف یک دقیقه ویروس کرونا را ناکار می‌کند. ظرف یک دقیقه! راهی هست که بتوانیم آن را به داخل بدن تزریق کنیم یا با آن (ریه‌ها) را شستشو دهیم؟ چک کردن آن جالب خواهد بود.


البته ترامپ روز جمعه و در جریان امضای بسته مالی حمایتی از کسب‌وکارهای خرد گفت که مطرح کردن این سخنان از سوی وی تنها یک «شوخی» بوده است.


شمار زیادی از مقامات وزارت بهداشت و پزشکان آمریکایی بلافاصله این پیشنهاد ترامپ را خطرناک توصیف کردند و از مردم درخواست کردند به هیچ عنوان چنین روش‌هایی را در خانه امتحان نکنند.


از سوی دیگر مجله «نشنال اینترست» در گزارشی درباره مبتلا شدن نیروهای ارتش آمریکا به کرونا فاش کرد که این ویروس تاکنون به ۲۶ کشتی نیروی دریایی آمریکا سرایت کرده است.


ناو تئودور روزولت


ناو دریایی روزولت


طبق این گزارش، مأموریت تمامی این کشتی‌ها متوقف شده است و برخی از آنها در بنادر لنگر انداخته و برخی دیگر به مکان‌های دیگری برای نگهداری منتقل شده‌اند.


نشنال اینترست در گزارش خود آورده است: فرماندهی نظامی آمریکا شمار کلی مبتلایان به کرونا در نیروی دریایی این کشور را اعلام نکرده است. همچنین لیست کاملی از همه کشتی‌هایی که ویروس کورونا به آنها سرایت کرده، ارائه نشده است.


تاکنون در مجموع در آمریکا بیش از 960 هزار نفر به کرونا مبتلا و بیش از 54 هزار نفر براثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.


اروپا


بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به کابینه وزیران خبر داد قصد دارد از فردا (دوشنبه) فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. وی از چند هفته پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا خانه‌نشین شد و به مدت 10 روز از راه دور امور دولتی را انجام می‌داد. 


بوریس جانسون


بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس 


وزارت بهداشت انگلیس روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که از زمان شیوع، بیش از ۲۰ هزار نفر که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری بودند جان خود را از دست داده‌اند.


«پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس این رقم را «عبور از حد و مرزی تراژیک و هولناک» توصیف کرد و گفت که کل کشور سوگوار است.


تاکنون در مجموع در انگلیس 148 هزار و 377 نفر به کرونا مبتلا و 20 هزار و 319 نفر براثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند. از آنجا که آمار روزانه انگلیس شامل کسانی که در خانه یا سرای سالمندان درگذشته‌اند نمی‌شود، طبعاً آمار واقعی قربانیان بیشتر است.


«ادوارد فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه قصد دارد سه‌شنبه طرحی را به پارلمان ارائه کند که بر مبنای آن محدودیت‌های اعمال شده در این کشور به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.



 نخست‌وزیر فرانسه هفته گذشته گفته بود این کشور هنوز از بحران خارج نشده و اوضاع بهداشتی به کُندی رو به بهبود است.



 وی تصریح کرد: شیوع کرونا باعث بحران اقتصادی شدید و بی‌سابقه‌ای در فرانسه شده است.


طبق آخرین آمارها، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۱۶۱ هزار و 480 نفر رسیده و قربانیان این ویروس نیز از ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر فراتر رفته است. فرانسه نیز آمار جان‌باختگان در سرای سالمندان را محاسبه نمی‌کند. 


«فدریکو کافیرو دراهو»، دادستان ضد مافیای ایتالیا گفت چند نفر از سران مافیا به دلیل شیوع کرونا از زندان آزاد شده و در حبس خانگی قرار گرفته‌اند. 


دولت ایتالیا برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌های این کشور به مقام‌های قضائی اجازه داده کسانی را که کمتر از ۱۸ ماه از حکمشان باقی مانده است، آزاد کنند تا بقیه حبسشان را در بازداشت خانگی طی کنند. 


این اقدام مخالفت‌هایی را به‌دنبال داشته و «متئو سالوینی»، سردسته مخالفان دولت آن را دیوانگی توصیف کرده است. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به بیش از 195 هزار و 350 نفر رسیده و قربانیان این ویروس نیز از 26 هزار و 384 نفر فراتر رفته است.


شورش علیه قرنطینه در آلمان و اتریش


پلیس ضدشورش آلمان که ماسک بر صورت‌های خود پوشانده بودند روز گذشته (شنبه) با دهها معترض این کشور که در مرکز برلین با تجمع خواستار لغو قوانین قرنطینه مربوط به کروناویروس شده بودند، درگیر شدند.


طبق این گزارش، معترضان فریاد می‌زدند: «من می‌خواهم به زندگی بازگردم» و پلاکاردهایی را به دست گرفته بودند که بر روی آنها شعارهایی همچون «از حقوق قانونی محافظت کنید» و «آزادی همه‌چیز نیست اما بدون آزادی، هیچ‌چیز امکانپذیر نیست» نوشته شده بود. آلمان با 156 هزار و 513 مورد ابتلا و پنج هزار و 877 مورد فوتی بعد از آمریکا، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، بیشترین آمار مبتلایان به کووید-19 را در جهان به خود اختصاص داده است.



اعتراض هواداران رفع قرنطینه در آلمان به پلیس


بنا بر گزارش‌های رسانه‌های غربی، تظاهرات مشابهی در پایتخت اتریش در اعتراض به محدودیت‌های قرنطینه مرتبط با شیوع کرونا برگزار شده است و آنطور که رسانه‌ها گزارش کردند حدود 200 نفر از معترضان به قوانین قرنطینه در «وین» تظاهرات برپا کردند و خواستار لغو این قوانین شدند.


بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers، تا روز گذشته (شنبه)، ابتلای دستکم ۱۵ هزار و ۱۴۸ نفر به کروناویروس در اتریش مورد تأیید قرار گرفته است و ۵۳۶ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.


غرب آسیا 


وزارت امور خارجه کانادا از کمک 18 میلیون دلاری به فلسطین در راستای طرح فوری سازمان ملل متحد به‌عنوان کمک‌های بشردوستانه سال 2020 به ملت فلسطین خبر داد.


سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا این مبلغ در سایه شیوع کرونا و بلوکه شدن بخش زیادی از دارایی‌های تشکیلات خودگردان به‌وسیله رژیم صهیونیستی، زودتر به دست طرف فلسطینی برسد.


وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله از ابتلای 11 فلسطینی دیگر به ویروس کرونا خبر داد. «می کیله»، وزیر بهداشت فلسطین در کنفرانسی خبری اعلام کرد که دو فلسطینی در شهر الخلیل و 9 نفر دیگر در اردوگاه شعفاط واقع در قدس اشغالی به این ویروس مبتلا شدند.



تاکنون 9 نفر از کادر درمان فلسطینی و  26 کودک زیر 9 سال به کرونا مبتلا شدند. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین به 342 نفر رسیده و تنها دو نفر فوت کرده‌اند.



فخرالدین کوچا، وزیر بهداشت ترکیه درباره آخرین آمار ویروس کرونا در این کشور گفت: در 24 ساعت اخیر 106 نفر جان خود را از دست دادند و 2 هزار و 861 مبتلای جدید به ویروس کرونا شناسایی شده است. به این ترتیب آمار جان‌باختگان به 2 هزار و 706 نفر و آمار مبتلایان به 107 هزار و 773 نفر افزایش یافته است.


همچنین عربستان که به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در همه مناطق این کشور ممنوعیت آمد و شد برقرار کرده بود، برخی از ممنوعیت‌ها را لغو کرد. 



ضدعفونی معابر شهری استانبول


مسئولان سعودی اعلام کردند در ماه مبارک رمضان از امروز از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر ممنوعیت رفت و آمد به صورت جزئی در تمام مناطق به استثنای مکه مکرمه برداشته خواهد شد.


طبق اعلام مقام‌های سعودی در مکه ممنوعیت رفت و آمد ۲۴ ساعته خواهد بود. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان به 16 هزار و 299 نفر رسیده و 137 نفر فوت کرده‌اند.


آسیا


با صدور مجوز رسمی مرکز ملی بهداشت ژاپن، گروهی از پزشکان این کشور قصد دارند آزمایش بالینی پلاسما درمانی را برای بیماران مبتلا به کرونا آغاز کنند. در این روش درمان، پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کرونا به افراد درگیر بیماری تزریق می‌شود؛ پلاسمای گرفته شده حاوی پادتن‌ها یا همان آنتی‌بادی‌هایی است که سیستم ایمنی بدن افراد را در مقابل ویروس کرونا تقویت می‌کند. 


همچنین مقام‌های چینی اعلام کردند برای دهمین روز متوالی هیچ مرگی بر اثر ویروس اتفاق نیفتاد و کره جنوبی نیز برای دومین روز متوالی مرگی گزارش نکرد.


گرچه موارد مرگ‌ومیر در چین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به صفر رسیده است، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر در این کشور به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. این رقم در روز پیش از آن ۱۲ نفر بود.


تاکنون ۸۲ هزار و ۸۲۷ نفر در چین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۴ هزار و ۶۳۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.



20 کشور دنیا که بیشترین آمار بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا در آنها ثبت شده است


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته