دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1394 - 10:55
ظریف در نشست سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران:

ظریف: ما هم نگران نفوذ هستیم/ برخی فراموش کرده‌اند که قبل از برجام در چه وضعی بودیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران که در وزارت کشور برگزار شد گفت: سمینار سال جدید به موضوع نحوه بهره‌برداری از شرایط ایجاد شده در فضای بین‌المللی پس از برجام برای پیشبرد اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور و کمک به معیشت مردم مربوط است.
کد خبر : 48558

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل آنا، وی با اشاره به اینکه در این حوزه زمینه کار زیادی بین وزارت کشور و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور وجود دارد تصریح کرد: منطقه امروز با یک خطر بسیار جدی یعنی افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی بی‌حد و مرز ناشی از سیاست‌های کوته‌بینانه در منطقه مواجه است.


ظریف خاطر‌نشان کرد: گروه‌های وحشی که امروز در منطقه به نام اسلام رشد کرده‌اند جوانان را فراتر از یک تنش فکری به حرکت در آورده‌اند تا جایی که یک نوجوان و یا جوان با مقداری مواد منفجره به میان مردم بی‌گناه می‌رود و شاهد تصاویر زننده‌ای از گردن زدن و وحشی‌گری‌های دیگر مانند آتش‌زدن افراد زنده هستیم که شدت گرفتن این اقدامات در منطقه خطری امنیتی برای کل جهان است.


ظریف با تاکید بر اینکه برخی همسایگان هنوز افراط را به عنوان یک برگ بازی می‌بینند، خاطر‌نشان کرد: تا زمانی که این واقعیت برای همسایگان قطعی نشده است که افراط برای هیچ‌کس سرمایه نیست شاهد حضور گسترده گروه‌های تکفیری در منطقه خواهیم بود.


وی به همفکری سفرا و استانداران اشاره کرد و اظهار داشت: ضرورت دارد ابعاد این خطر را کنترل کنیم و مانع از پدیده شوم فرقه‌گرایی و اختلاف و تنش مذهبی به ویژه بین شیعیان و اهل تسنن باشیم.


وی همچنین به شرایط پس از برجام اشاره کرد و اظهار کرد: رهبر انقلاب بارها خطر نفوذ و سو‌ءاستفاده دشمن را مطرح کرده‌اند. فضای پسابرجام یک فرصت است که می‌توانیم از آن برای پیشبرد اهداف‌مان استفاده کنیم و اگر هوشمند نباشیم و ابتکار عمل نداشته باشیم و وارد اختلافات و کشمکش‌های داخلی شویم یقینا در استفاده از فرصت برجام با مخاطرات جدی مواجه خواهیم شد.


ظریف خاطر‌نشان کرد: نباید در برجام دچار بحث‌ها و مداخلات داخلی شویم تا فرصت برای بدخواهان مردم ایجاد کنیم. امروز چهره امنیتی که از ایران ساخته بودند فرو می‌پاشد آنها تلاش می‌کنند مانع از فروپاشی این چهره امنیتی شوند و به همین جهت نیاز است که ما برنامه‌ریزی داشته باشیم.


وی گفت: برجام هر چه بود سپری شد. ما می توانیم با یک دید بد‌بینانه به آن نگاه کنیم اما متاسفانه ما خیلی زود فراموش می‌کنیم که در چه شرایطی بوده‌ایم. برخی دوستان فراموش کرده‌اند که فروش نفت در سال 90 بالغ بر دو میلیون بشکه بود و این رقم در سال 92 به 900 هزار بشکه رسید و قرار بود هر شش ماه 20 درصد از فروش ما کم شود. اگر دوستان مدعی هستند چنین مطلبی باطل است ببینند ظرف دو سال چقدر میزان فروش نفت ما کم شده است. همان ابزاری که فروش نفت را کاهش داد می‌توانست با تصویب قوانین جدید ظرف یک سال به صفر برساند.


وی با بیان اینکه در صورتی که توافق ژنو وجود نداشت صادرات نفت به صفر می‌رسید، اظهار کرد: اگر دید جناحی و غیر‌منصفانه داشته باشید برجام نمره 5 می‌گیرد و اگر با نگاه بین‌المللی به برجام نمره بدهید 70، 80 یا 90 می‌دهید.


وی خطاب به طرفداران دولت اظهار داشت: این مباحث را کنار بگذارند زیرا مانع از استفاده از حداقل‌ها می‌شود باید از فرصت برجام برای نفوذ به بازار طرف مقابل استفاده کنیم.


وی تاکید کرد: ما نیز نگران نفوذ هستیم. وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها با دقت، نفوذ را مد نظر دارند و بهترین راه مقابله با نفوذ این است که ابتکار عمل داشته باشیم چرا که اگر طرف مقابل ابتکار عمل داشته باشد ما مجبور به حرکت واکنشی می‌شویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته