تجربه ارزنده دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاههای دیگر در زمینه آموزش مجازی/ حذف رفتوآمد از منزل تا دانشگاه از مزیتهای آموزش برخط است
سیدحسین پیشگر در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تعطیلی دانشگاهها به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم آموزش الکترونیکی به دانشجویان اظهار کرد: برای اینکه دانشگاهها از محیط علم و دانش دور نباشند، لازم بود تا شیوهای برای آموزش به دانشجویان پیشنهاد شود که با توجه به تجربه خوب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد که همه واحدهای دانشگاه آزاد تا حد امکان از آموزش برخط استفاده کنند.
وی افزود: با هماهنگی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، آموزش مجازی برای همه کلاسهای واحد تهران غرب انجام شده است و بالغ بر ۱۷ هزار دانشجو و بیش از ۸۰۰ استاد به سامانه آموزش الکترونیکی مراجعه کردهاند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با بیان اینکه دانشگاه آزاد جامعه آماری بالا و تجربه خوبی در زمینه آموزش مجازی دارد، گفت: این موضوع نشاندهنده این است که دانشگاه آزاد در زمینه آموزش برخط تجربه ارزندهتری نسبت به سایر دانشگاهها دارد؛ چراکه سختافزار موردنیاز برای تعداد بالای کلاسها قابل توجه است و چینش سامانهای با قدرت بالا، نشان از توانایی بالای دانشگاه آزاد اسلامی دارد.
پیشگر ادامه داد: اطلاعرسانیهای مختلف آموزش مجازی که از طریق روابط عمومی واحدها انجام شده است، جای بسی تشکر و سپاس دارد؛ همچنین برنامهریزی انجام شده برای دانشجویان و اساتید با توجه به تعداد بالای واحدهای درسی و زمان محدود، نشاندهنده توانایی بالای مدیریتی دانشگاه آزاد است که بحرانها را میتواند به شایستگی مدیریت کند.
وی با اشاره به اینکه سامانه آموزش برخط بهگونهای طراحی شده است که استاد و دانشجو میتوانند وارد کلاس شوند، افزود: اساتید از طریق اسلایدهایی که درست کردهاند، درس خود را به صورت صوتی در اختیار دانشجویان قرار میدهند و در حین تدریس میتوانند از امکانات داخل سامانه نیز استفاده کنند؛ لازمه این آموزش تنها وجود اینترنت و نصب نرمافزارهای مربوطه است که بهراحتی دانشجو میتواند از سامانه آموزش آنلاین استفاده کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تاکید کرد: مزیت آموزش مجازی را میتوان در این موضوع دید که دیگر نیاز به حضور در کلاسهای درس نیست و رفتوآمد میان منزل و دانشگاه و ترددهای غیرضروری حذف شده است و دانشجویان بدون داشتن دغدغههایی که ممکن است در آموزش حضوری داشته باشند، میتوانند درس خود را در منزل دنبال کنند.
پیشگر با بیان اینکه برای تقویت آموزش الکترونیکی باید امکانات لازم در اختیار اساتید قرار بگیرد، گفت: مثلا وجود یک قلم نوری ساده میتواند محیط وایتبرد را در کلاسهای آموزش مجازی تداعی کند و دایره اختیار استاد برای تدریس را بهبود ببخشد.
وی درباره معایب آموزش غیرحضوری بیان کرد: عدم امکان نظارت بر دقت دانشجو در کلاس یکی از معایب آموزش الکترونیکی است که سادهترین راه حل برای این مشکل، پرسشهای مداوم استاد در حین تدریس است و شاید بتوان با تعریف سامانههای پردازش تصویر، حضور یا عدم حضور دانشجو را در کلاس مورد بررسی قرار داد و گزارش آن را به استاد ارائه کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب خاطرنشان کرد: در کل شیوه آموزش مجازی در حال حاضر بهعنوان راه حل دوم آموزشی در نظر گرفته شده است و اگر از این شیوه بهعنوان روش مکمل در کلاسهای حضوری بتوان بهره برد، سطح آموزش دانشجویان نیز افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/