دانشجویان چگونه در ایام قرنطینه همگام تغییرات تکنولوژی شوند؟
حسین اسدی ذاکر در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با تشریح نتیجه رصد کلاسهای مجازی در پیامرسانهای مختلف داخلی اظهار کرد: «در ایام کرونا خیلی از دانشجویان و استادان دانشگاههای دولتی و غیردولتی نظرات خود را درباره برگزاری کلاسهای مجازی در پیامرسانهای مختلف اعلام کردند.»
وی با بیان اینکه دانشگاه بهعنوان اصلیترین مرکز برای توسعه دانش، دانشپروری و مهمترین قطب در آموزش شناخته میشود، اضافه کرد: «آموزش مجازی میتواند به عنوان یک راهحل در ایام بحران ویروس کرونا برای همگام شدن در مسیر تغییرات تکنولوژی محسوب شود که این موضوع اهمیت راهاندازی سامانه آموزش مجازی و برگزاری کلاسها بهصورت الکترونیکی را دوچندان کرده است.»
کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات تصریح کرد: «از آموزش مجازی با عناوین مختلفی یاد میشود که از جمله آنها کلاسهای غیرحضوری، کلاس مجازی و آموزش الکترونیکی است و بهترین عنوان برای این موضوع کلاس مجازی یا آموزش مجازی است که در اصل شبیهسازی فرآیند کلاسهای حضوری بهصورت مجازی است.»
آموزش مجازی روشی نوین در ارائه آموزش با کمک تکنولوژی است
اسدی ذاکر مطرح کرد: «در حقیقت آموزش مجازی روشی نوین در ارائه آموزش با کمک تکنولوژی و ابزارهای فناوری اطلاعات است. در آموزش مجازی، آموزشهای حضوری کاملاً شبیهسازی و بهصورت مجازی و الکترونیکی ارائه شده است.»
وی تبیین کرد: «سامانه آموزش مجازی، یک نرمافزار بر روی بستر وب است که با تعاریفی همچون سامانه آموزش الکترونیکی، ال ام اس و سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی نیز شناخته میشود.»
کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات ادامه داد: برخلاف تصور عموم سامانه آموزش مجازی را راهی برای حذف مدرس میشناسند. «سامانه آموزش مجازی» ابزاری برای مدرس در راستای حذف محدودیتهای آموزشی است.
اسدی ذاکر تأکید کرد: «سامانه آموزش مجازی یک نرمافزار است که دانش و تفکر مدرس به پویایی این نرمافزار میافزاید و سامانه آموزش مجازی را به یک سامانه زنده و پرهیجان مبدل میسازد.»
وی یادآور شد: «با سامانههای آموزشی که بهصورت الکترونیکی و مجازی مورد استفاده قرار میگیرند ضمن فراهم آوردن بستری مناسب فراگیران میتوانند فارغ از تمامی محدودیتها در دورههای آموزشی دلخواه خود شرکت کنند.»
کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، نداشتن محدودیت مکانی و زمانی، محدود نبودن ظرفيت پذيرش، در نظر گرفتن استعدادهای فردی، گسترش فرهنگ يادگيری مستقل، استفاده از استادان مجرب در حوزههای گستردهتر(فراتر از محدوده ایران و تعداد دانشجويان) و امكان تطبيق و بهينهسازی كلاسها، تمرينات و مشاوره با نيازهای فردی(دانشجومحوری) را از مزایای آموزش مجازی برشمرد.
اسدی ذاکر متذکر شد: «انعطافپذيری در اصلاح و تغيير محتوا، افزايش سرعت آموزش، كاهش نياز به فضای بسته و كالبدی(كلاسهای حقيقی)، كمک به توانمندسازی افراد برای يادگيری مستقل، فراهم كردن زمينههای تبادل آزاد فرهنگی در داخل و خارج از كشور، فراهم كردن بستر مناسب براي توسعه پايدار و... از دیگر مزایای آموزش مجازی است.»
انتهای پیام/4078/
انتهای پیام/