آموزش مجازی مانع رکود علمی دانشجویان میشود/ نداشتن محدودیت زمان و مکان از مزیتهای آموزش الکترونیک است
مسعود مفرحی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تعطیلی دانشگاهها بهدلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم حرکت دانشگاهها به سمت آموزش الکترونیک اظهار کرد: امروزه دسترسی آسان به خرید کالا و خدمات، بدون محدودیت زمان و مکان از طریق پیشرفت سیستمهای چندرسانهای بهوجود آمده است و از طریق این سیستمها بهزودی انتقال مجازی اشیاء در هر زمان و مکان را شاهد خواهیم بود؛ در واقع آموزش مجازی یکی از دستاوردهای سیستمهای چندرسانهای محسوب میشود.
وی افزود: دانشگاهها و بسیاری از مؤسسات آموزشی کشور در حال حاضر از امکانات و توانایی لازم برای ارائه آموزشهای مجازی متداول برخوردار هستند؛ از زمانی که سامانههای انجام مکاتبات اداری و امور ثبتنام آزمونها در بستر اینترنت فراهم شد، بهرهگیری از این بستر برای اجرای آموزشهای مجازی تثبیت شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه بسیاری از مراکز آموزش عالی از نرم افزار مدیریت آموزش مجازی(LMS) استفاده میکنند، گفت: این مراکز بهخوبی قادر هستند که همه کلاسهای آموزشی خود را بهصورت آنلاین یا آفلاین با کمک این نرمافزار برگزار کنند؛ در دنیا پیش از این، روشهای ترکیبی آموزش حضوری و آموزش مجازی استفاده شده که در بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان مورد استقبال دانشجویان و اساتید قرار گرفته است.
مفرحی خاطرنشان کرد: در روش ترکیبی بخشی از آموزشها بهصورت مجازی و در یک بازه زمانی خاص در اختیار ثبتنامکنندگان قرار میگیرد و در کلاسهای حضوری مباحث مطرحشده در آموزش مجازی تکمیل میشود؛ واقعیت این است که آموزش مجازی ویژگیهای فریبندهای دارد که برای دانشجویان جذاب است.
وی ادامه داد: در کلاسهای حضوری، موضوع جلسات محدود به زمان و مکان خاص است و امکان مرور و تکرار آنچه در کلاس درس طرح میشود برای دانشجو وجود ندارد، درحالی که شرکت در کلاسهای مجازی به مکان خاص بستگی ندارد و اگر محتوای درس بهصورت آفلاین در اختیار دانشجو قرار بگیرد، محدودیت شرکت در ساعت خاص کلاس نیز نخواهد داشت که جزو مزیتهای آموزش الکترونیک محسوب میشود؛ در شرایط خاصِ حاکم بر کشور که نمیتوان کلاسهای حضوری را برگزار کرد آموزش مجازی بسیار سودمند بوده و مانع از رکود علمی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف میشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: با وجود محدودیتها و ضعفهایی که ممکن است در روش آموزش الکترونیک وجود داشته باشد، استفاده از آن توصیه میشود؛ به هرحال آموزش یک فرآیند پیوسته ذهنی است که وقفه طولانیمدت در آن میتواند آثار سوئی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر جای گذارد؛ البته در حال حاضر مشکلات مختلفی پیش رو خواهد بود اما در هر صورت برای پیشرفت علمی دانشجویان از هیچ تلاشی نباید فروگذار کرد.
مفرحی با اشاره به اینکه در روش آموزش از راه دور برای هر جلسه درس نیازمند انتقال تصاویر، صدا و مطالب درسی در بستر اینترنت هستیم، افزود: برگزاری آموزشهای مجازی به پهنای باند اینترنت قابل توجه و دسترسی همه اساتید و دانشجویان نیاز دارد که این بستر در تمام نقاط کشور وجود ندارد؛ همچنین قراردادن محتوای آموزشی برای نخستین بار معمولاً مستلزم وقت بسیاری است که نیاز به حوصله و توجه ویژه همه همکاران هیئت علمی در دانشگاهها دارد.
وی تصریح کرد: کلاسهای مجازی آنلاین قطعاً تأثیرگذاری آموزشی بیشتری نسبت به کلاسهای آفلاین دارد چراکه ویژگیهای آن به کلاسهای حضوری نزدیکتر است؛ اما در شرایط فعلی ممکن است بستر اینترنت موجود در کشور آمادگی برگزاری همه کلاسهای درسی آنلاین را نداشته باشد و یا امکان شرکت همه دانشجویان بهصورت آنلاین در کلاس مجازی میسر نباشد، بنابرین محتوای آفلاین باید همیشه در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بیان کرد: در آموزش مجازی با وجود اینکه تلاش میشود از همه عناصر موجود در آموزش حضوری مانند حضور و غیاب و یا پرسش و پاسخ دانشجویان استفاده شود اما باید توجه داشت در فرایند آموزش مجازی، خلاقیت، بداهه، بروز هوش فردی یا جمعی و انتقال تجارب علمی استاد کمتر صورت میگیرد و در واقع بیشتر بر روی محتوای آموزش تاکید میشود.
مفرحی خاطرنشان کرد: آموزش در کلاسهای حضوری، میراث هزاران ساله بشری است که هیچگاه با آموزش الکترونیک جایگزین نمیشود، آموزشهای مجازی صرفا نقشی تکمیلکننده در آموزش را دارند که با بهرهگیری از آن، آمادگی لازم برای فراگیری عمیق مفاهیم علمی به مخاطبان بهوجود میآید؛ بنابرین فرایند آموزش مجازی که بهدلیل شیوع بیماری کرونا در سطح کشور به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است باید در آینده نزدیک با تشکیل کلاسهای حضوری تکمیل شود تا آنچه بهصورت مجازی به دانشجویان آموزش داده شده است، تثبیت شود.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/