دانشگاه آزاد با آموزش مجازی میتواند به افزایش یادگیری دانشجویان کمک کند/ آموزش الکترونیکی یکی از جذابترین روشهای آموزشی است
محمد کریمی مریدانی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به آغاز آموزش الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی میتواند از تهدید کرونا، یک فرصت طلایی بسازد و نقش بسیار مهم و کلیدی در زمینه ارتقای آموزش ایفا کرده و به افزایش کیفیت یادگیری دانشجویان کمک کند.
وی افزود: این دانشگاه در سالهای اخیر با جذب نیروهای جوان و نخبه بهعنوان عضو هیئت علمی و استفاده از اساتید متخصص با صلاحیتهای علمی و پژوهشی بالا و دارای مجوز تدریس در کلیه واحدهای دانشگاهی، ظرفیت بالایی برای تولید محتواهای آموزشی جدید و روشهای نوین یادگیری و یاددهی ایجاد کرده است که با جهتدهی مناسب میتوان گامی موثری برای تعلیم و تربیت نسل جوان جامعه برداشت.
رئیس دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه از همان لحظات اولیه تعطیلی دانشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش الکترونیکی دانشجویان را آغاز کردهاند تا این چرخه آموزش متوقف نشود، گفت: تولید محتواهای آموزشی، ایجاد بستر آموزش مجازی در وبسایتهای دانشگاهی و شخصیِ اساتید برای پاسخگویی آنلاین، اجرای آموزش و آزمون همزمان برای سنجش میزان یادگیری دانشجویان و بررسی میزان علاقه دانشجویان به آموزش مجازی بخشی از اقدامات انجام شده توسط اساتید دانشگاه است.
کریمی مریدانی با اشاره به اینکه بسیاری از ایدهها در دلِ محدودیتها ایجاد میشوند خطرنشان کرد: در شرایط فعلی دانشجویان و اساتید به دلیل نیاز به تبادل اطلاعات، از افزونهها و روشهایی جهت انتقال و دستیابی به اطلاعات و محتواهای آموزشی استفاده کردهاند که شاید در زمان معمول به دنبال یادگیری آن نمیرفتند؛ بنابراین در شرایط خاص فعلی باید با ایجاد خلاقیت و استفاده از دنیای بیکرانِ روشهای آموزش از این فرصت طلایی نهایت استفاده را کرد و به دانشجویان عزیز که از سرمایههای جامعه هستند، آموزش مناسب داد.
وی تصریح کرد: با همت مسئولان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، بستر آموزش الکترونیکی این دانشگاه برای سرویسدهی و افزایش معلومات علمی دانشجویان فراهم است و این دانشگاه میتواند با توجه به انگیزه فراوان اساتید، نقش موثری در این شرایط حساس ایفا کند.
رئیس دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران عنوان کرد: در سالهای اخیر به دلیل گسترش اینترنت، استفاده چشمگیر از رایانه و دستگاههای هوشمند و ایجاد فناوریهای واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality)، روشهای آموزش الکترونیک یکی از جذابترین و مهمترین روشهای آموزشی به شمار میرود که میتوان کلاس درس را در هر مکان و زمانی ایجاد کرد و دانشجویان را به سمت یادگیری مستمر و پیوسته سوق داد.
کریمی مریدانی درباره مزایای آموزش الکترونیکی گفت: از مزایای آموزش مجازی میتوان به استفاده از اساتید مجرب، تلف نشدن وقت دانشجویان در مسیرهای پرترافیک، صرفهجویی در هزینه، ضبط محتوای آموزشی و بازبینی مجدد آنها برای تسلط بیشتر بر مفاهیم درسی و... اشاره کرد؛ روشهای آموزش مجازی باید بهعنوان مکملِ روشهای آموزش حضوری نقش ایفا کنند چراکه استفاده از این روشها به صورت طولانیمدت میتواند سلامت کاربران را به خطر اندازد.
وی تاکید کرد: استفاده همیشگی از وسایل هوشمند موجب کمتحرکی و بیماریهای متعدد شامل اضافه وزن، مشکلات ستون فقرات و... میشود؛ از نظر اجتماعی نیز کاهش ارتباط انسانی و تعامل با افراد میتواند باعث منزوی شدن دانشجویان شده و در آینده منجر به کاهش اعتماد به نفس شود.
رئیس دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: از دیگر معایب آموزش از راه دور میتوان به این نکته اشاره کرد که به دلیل آنکه آموزشهای مجازی و از راه دور در بستر اینترنت برگزار میشوند، در صورت بروز مشکل فنی یا اختلال در کیفیت اینترنت، میتواند برگزاری این آموزش را در زمان مشخص و با کیفیت دلخواه با مشکل مواجه سازد؛ در دسترس بودن وسایل هوشمند برای همه کاربران آموزش مجازی نیز از الزامات این نوع آموزش است.
کریمی مریدانی خاطرنشان کرد: برای تقویت آموزش از راه دور و حل مشکلات و معایب این روش، ابتدا باید فرهنگ استفاده از وسایل الکترونیکی را در قالب کارگاههای آموزشی با کمک اساتید مجرب و متخصص به همه کاربران آموزش داد تا بتوان با کاهش نقاط ضعف این نوع روش آموزش، استفاده بهتری از قابلیتهای آموزش مجازی کرد؛ کاهش هزینههای مصرف اینترنت و افزایش پهنای باند برای کاربران در کنار فرهنگِ استفاده، میتواند در توسعه این روش موثر باشد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/