دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1398 - 07:40
آنا گزارش می‌دهد؛

چه کسانی از تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال سود می‌برند؟!/ اساسنامه‌ای که دردسرساز شد

انتخابات فدراسیون فوتبال با توجه به ایرادهای فیفا به اساسنامه این فدراسیون به تعویق می‌افتد و این در حالی که اکثر پست‌های حساس این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود.
کد خبر : 476520
fedrasionVAfifa.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سید حامد رحمتی، در حالی که اهالی فوتبال امید داشتند تا در روزهای پایانی سال 98 فدراسیون بلاتکلیف و البته مهم و حساس فوتبال تعیین وضعیت شود؛ اما ایرادات فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال تمام امیدها را ناامید کرد و به طبع با شرایط موجود انتخابات فدراسیون فوتبال در تاریخ 25 اسفند برگزار نمی‌شود و بلاتکلیفی این فدراسیون باز هم ادامه‌دار خواهد بود.


دوره مدیریت مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال با حواشی زیادی همراه بود؛ ایرادهای اساسنامه فدراسیون فوتبال قرار بود از سال 95 برطرف شود اما با گذشت سه سال نه تنها هیچ تغییری در وضعیت اساسنامه به وجود نیامد بلکه در آستانه برگزاری انتخابات مجدد این فدراسیون اساسنامه دردسرساز شد و همین موضوع باعث شد تا فوتبال ایران بیشتر از گذشته ضربه بخورد.


یکی از مهم‌ترین ایرادهای فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال، حضور وزیر و معاونش در مجمع انتخاباتی است که از نظر مسئولان فیفا این موضوع قانونی نیست و این نفرات نباید در مجمع حق رأی داشته باشند که البته قرار است وزیر و معاونش برای اصلاح اساسنامه در مجمع حضور نداشته باشند.


با توجه به ایرادات اساسنامه و زمان برای اصلاح آن، بدون شک ریاست فدراسیون تا پایان سال 98 تعیین تکلیف نمی‌شود و این روند بلاتکلیفی در سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند.هر زمان که ایرادهای اساسنامه برطرف و فیفا بر برگزاری انتخابات فدراسیون صحه بگذارد آن وقت صندلی فدراسیون فوتبال صاحب رئیس می‌شود.


اما بدون شک تعویق انتخابات با مشکلات زیادی همراه است؛ فدراسیون فوتبال مجمعی از بازنشستگان و سرپرستان است و در سال 99 همین روند ادامه‌دار خواهد بود و این موضوع می‌تواند بیشتر از گذشته فوتبال ایران را تحت شعاع قرار دهد.


در حال حاضر سرپرستی ریاست فدراسیون فوتبال برعهده فردی است که بازنشسته است و از سوی دیگر ریاست سازمان لیگ را هم برعهده دارد. بهاروند دو مسئولیت سنگین سرپرستی ریاست فدراسیون فوتبال و هم ریاست سازمان لیگ را برعهده دارد و این روند در سال 99 هم ادامه خواهد داشت.


وضعیت در دیگر بخش‌های فدراسیون فوتبال هم چندان خوشایند نیست و تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال بلاتکلیفی‌های فدراسیون را در سال 99 ادامه‌دار خواهد کرد. در حال حاضر صندلی نایب‌رئیس اول خالی است و بعد از استعفای علی کفاشیان، رئیس فدراسیون برای این صندلی جانشینی انتخاب نکرد و همین موضوع باعث شد تا بهاروند که در واقع نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال است سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد. به این ترتیب صندلی خالی نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال در سال 99 باز هم خالی است و باید دید رئیس جدید در چه تاریخی بر صندلی ریاست خود جلوس می‌کند و بالاخره این صندلی صاحب‌دار می‌شود یا نه؟!


دبیرکل فدراسیون فوتبال از آن سمت‌هایی است که در دوره ریاست مهدی تاج با حواشی زیادی روبه‌رو بود؛ محمدرضا ساکت اواسط تیرماه ۹۶ جانشین علیرضا اسدی در فدراسیون فوتبال شد و به‌عنوان سرپرست دبیر کلی منصوب شد، دو ماه پس از شروع فعالیتش به طور رسمی حکم گرفت و در یک سال و سه ماه اخیر در این پست فعالیت داشت؛ اما اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان باعث شد دوره ساکت در فدراسیون فوتبال به اتمام برسد و در نهایت او به‌عنوان اولین مدیر بازنشسته درست روز 15 آذر 97 از سمت خود استعفا داد.


پس از استعفای ساکت، رئیس فدراسیون ابراهیم شکوری را به عنوان سرپرست دبیرکلی انتخاب کرد؛ انتخاب پر از حاشیه و البته دارای مشکل. طبق قانون جانشین دبیرکل باید 10 سال سابقه مدیریت که حداقل 5 سال آن در ورزش بوده باشد را دارا باشد و ابراهیم شکوری اولین شرط این صندلی را نداشت اما مهدی تاج او را به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون انتخاب کرد و بعد از استعفای تاج، شکوری همچنان بر صندلی دبیرکلی تکیه زد و با تعویق انتخابات او در سال 99 هم در این پست حضور دارد. البته یکی از ایرادهای که در زمان ریاست تاج برای انتخاب دبیرکل به او وارد شده بود این بود که طبق ماده 38 اساسنامه فدراسیون فوتبال که درباره مسئولیت و اختیارات رئیس فدراسیون است، تنها مجوز تعیین سرپرست برای کمیته‌ها – نه سمت دبیرکلی - به رئیس فدراسیون داده شده اما برخلاف مقررات مهدی تاج برای سمت دبیرکلی، سرپرست انتخاب کرد.


وضعیت در کمیته‌های فدراسیون فوتبال هم چندان باب میل نیست و هر سه کمیته اخلاق، کمیته داوران و کمیته انضباطی با سرپرست اداره می‌شوند و تعویق انتخابات نشان از این دارد که سرپرستان همچنان در فدراسیون حضور دارند و به طبع برای این فدراسیون حساس و مهم، تصمیمات بلندمدت با حضور سرپرستان گرفته نمی‌شود. در کمیته اخلاق با رفتن تورک، اثنی‌عشری با حکم سرپرستی مسئولیت این کمیته را برعهده دارد که البته مدت‌هاست از این کمیته خبری نیست و در سکوت به سر می‌برد.


در کمیته انضباطی هم با رفتن حسن‌زاده ریاست این کمیته به دست فردی با همین نام افتاد و به این ترتیب این کمیته هم با سرپرست اداره می‌شود.


در کمیته داوران هم که ریاست آن برعهده هدایت‌الله ممبینی بود اما او به دلیل اینکه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال است و شائبه تداخل به وجود می‌آمد سرپرستی آن را به اسماعیل صفیری دادند.


کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال هم برعهده سعید فتاحی بود که پس از رفتن او، مسئولیت آن به سهیل مهدی سپرده شد؛ فردی که ریاست کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را برهم برعهده دارد و به این ترتیب مسئولیت دو پست را برعهده دارد.


تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال بدون شک با شرایطی موجود به ضرر فوتبال ایران است. این فدراسیون با سرپرستان زیادی اداره می‌شود و این روند با تعویق انتخابات این فدراسیون، تا سال 99 هم ادامه‌دار خواهد بود و این به معنی این است که افرادی که در سمت‌های خود سرپرست هستند نمی‌توانند تصمیمات بلندمدت بگیرند و این موضوع در نهایت به ضرر فوتبال ایران می‌شود.


انتهای پیام/4048/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته