دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1394 - 11:11

جروزالم‌پست: پیروزی اردوغان می‌تواند به معنی بحران بیشتر در روابط ترکیه و اسراییل باشد

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در تحلیلی موفقیت حزب «عدالت و توسعه» در کسب کرسی‌های مجلس ترکیه در انتخابات زودهنگام دهم آبان را پیروزی «رجب طیب اردوغان»، ئییس‌جمهوری این کشور، دانست که «برای اسراییل که از فشار توهین‌ها و طرح‌های او در رنج است، خبر بدی به شمار می‌رود».
کد خبر : 47579

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جروزالم پست تاکید کرد «حزب حاکم اسلامگرای عدالت و توسعه اردوغان در حال حاضر به سرکوب رسانه‌های محلی و افرادی که از دولت انتقاد می‌کنند و دشمنان کشور به شمار می‌روند، دست زده است».


اردوغان یک اسلامگرای سنی است که همراه با قطر، از اخوان‌المسلمین منطقه- از جمله حماس- حمایت می‌کند.


این کشور همچنان پایگاهی برای اعضای اخراج‌شده اخوان‌المسلمین پس از برکناری «محمد مرسی» از ریاست‌جمهوری مصر است. «خالد مشعل» از رهبران جنبش «حماس» فلسطین نیز در ماه آگوست (مردادماه) به ترکیه رفت و با اردوغان دیدار کرد.


جای تعجب نیست که حماس به اردوغان برای پیروزی در انتخابات تبریک گفت.


«فاروق لاغ‌اوغلو» دیپلمات کهنه‌کار پیشین و نایب رئیس پیشین حزب اصلی مخالف دولت یعنی حزب جمهوری‌خواه مردمی (CHP)، روز دوشنبه به نشریه «زمان امروز» گفت: این احتمال می‌رود که حزب عدالت و توسعه سیاست‌های خود را همانند شش تا هفت سال گذشته ادامه دهد.


وی افزود: بنابراین با رشد انزوای منطقه‌ای و داخلی ترکیه، ممکن است حزب عدالت و توسعه برای توسل به گفتمان و اقدام‌های آزاردهنده بیشتر وسوسه شود.


به نوشته جروزالم پست، پرسش این نیست که آیا دولت جدید ترکیه علیه منافع اسراییل عمل خواهد کرد یا خیر؛ پرسش اینجاست که چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد؟


شاید در کوتاه مدت، رژیم اردوغان با تحکیم قدرت و دستگیری روزنامه‌نگاران، کاهش نزاع داخلی، مبارزه با کردها و برخورد با جنگ سوریه که موج‌های آن به پشت دروازه‌های ترکیه رسیده است، بیش از دستور کار ضداسراییلی خود سرگرم باشد.


«مایکل روبین» محقق موسسه «اینترپرایز» آمریکا که پیش از این از مقام‌های وزارت دفاع این کشور بود، دوشنبه به جروزالم پست گفت: انتظار می‌رود یک بحران جدید با اسراییل به زودی شعله‌ور شود.


وی با این استدلال که اردوغان نمی‌تواند بر اساس محاسن خود برنده شود و در این صورت به توطئه متوسل می‌شود، افزود: اردوغان یک عوام‌فریب کمال‌طلب است. او نه فقط یهودیان را هدف قرار می‌دهد، بلکه کردها، بی‌دینان، زنان، محیط‌زیست و غرب را آزار می‌دهد.


پروفسور «هانری بارکی» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز بین‌المللی «وودرو ویلسون» که پیش از این عضو اداره برنامه‌ریزی سیاست برخورد با مسائل خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا بود، به جروزالم‌پست گفت نتیجه انتخابات برای روابط سیاسی ترکیه و اسراییل شگون ندارد.


با این همه، وی افزود در حالی که سیاستمداران پرسروصداتر می‌شوند «عملگرایی در حوزه اقتصادی ادامه می‌یابد».


عدالت و توسعه در انتخابات هفدهم خردادماه نتوانست نیمی از آرا را از آن خود کند و موظف به تشکیل دولت ائتلافی شد اما با توجه به مخالفت احزاب مخالف با سیاست‌های این حزب که از حمایت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری و «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر، برخوردار است، پس از پنج ماه دوباره انتخابات برگزار شد.


بر اساس شمارش تقریبا همه آرا، حزب جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگ‌ترین رقیب حزب عدالت و توسعه 25.4 درصد آرا و حزب دست‌راستی حرکت ملی 12 درصد آرا را به دست آوردند.


به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین»، کاهش آرای حزب چپگرای دموکراتیک خلق از 13.2 درصد آرا به 10.6 درصد آرا (از 80 کرسی به 59 کرسی) با ناآرامی‌هایی در مناطق کردنشین همراه بوده است.


ترس از بازگشت جنگ تمام‌عیار بین دولت ترکیه و شورشیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، پس از آنکه دامنه خشونت‌ها به آتش‌بس شکننده سال 1392 پایان داد، احساس می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته