دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1394 - 14:50
در نشست«بررسی و تحلیل پیامدهای برجام در جایگاه ژئوپلیتیک ایران» مطرح شد

نوذر شفیعی: یک سال پیش سوریه را از دست‌داده بودیم/ کمالوندی: در غنی‌سازی هیچ محدودیتی نداریم

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست «بررسی و تحلیل پیامدهای برجام در جایگاه ژئوپلیتیک ایران» گفت که سوریه در سال گذشته عملا از دست رفته بود و وضعیت در یمن نیز اکنون انقلابیون وضع خوبی ندارند.
کد خبر : 47455

صبح امروز در نشست «‌بررسی و تحلیل پیامدهای برجام در جایگاه ژئوپلیتیک ایران» که در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد، بهروز کمالوندی و نوذر شفیعی به سخنرانی پرداختند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این نشست گفت: در اثر برجام حق غنی‌سازی ایران محترم شمرده‌ شده است، حقی که قرار نبود به رسمیت شناخته شود چراکه پذیرش این امر که لازم است طرف مقابل حق ما را به رسمیت بشناسد به مفهوم آن است که ما این حقوق را برای طرف مقابل قائل شده‌ایم.


وی درباره تحقیق و توسعه بیان کرد: هر سانتریفیوژ برای تکمیل فرآیند نیازمند 7 تا 8 سال زمان نیاز دارد. بنده می‌توانم با قطعیت بگویم که هیچ کشور پیشرفته‌ای در صنعت هسته‌ای از جمله آمریکا و فرانسه نیز در طول این مدت بیشتر از 6 یا 8 سانتریفیوژ را در دستور کار نداشته‌اند.


کمالوندی با بیان اینکه در غنی‌سازی هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: در حوزه‌های دیگر نیز نه‌تنها محدودیتی وجود ندارد بلکه طرف‌های مقابل موظف به همکاری با ما هستند.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضع حل مسئله PMD گفت: اشتباهی درگذشته روی‌ داده است و بعضی‌ها بر این گمان بودند که این مسئله باید به‌صورت فنی و حقوقی حل شود در حالی که آژانس پس از انجام بازرسی موردنیاز اعلام کرد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است.


وی با تأکید بر اینکه ما با انجام غنی‌سازی کشوری قدرتمند هستیم، خاطرنشان کرد: از دید طرف مقابل، کشوری که توانایی انجام غنی‌سازی دارد، توانایی ساخت بمب دارد. البته در صورتی که فتوای رهبری و مسئله الزامات دینی وجود نداشته باشد‌، چنین نگاهی از سوی آن‌ها منطقی است. به‌هرحال، بر این اساس می‌توان گفت که مسئله PMD از ابتدا یک موضوع سیاسی بوده است و آژانس و مجموعه شورای حکام نمی‌خواستند این موضوع را از طریق فنی و حقوقی حل کنند.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: حل مسئله PMD از موضع قدرت و به‌عنوان یک شرط در مذاکرات صورت گرفت و اگر شما از هرکسی که شناخت عمیق از موضوعات سیاست خارجی در سطح بین‌الملل داشته باشد، سؤال کنید، امکان ندارد بتواند بگوید که ایران در مسیر این مذاکرات توازن نداشته است‌. بنده در هیچ مقاله‌ای در سطح بین‌المللی در این مدت ندیده‌ام که کسی چنین مطلبی را نوشته باشد که ایران در این مذاکرات باخته است.


کمالوندی همچنین با اشاره به اینکه مبانی ژئوپلیتیک در کنار مبانی ایدئولوژیک، کشور را بسیار قدرتمند کرده است، گفت: تقابل امروز ایران با دنیا صرفاً بر پایه مبانی ژئوپلیتیک نیست. ما در مبانی ایدئولوژیک با آمریکا اختلاف داریم. آمریکا به‌عنوان یک قدرت می‌خواهد دنیا را به شکل موردنظر خود تغییر دهد و ما نیز می‌خواهیم این تغییرات به شکل موردنظر ما باشد.


وی افزود: اصول آمریکا قابل‌اتکا در همه موقعیت‌ها نیست و این در حالی است که ایران بر اصول خود در همه زمینه پایبند است. زمانی که کشوری قدرتمند می‌شود مشکلات جدیدی ایجاد می‌شود؛ با این حال کشور ما قدرتمند است و قدرتمند باقی خواهد ماند.


در یمن روزبه‌روز عرصه بر دوستانمان تنگ می‌شود


همچنین نوذر شفیعی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در این نشست درباره تأثیرات برجام در منطقه با اشاره به تغییر وزن سیاسی و منطقه‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: حتما فضا روانی برجام شرایطی را به وجود آورده است که از ایران درخواست می‌کنند در مذاکرات مربوط به بحران سوریه حاضر شود.


این نماینده مجلس در ادامه به وضع میدانی سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: سال گذشته سوریه را ازدست‌داده بودیم و در یمن نیز فی‌الحال این‌طور است که روزبه‌روز عرصه بر دوستان ما تنگ می‌شود.


شفیعی گفت: در آینده حتماً تحولات یمن در پرتو فضای برجام معکوس خواهد شد و زمانی که در سوریه معاملات تغییر کند در عراق نیز چنین وضعی خواهیم داشت.


وی تأکید کرد: برجام فرصت و انرژی‌های جدید را برای کشور به وجود می‌آورد و البته تهدیدهایی را به همراه خواهد داشت و نباید به دلیل نگرانی از تهدیدها، فرصت‌ها را از دست بدهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته