تربیت فارغالتحصیلان توانا برای ورود به بازار کار/ ایجاد مدارس مهارتی و دریامحوری در اولویت است
احسان کامرانی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به دستاوردها و فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در سال 98 اظهار کرد: «این دانشگاه در سالی که با شعار «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، در راستای تحقق سیاستهای نظام و انقلاب در حوزههای مختلف با همکاری دانشگاهیان خود اقداماتی اثربخش انجام داد.»
وی خدمت به مردم و سرعتبخشیدن به رشد و توسعه کشور را مهمترین رسالت دانشگاه خواند و افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری و مرکز تحول استان با بهرهگیری از ظرفیتهای توانمند خود توانست در سال 98 با مدیریت هزینهها و بالابردن کیفیت، چشمانداز روشنی برای خود ترسیم کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» مورد تأکید دکتر طهرانچی را موضوعات دریایی، توریسم و کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: «سعی کردیم در رشتههای متفاوت، متناسب با رشتههایی که در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان وجود دارد در دانشگاه یکسری از مهارتها را به دانشجویان در کنار درس آموزش دهیم.»
کامرانی عنوان کرد: «بهطور مثال در رشته حقوق مباحثی مانند دادگاههای مجازی را راهاندازی کردهایم که دانشجویان رشته حقوق بتوانند مهارتهای حقوقی را بهصورت عملی یاد بگیرند و فقط به تئوری اکتفا نکنند.»
وی یادآور شد: «بهدنبال این هستیم که کلینیک حقوقی راهاندازی کنیم. در کلینیک حقوقی هم خیلی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان میتوانند خدمات خودشان را به جامعه ارائه کنند و در کنار آن مشاورههای لازم را در کنار درسهای نظری که در دانشگاه میخوانند، فرامیگیرند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: «در رشتههای کشاورزی نیز برنامهریزی کردهایم که دانشجویان سر مزارع بروند و در آنجا بهطور عملی کار کنند و مهارتهای لازم را فرابگیرند. کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه نیز بهطور کامل برای مهارتآموزی دانشجویان در دسترس است تا در کنار علمآموزی، بهصورت عملی نیز مهارتها را فرابگیرند.»
لزوم تحقق هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت در ۱۸ واحد و مرکز هرمزگان
کامرانی درباره تأکید مسئولان دانشگاه بر شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت و اقدامات دانشگاه آزاد استان در این زمینه خاطرنشان کرد: «این موضوع قرار است در تمام ۱۸ واحد و مرکز استان هرمزگان بهصورت جدی محقق شود، به همه واحدها و مراکز برنامه برای محققشدن این شعار دستور دادهایم. بهطور مثال اگر یکی از واحدهای ما در کنار دریا باشد، برنامهریزی کردهایم که حداقل رشتههای دریایی واحد بتوانند به دریا بروند و مهارتهای عملی لازم را فرابگیرند تا پس از فارغالتحصیلی مهارتهای لازم را داشته باشند.»
وی تصریح کرد: «برخی واحدها در حوزه کشاورزی فعال هستند، آنها باید بروند و در مزارع و گلخانهها آموزش عملی ببینند. یا برای مناطق آزاد استان، دانشجویان باید بتوانند با مهارتها و موضوعات گمرکی و واردات و صادرات از نزدیک آشنا شوند.»
محور توسعه استان هرمزگان، توسعه دریامحور است
کامرانی تأکید کرد: «برای دانشگاه موضوع دریا بسیار مهم است و محور توسعه استان هرمزگان نیز توسعه دریامحور است و واقعاً اگر بتوانیم در حوزه دریا و صنایع و بخشهایی که بهنوعی با دریا مرتبط هستند، این شعار را محقق کنیم، کار بزرگی کردهایم.»
وی با بیان اینکه محور اصلی و تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان روی موضوعات دریایی، توریسم و کشاورزی است به آنا گفت: «باید برای دانشجویان از ترم نخست که ثبتنام کرده و وارد دانشگاه میشوند، در کنار آموزش، این برنامه را تا زمانی که فارغالتحصیل میشوند، پیش ببریم.»
راهاندازی سرای نوآوری شیلات و آبزیان
رئیس واحد بندرعباس درباره راهاندازی سراهای نوآوری در واحدهای استان هرمزگان اظهار کرد: «سرای نوآوری متناسب با شرایط اقتصادی استان و قابلیتهای موجود در واحد بندرعباس بعد از احراز شرایط لازم در حوزه شیلات و آبزیان ایجاد میشود.»
این مقام مسئول تصریح کرد: «براساس این طرح، بخشهای صنعتی، دانشجویان را از ابتدای تحصیل بورسیه میکنند. بر همین مبنا دانشجویان از روز نخست بهطور همزمان، تحصیل در دانشگاه و کارخانه را آغاز کرده و به این ترتیب فارغالتحصیلانی پرورش مییابند که همراه با تحصیل، مهارتهای لازم را آموزش دیده و بعد از فارغالتحصیلی توانایی لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت.»
کامرانی متذکر شد: «با توجه به سیاستهای کلان دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، راهاندازی سرای نوآوری برای تمام واحدها امری ضروری است. بر همین مبنا درصددیم تا سرای نوآوری متناسب با شرایط اقتصادی استان و قابلیتهای موجود ایجاد شود تا بتوانیم امکان کارآفرینی و اشتغالزایی فارغالتحصیلان خود را فراهم کنیم.»
وی بیان کرد: «با توجه به تخصص مرکز رشد واحد بندرعباس در زمینه شیلات و آبزیان درصددیم تا سرای نوآوری با این موضوعات ایجاد کنیم. ظرفیت مناسبی هم برای ایجاد سرای نوآوری در حوزه نفت و کشاورزی وجود دارد که راهاندازی هریک نیازمند ایجاد شرایط مناسب و تأیید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد است.»
ایجاد مدرسه مهارتی گردشگری، حسابداری و حقوق در واحدهای استان هرمزگان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: «با توجه به ظرفیت گردشگری استان در شهر کیش و وجود شرکتهای تجاری در بندرعباس، ایجاد مدرسه مهارتی گردشگری، حسابداری و حقوق در واحدهای استان هرمزگان در این شهرها از اولویتهای ماست.»
کامرانی درباره تولید محصولات دانشبنیان در مرکز رشد این واحد دانشگاهی نیز یادآور شد: «مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس سال 93 افتتاح شد و اکنون دارای 23 هسته فناور و سه واحد فناور با 28 محصول است که نمونه اولیه تمام محصولات تولید شده و در حال اخذ مجوزهای لازم برای تجاریسازی آنها هستیم.»
وی تشریح کرد: «محصول کود تیو سولفات آمونیم در دومین فنبازار کشاورزی و منابع طبیعی سال گذشته بهعنوان فناور سطح دو پذیرفته و اکنون برای سرمایهگذاری به شورای دانشبنیان دانشگاه آزاد ارسال شده است.»
رئیس واحد بندرعباس درباره تولید محصولاتی که منجر به خودکفایی در کشور میشود، بیان کرد: «در زمینه محصولات خاص موفق به تولید کیتین و کیتوزان از پوسته میگوی موزی شدیم که در ساخت لوازم آرایشی و تصفیه آب نقش بسزایی دارد. تمام این مواد بهصورت وارداتی در ایران عرضه میشود و مرکز رشد واحد بندرعباس موفق به تولید آن با درجه خلوص بالا شد و در نمایشگاههای پژوهشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت.»
کامرانی یادآور شد: «از دیگر محصولات مرکز رشد واحد بندرعباس میتوان به ساخت دستگاه بچینگ فلات، قایق خورشیدی، ساخت دستگاه ویدئو متری، ردیاب هوشمند خودرو، ساخت آنزیم نوترکیب فنیل آلانین دهیدروناژ و کیت تشخیص بیماری گالاکتوزومی در حوزه پزشکی اشاره کرد که پس از گذراندن طرح آزمایشگاهی وارد مرحله تولید انبوه و تجاریسازی میشوند.»
این مقام مسئول عنوان کرد: «برخی از محصولات مرکز رشد واحد بندرعباس مانند صابون گیاهی و دریاهی ژائیر، قطره گیاهی سردردهای میگرنی، نوعی شیرینی جلبکی برای بیماران دیابتی، تولید عطر گیاهی و ارگانیک ژائیر، تولید پودر جلبک حاوی کاروتنوئید برای پاکسازی و شادابی پوست، تولید کود تیوسولفات آمونیم، کود آهن، کود روی، کود مس، سفیدکننده دندان، طراحی ربات پیشبینی کننده بازار بورس، تولید بستههای آموزشی ویژه دانش آموزان و طراحی سامانه هوشمند مدیریت آموزشی از محصولاتی است که به تولید انبوه رسیده و روانه بازار شده و تعدادی هم بهزودی به بازار عرضه میشوند.»
مأموریتهای دانشگاه آزاد هرمزگان در طرح پایش و نظام موضوعات
کامرانی درباره طرح پایش و مأموریت دانشگاه آزاد هرمزگان در نظام موضوعات به آنا گفت: «با توجه به اهمیت توسعه طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه دانشگاه آزاد اسلامی (پایش)، چالشهای کشور بهعنوان موضوع پایاننامههای تحصیلات تکمیلی مطابق با نیاز هر منطقه و آمایش سرزمین بر محور نیازهای هر منطقه در این طرح تعیین شده است. بر همین مبنا مأموریت واحدهای دانشگاه آزاد استان هرمزگان برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه نظام حقوقی جزایر، نظام موضوعات توسعه دریا، محیط زیست، سلامت دریا و تالابها و توسعه سواحل و جزایر تعیین شده که کتابچه آن هم منتشر شده است.»
وی درباره همجواری دانشگاه با صنعت و ثمرات نزدیکی میان این دو در خودکفایی و توسعه کشور خاطرنشان کرد: «با توجه به نیاز صنعت به علم و دانش موجود در دانشگاه، اعتماد میان دو طرف از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر این تعامل مناسب میان این دو قطب مهم که در توسعه و تحول یک کشور نقشی تعیینکننده دارند، برقرار شود منجر به تحولات چشمگیر در خودکفایی و تولید محصولات داخلی با تکیه بر دانش بومی خواهد شد.»
ایجاد مدارس مهارتی گردشگری در کیش
این مقام مسئول افزود: «اکنون با توجه به نیاز منطقهای در استان هرمزگان درصددیم با ایجاد مدارس مهارتی در برخی نقاط مانند کیش و قشم که از جاذبه گردشگری بهرهمند هستند، مدارس مهارتی گردشگری ایجاد کنیم. درصددیم تا در جزیره کیش این مدرسه راهاندازی شود و دانشجویان و افراد علاقهمند به فعالیت در این صنعت در خصوص هتلداری، پذیرش و جذب توریست آموزشهای لازم را ببینند.»
لزوم ایجاد مدرسه مهارتی حسابداری و حقوق
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان عنوان کرد: «با توجه به وجود شرکتهای تجاری مختلف در شهر بندرعباس، ایجاد یک مدرسه مهارتی در خصوص حسابداری و حقوق از دیگر برنامههای دانشگاه آزاد هرمزگان است تا زمینه لازم برای پرورش افراد متخصص در راستای فعالیت در این بنگاههای اقتصادی فراهم شود.»
کامرانی یادآور شد: «بدون تردید ایجاد مدارس مهارتی در قالب دانشگاهی کوچک و در راستای مهارتآموزی عملی برای دانشجویان و علاقهمندان به فعالیت در اقتصاد و صنعت کشور، منجر به تربیت افراد متخصص در راستای توسعه و تحول کشور خواهد شد و این امر مصداق واقعی بسترسازی آموزشهای تخصصی علمی و دانشگاهی یا همان همجواری دانشگاه با صنعت است.»
وی متذکر شد: «با تفاهمنامههایی که با صنایع مختلف در سطح استان منعقد کردیم، دانشجویان در رشتههایی که نیازمند کارآموزی در صنایع است، با حضور در کارخانجات مختلف بهطور عملی فعالیت در صنعت را میآموزند و این امر سبب میشود تا دانشجو بعد از فراغت از تحصیل تنها دارنده مدرک دانشگاهی صرف نباشد؛ بلکه مهارتهای لازم مربوط به رشته خود را بهطور عملی یاد بگیرد که این امر نقش مهمی در اشتغالزایی دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل دارد.»
اولویتهای پژوهشی در سال 99
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به آنا گفت: «حمایت از ایدههای نوآورانه، ارتقای توانمندی و کیفیتبخشی شرکتهای دانشبنیان و راهاندازی سراهای نوآوری بهرهوری و درآمدزایی از آزمایشگاههای معتمد دانشگاه، راهاندازی مراکز تحقیقاتی (مراکز تحقیقات علوم شیلاتی، علوم جنایی و ارزهای دیجیتالی)، تقویت فعالیتهای دریامحور، توسعه فرهنگ پژوهش با رویکرد پژوهشهای جدید در دانشگاه، تقویت پژوهشهای کاربردی، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و حمایت از نخبگان از مهمترین برنامههای سال 99 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در حوزه پژوهش و فناوری است.»
تقویت درآمدهای غیرشهریهای و کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان
کامرانی تقویت درآمدهای غیرشهریهای و کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان را از اولویتهای این دانشگاه خواند و ادامه داد: «برگزاری دورههای کوتاهمدت، راهاندازی واحدهای تولیدی، فروش محصولات دانشبنیان، همکاری با دیگر دستگاههای اجرایی استان در زمینههای مشاوره و راهاندازی کلینیک حقوقی دانشگاه از برنامههای این واحد دانشگاهی در سال جدید است.»
این مسئول با بیان اینکه راهاندازی رشتههای پزشکی و اخذ مجوز دانشکده از دیگر اولویتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است، اظهار کرد: «واحد بندرعباس با زیرساختهای لازم این ظرفیت را دارد تا بتواند با راهاندازی دانشکده پزشکی در حوزه سلامت جامعه نقشآفرینی کند.»
انتهای پیام/4103/
انتهای پیام/