دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1398 - 10:41

معرفی ۷ نویسنده بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان

در تاریخ ادبیات جهان تا به حال نویسنده‌های زیادی حضور داشته‌اند، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها آثاری خلق کرده‌اند که در ذهن همه‌ی ما باقی مانده است.
کد خبر : 473707
نویسنده‌های تاثیرگذار.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نویسندههایی که توانسته‌اند سبک نوشتن یا نوع نگاه به مسائل را در کل جهان تغییر دهند. در این یادداشت سعی کردیم چند نویسنده بزرگ و مشهور که همه‌ی ما نامشان را شنیده‌ایم معرفی کنیم.


فرانتس کافکا


تصور اینکه یک روز از خواب بیدار شوی و ببینی تبدیل به یک سوسک شدی، کار چندان راحتی نیست. این فکری است که به ذهن نابغه‌ای مانند کافکا رسیده و بن‌مایه کتاب مشخ او شده است.


کافکا در یک خانواده آلمانی‌زبان یهودی در پراگ متولد شده است. او در کشوت یک کارمند سال‌ها کار کرد. اما در ساعت‌های غیر کاریش دست به خلق آثاری زد که هنوزم که هنوز است، در لیست بهترین شاهکارهای ادبیات جهان حضور دارند. کافکا نسبت به دین اعلام بی‌طرفی کرد، اغلب خنده‌رو و اجتماعی به نظر می‌رسید، اما در روابط شخصیش همیشه دچار مشکل بود. کتاب‌هایش را به زبان آلمانی می‌نوشت و کتاب‌هایش در چارچوب مکتب‌های ادبی نوگرایی و واقع گرایی جادویی بودند.


گابریل گارسیا مارکز


گابریل گارسیا مارکز رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی است. او در شهری فقیر به دنیا آمد و بعد در دانشگاه به نحصیل حقوق پرداخت. اما بعدها فهمید روحش فقط با نوشتن آرام می‌گیرد. گابریل تحت تاثیر ویلیام فاکنر بود. اولین کتابش را در ۲۳ سالگی منتشر کرد.


گابریل گارسیا مارکز پیشگام و یا به نوعی مبدع سبک رئالیسم جادویی بود. در سال ۱۹۸۲ هم برنده جایزه نوبل ادبیات شد. بیشتر کارهای مارکز به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. مارکز در سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت. در اواخر عمرش از بیماری فراموشی رنج می‌برد و دیگر نمی‌نوشت.


ژان پل سارتر


سارتر رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی است. از اقوام «آلبرت شوایتزر» برنده جایزه صلح نوبل است. به طور کلی در زندگی حرفه‌ای سارتز دو دوره وجود داشت. اولین دوره‌ی زندگی حرفه‌ای او پس از نوشتن اثر معروفش هستی و نیستی رقم خورد. سارتر به آزادی بیان اعتقاد داشت و می‌گفت: »انسان محکوم به آزادی است.»


در دوره‌ی دوم زندگیش او به عنوان روشنفکر فعال شناخته می‌شد. با وجود علاقه‌اش به اصول کمونیسم هیچ‌وقت به صورت رسمی به عضویت حزب کمونیست در نیامد. در سال ۱۹۶۴ جایزه ادبی نوبل را به او دادند. اما او از دریافت جایزه خودداری کرد. چرا که دلش نمی‌خواست به عنوان یک نویسنده هیچ وقت اسمش در فهرست یک سازمان قرار گیرد.


فئودور داستایفسکی


دست کم برای همه‌ی ما یک‌بار پیش آمده که ماجرای راسکولنیکف و تبرش را در کتاب جنایت و مکافات بشنویم. این کتاب باعث معروفیت و شهرت بسیاری برای داستایفسکی شد. او به نوشتن رمان‌هایی با مضامین روانکاوانه شهرت دارد. داستایفسکی در رمان‌هایش شخصیت‌ها را کاملا حلاجی می‌کرد. تا حدی که هنگام خواندن کتاب‌هایش نتوانیم به طور قطعی حکمی صادر کنیم و همیشه در حالتی خلسه به سر می‌بریم.


ویکتور هوگو


نوستالژی دوران کودکی همه‌ی ما دیدن کارتون گوژپشت نتردام و بینوایان بود. دو اثر بسیار معروف و تاثیرگذار ویکتور هوگو. البته این دو اثر بیشتر در خارچ از فرانسه معروف هستند. ویکتور هوگو را در فرانسه اغلب با مجموعه اشعارش می شناسند.


هوگو پیشگام مکتب ادبی رومانتیسم بود. به دلیل داشتن عقیده‌های آزادی‌خواهانه و سوسیالیستی و حمایت از طبقه‌های محروم جامعه مورد خشم سران حکومتی قرار گرفت و در دوران فعالیتش همیشه تحت فشارهای تهدید و سانسور بود. برای همین ناپلئون سوم او را به بروکسل تبعید کرد.


چارلز بوکوفسکی


پیش از این بیشتر نویسنده‌هایی مهم و تاثیرگذار در ادبیات کلاسیک جهان را معرفی کردیم. اما اگر بخواهیم از میان نویسنده‌های نوگرا کسی را معرفی کنیم، بدون شک نام چارلز بوکوفسکی در فهرست ما باید حضور داشته باشد. چارلز بوکوفسکی را بیشتر به عنوان شاعر می‌شناسند تا نویسنده.


بوکوفسکی با این که بیشتر عمرش را در آمریکا گذراند، اما شهرتش را مدیون اروپایی‌ها و نویسندگان اروپایی است. برای مثال ژان پل سارتر به او لقب بزرگترین شاعر آمرکا را داد. روی سنگ قبر بوکوفسکی یکی از اشعارش نوشته شده است: «تلاش نکن!»


ارنست همینگوی


ارنست همینگوی را ممکن است با کتاب پیرمرد و دریا بشناسید.؛ کتابی که برای او جایزه نوبل را به ارمغان آورد. اما اعجاز ادبی این نویسنده آمریکایی به نوشتن رمان‌ها ختم نمی‌شود. همینگوی پایه‌گذار یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌های نوشتن یعنی «وقایع‌نگاری ادبی» است. همینگوی در سال ۱۹۶۲ با یکی از تفنگ‌های محبوبش خودکشی کرد. تقریبا ۸ اثر از همینگوی بعد از مرگش چاپ شدند. از معروف‌ترین آثاری که بعد از مرگ او منتشر شدند، می‌توان به پاریس جشن بی‌کران اشاره کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات جهان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته