مطالبهگری تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از کاندیداهای مجلس
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان با صدور نامهای به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، مطالبهگری تخصصی خود را از نمایندگان مجلس به آنان گوشزد کردند.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
مسئله فرهنگ، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، مسئله اول در نظام ماست(مقام معظم رهبری)
کاندیداهای محترم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان سیستانوبلوچستان
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد(ص)؛ با درود به ارواح پاک شهدای معلم، نیک مستحضرید که آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار معلمان سراسر کشور 12/2/1385)
و آینده کشور عزیزمان، به امروِز آن وابسته است. با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه «اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعهپردازی و تمدنسازی شدهایم، مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. اینها ثروت عظیمی برای کشور است که با هیچ اندوختهای قابل مقایسه نیست» و در این میان نقش تأثیر گذار معلّم در ساخت آینده این سرزمین، در اثرگذاری فکری و روحِی مخاطبی که کودک امروز ما و مرد و زن آینده ما است، نظیر ندارد و ثروت اصلی برای هر ملتی، نیروی انسانی است.
بدون تردید رشد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسانهای آگاه، متعهد و متخصص بستگی دارد و پیشرفت همه جانبه، مرهون توسعه سرمایه انسانی است، از این رو اهتمام به آموزشوپرورش را میتوان وظیفه کل جامعه و آحاد مردم دانست. «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور است روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت 200 ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اعتقادی و اخلاقی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقبمانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد» (منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب)
لذا با عنایت به جایگاه مهم مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری و سیاستگذاری در حوزه نظام آموزشوپرورش، از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نگاهی عالمانه، کارشناسی شده و بابرنامه، نسبت به تعلیم و تربیت و مسائل آموزشوپرورش است. به همین منظور از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درخواست میشود پاسخهای خود را به سؤالات زیر که دربرگیرنده نگاه و نظر شما کاندیداهاست، مکتوب ارسال کرده و یا با تشکیل جلسهای حضوری در فضای صمیمی با اعضای بسیج دانشجویی و فعالین دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، به سؤالات پاسخ دهید:
مسائل ملی :
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
سند تحول بنیادین یک ریلگذاری درخصوص نظام آموزشوپرورش که میتواند آموزش و پرورش را به سرمنزل و مقصود برساند. هنوز بسیاری از بنیانها به همان حال سابق از جمله همین مسئله آموزش و پرورش موجود است. ما باید از تجربههای دنیا، چه دنیای غرب، چه دنیای شرق؛ ملتهای گوناگون، حتما برای کیفیت بخشی به الگوی خودمان استفاده کنیم. نیاز ما به تحول، از اینجاست. در واقع نظام آموزشوپرورش ما یک نظام غربزده، تقلیدی مبتنی بر باورها و مبانی پذیرفته در اروپا است(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 11/2/1398 و دیدار مقام معظم رهبری با وزیر، معاونین و مدیران آموزش وپرورش سراسر کشور 3/5/1386)
1)برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش که به فرموده مقام معظم رهبری، به عنوان یکی از سه سند پایه سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور، چه برنامهای دارید؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
دانشگاه فرهنگیان که مرکز ثقل نظام آموزشوپرورش است که باید برای توسعه کمی و کیفی آن هر آنچه که میتوان سرمایهگذاری کرد.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین19/2/1397 )
2)برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان، به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، نقطه ثقل نظام آموزش وپرورش، چه اقداماتی را در نظر گرفتهاید و نوع مواجهه در زمان نمایندگی جنابعالی با دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان چگونه خواهد بود؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
این سرمایهگذاری است؛ این بازده دارد؛ این ارزش افزوده تولید میکند؛ این یک خرج و هزینه صرف نیست؛ این بایستی جزو مسائل درجه یک ما در مدیریتهای دولتی و در تصمیمهای دولتی باشد.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 16/2/1394 )
3)از مسائل مهم دیگر، مسئله اقتصاد آموزشوپرورش است و به تبع آن موضوع بودجه سالیانه آن است. مستحضرید که هرساله شاهد کسری قابل توجه بودجه در این دستگاه هستیم. شما دلیل اصلی این کسری را در چه میدانید و اگر خود را دغدغهمند تعلیم و تربیت نسل آینده میدانید برای این مهم چه برنامهای دارید؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
«تقویت شایستگیهای حرفهای و اعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن سازوکارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامه تربیتی و فعالیتهای پرورشی مدارس» که متأسفانه نیروهای خرید خدماتی از دارا بودن چنین صلاحیتهایی محروماند.(سند تحول بنیادین، راهکار6-8 )
4) موضع شما در باب خصوصیسازی در آموزشوپرورش و خرید خدمات آموزشی چیست و تا چه اندازه میتواند راه حلی برای برون رفت از مشکلات فعلی آموزشوپرورش باشد؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
لزوم جهتگیری تعلیم و تربیت کشور به سمت برخورداری از تربیت عدالتپرور، تربیت عدالتخواه و تربیت عدالتساز.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 19/2/1397 )
5) برنامههای خود را در تحقق عدالت آموزشی چه در سطح کلان جامعه و چه در حوزه انتخابی خود را ارائه بفرمایید.
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
استقرار نظام پرداختها براساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی حرفهای معلمین بایستی شکل گیرد. (ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش10/2/1392)
6) نظرتان درباره رتبهبندی معلمین در نظام آموزش و پرورش چیست؟ و خود را متعهد به آن میدانید؟
مسائل استانی:
-باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری :
- یکی از چیزهایی که در این نقش جامع حتماً باید رعایت شود ، مسئله معلم است ... اگر معلم دانا، دلسوز، اهل فکرو اهل ابتکار بود، چنانچه کتاب ناقص هم باشد او مطلب را تکمیل میکند. پس معلم مهم است. محور، معلم است. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 14/2/1390)
1)بر این مبنا کمبود حدود 13 هزار نیروی انسانی مستعد و کارآمد که باعث افزایش نیروهای خرید خدماتی در حاشیه استان شده است و در نهایت باعث کاهش نیرو متخصص و ماهر در استان شده، برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست؟!
-نگاه غیر عدالت محور، این است که ما در کشور مدارس پیشرفته مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی، مدارس محروم کپری در یک مناطق کشور داشته باشیم، معلم ممتاز برجسته برای تعدادی از مدارس و معلمین خسته یا کم سواد برای تعداد دیگری از مدارس داشته باشیم. این درست ضد نگاه عدالت محور است.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 12/2/1385 )
2)وجود تبعیض و عدم عدالت آموزشی بهطوریکه دانش آموزان نقاط محروم استان از ابتداییترین حق تحصیل هم محروم هستند کمبود شدید فضای استاندارد و فضای آموزشی که 70 درصد مدارس در مناطق خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد با این مشکل مواجه هستند برنامه راهبردی شما در خصوص رفع تبعیض آموزشی استان چیست؟
-راجع به مسئله دانشگاه فرهنگیان و مسئله تربیت معلم امروز مهمترین نیاز آموزشوپرورش کشور، معلم است. دانشگاه فرهنگیان و هر نقطهای که تربیت معلم در آن صدق میکند بایستی هم کماً و کیفاً توسعه پیدا کند.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین19/2/1397 )
3)مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان امکانات کم خوابگاهها و فضای آموزشی فرهنگیان، برای مثال دانشگاه فرهنگیان چابهار که دانشجویان با حداقل امکانات آموزشی در آن به سر میبرند. پیشنهاد ما برای بهبود اوضاع دانشگاههای فرهنگیان استان تأسیس دانشگاه جامع فرهنگیان در استان است، برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست؟
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/