عرفانی: ادبیات دینی نتیجه انقلاب اسلامی است/ باید داستانهای قوی با رویکرد جهانی بنویسیم
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، جریانی به نام ادبیات انقلاب به وجود آمد که این ادبیات متاثر از حال و هوای روزهای انقلاب و دوران ۸ سال دفاع مقدس بود. هم زمان با تحولات سریع جامعه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی داستان و شعر فارسی هم دچار تغییر و تحول میشد و نامها و آثار جدید با مضامینی برآمده از دل انقلاب اسلامی پدید آمد. به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر در پرونده «انقلاب در ادبیات و شعر» بنا داریم، تغییر و تحولاتی که پیروزی انقلاب بر جریان ادبی کشور داشته و همچنین انقلاب اسلامی را در آیینه ادبیات و شعر ایران و زبان فارسی بررسی کنیم.
سارا عرفانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، گفت: من آدم عملگرایی هستم و خیلی موافق بحثهای نظری نیستم. به نظرم امروز باید بیشتر به این بپردازیم که ما باید در حوزه ادبیات چه کار کنیم؟ الان وظیفه نویسنده ایرانی چیست و چه کارهایی در توانش است که باید انجام دهد؟
وی با بیان این نکته که پیروزی انقلاب قطعاً بر ادبیات ما تأثیر گذاشته و فضای ادبیات ما را از مسیر داستانهایی که قبل از انقلاب داشتیم تغییر داد، ابراز کرد: ادبیات از جهت تکنیکی خیلی قویتر شد، کارهای خیلی بهتری بعد از انقلاب نوشته شد. جریانی به نام ادبیات دینی که قبل از انقلاب اصلاً نداشتیم آغاز شد. خلق داستانهایی در فضای انقلاب و دفاع مقدس و داستانهای متعهد هم نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی بود.
نویسنده کتاب پنجشنبه فیروزهای با اشاره به اینکه زحمات نویسندگان بعد از انقلاب را نمیشود نادیده گرفت اما هنوز جای کار بیشتر وجود دارد، عنوان کرد: باید کارهای بهتر و تاثیرگذاری انجام شود. چند سالی است من این نگاه را دارم که باید داستانهای قوی با رویکرد جهانی نوشته شود. یعنی ما باید بتوانیم در فضای داستان و ادبیات داستانی، آثار جهانی بنویسم و فرهنگ و نگاه خودمان را در قالب داستان بتوانیم به مخاطب جهانی عرضه کنیم.
عرفانی اظهار کرد: برخی مواقع داستانهایی مینویسم که حتی غیرهمفکرهای خودمان هم حاضر نمیشوند بخوانند و این یک نقطه ضعف است. رمانهایی که در فضای متعهد و ارزشی نوشته میشوند به نظر من یک هنر جدیشان باید این باشد که افرادی که خارج از این فضا هستند به خواندن این داستانها اقبال نشان دهند تا اصلاً آن حرف بتواند تأثیرگذار باشد. فقط برای یک محدوده، یک مخاطب محدود و بستهای که همفکر خودمان هستند داستان ننویسیم.
وی درباره فضای آموزش نویسندگی به وجود آمده پس از انقلاب اسلامی نیز گفت: حوزههای هنری استانها و یکسری ارگانها دارند یکسری فعالیتهایی میکنند. کارهای خوبی شده ولی بخواهیم عملیاتی نگاه کنیم، خیلی بیشتر از کاری که انجام شده و چندین برابرش باید کار انجام دهیم، هم از نظر نوشتن، هم از نظر کارگاهها و کلاسهایی که میتوان برگزار کرد، هنوز خیلی جای کار وجود دارد.
این نویسنده جوان با بیان اینکه ارگانهای و سازمانهای مربوطه در این زمینه کمکاری میکنند و یکمقدار در این زمینه ضعف داریم و معدود اتفاقات خوب در ادبیات هم کارهای فردی هستند، تصریح کرد: نویسندهها در رابطه با نوشتن هر کدام دارند کار و وظیفه خودشان را انجام میدهند. ولی به نظرم بعضی کارها، یکسری متولیهای بزرگ و حمایتهای ویژه میخواهد؛ مثلاً کتاب «جنگ و صلح» یک اثر سفارشی بوده اما به یکی از بزرگترین آثار روسیه تبدیل شد. اما متأسفانه کتابهای سفارشیمان معمولاً کتابهای ضعیفی میشوند که اصلاً مخاطب معمولی رغبتی برای مطالعه آنها ندارند.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/