دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1394 - 13:39
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

افزایش 21 درصدی کشفیات در هفت ماهه اول 94 نسبت به 93/ افزایش 210 درصدی قیمت شیشه

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در هفت ماهه اول سال 94 نسبت به سال گذشته کشفیات مواد مخدر 21 درصد افزایش داشته است، گفت: در این مدت به علت جلوگیری از ورود پیش سازهای شیشه به کشور قیمت عمده فروشی شیشه حدود 210 درصد افزایش پیدا کرده است.
کد خبر : 46976

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اولین نشست خبری خود به تشریح آخرین آمار مربوط به مواد مخدر طی هفت ماهه اول سال پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آمار هفت ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 تولید مواد مخدر در افغانستان کم شده است اما با این وجود ما با یک رشد 21 درصدی کشفیات مواجه بوده‌ایم.


وی افزود: در هفت ماهه اول امسال، 9 تن هروئین کشف شده است که این میزان در سال گذشته 8 تن و 50 کیلوگرم بوده است که این نشان دهنده یک رشد 13 درصدی در زمینه کشف هروئین بوده است. در خصوص مورفین با کاهش کشفیات روبرو بوده‌ایم در این مدت کشفیات مورفین 50 درصد کاهش داشته است. در خصوص کشف تریاک با رشد مواجه بوده‌ایم و در خصوص کشف حشیش رشد 13 درصدی را تجربه کرده‌ایم. در زمینه کشف مواد محرک همانند شیشه و آمفتامین با کاهش 10 درصدی رشد روبرو بوده‌ایم.


افشار در توضیح علت کاهش کشفیات شیشه گفت: این امر ناشی از کنترل پیش‌ سازها در کشور بوده است کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شد تا پیش سازهای محلولی را که وارد کشور می‌شوند را به خوبی کنترل کند.


رشد 172 درصدی کشفیات پیش سازهای شیشه


معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه در خصوص کشفیات پیش سازی شیشه با رشد قابل توجهی روبرو بوده‌ایم، عنوان کرد: در این مدت کشفیات پیش ساز شیشه 172 درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به این موضوع افرادی که مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کردند به سمت استفاده مواد مخدر سنتی حرکت کنند و در این میان استفاده از تریاک یا هروئین در بخش تقاضا افزایش پیدا کند. می توان گفت اگر این اتفاق بیفتد در بخش مقابله و مبارزه هزینه کمتری پرداخت می‌شود و در واقع مبارزه در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد.


افشار با بیان اینکه کشفیات مورفین در سال 94 ، 2 هزار و 701 کیلوگرم بوده است، افزود: این میزان در سال 93، 6 هزار و 369 کیلوگرم بوده است. همچنین مواد محرک در سال 94 کشفیاتش هزار و 243 کیلوگرم بوده است که این میزان در سال 93 هزار و 379 کیلوگرم بوده است که با کاهش 10 درصدی کشف در سال 94 مواجه بوده‌ایم همچنین مجموع کشفیات مواد مخدر در هفت ماهه اول سال 94، 366 هزار و 577 کیلوگرم بوده است که در این میان گمرک، وزارت اطلاعات، بسیج، نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان نقش بسزایی ایفا کردند.


کشف 69 کیلوگرم مواد مخدر توسط سازمان زندان‌ها در سال 94


معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه سازمان زندان‌ها به عنوان یکی از نهادهایی که در کشف مواد مخدر با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری می‌کند در سال 94 موفق به کشف 69 کیلوگرم مواد مخدر شده است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد 40 درصد از زندانیان به علت جرائم مرتبط مستقیم با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند البته اگر در پرونده دیگر زندانیان کنکاش صورت گیرد متوجه می‌شویم که این آمار به بیش از 60 درصد افزایش پیدا می‌کند بخش عمده این مواد توسط زندان‌بان‌ها کشف می‌شود.


رشد 18 درصدی درگیری و عملیات به منظور کشف مواد مخدر در سال 94


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص درگیری‌ها و عملیات‌های انجام شده در هفت ماهه سال 94 توضیح داد: هزار و 510 مورد درگیری در این مدت به منظور کشفیات مواد مخدر انجام شده است که این تعداد در سال 93 هزار و 280 مورد بوده است که این تعداد افزایش یک رشد 18 درصدی عملیات به منظور کشف را نشان می‌دهد. همچنین در سال 94 هزار و 767 گروه مواد مخدر متلاشی شده است که این میزان در سال 93 هزار و 604 مورد بوده است و ما در این زمینه با یک افزایش 10 درصدی مواجه هستیم.


وی در توضیح تعداد انهدام کارگاه‌های تولید مواد صنعتی از جمله شیشه تصریح کرد: در سال 94، 133 کارگاه را منهدم کردیم که این میزان در سال 93، 140 مورد بوده است و ما با یک کاهش 5 درصدی انهدام لابراتوار مواجه بوده‌ایم. شاید علت این کاهش 5 درصدی کنترل بیش از حد پیش سازها بوده است که منجر به کاهش تعداد کارگاه‌های ساخت شیشه شده است.


افشار تاکید کرد: بحث بسیار جدی که باید به آن پرداخته شود این است که با توجه به افزایش تعداد عملیات‌ها اما با تلاش سربازان گمنام امام زمان و عملیات‌های هوشمندانه با کاهش 83 درصدی شهدا در این عرصه مواجه بوده‌ایم. تعداد افرادی که در سال 93 درعرصه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند 12 مورد بوده است که این تعداد در هفت ماهه سال 94 به 2 نفر کاهش پیدا کرده است. همچنین میزان سلاح کشف شده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یک کاهش 10 درصدی مواجه بوده است اما در زمینه خودرو و وسایل مورد نظر قاچاقچیان با تغییر قابل توجهی مواجه نبوده‌ایم.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با افزایش قابل توجه قیمت شیشه در سطح خرده فروشی و عمده فروشی روبرو هستیم، اضافه کرد: با توجه به کنترل پیش سازها و کمبود آن برای شیشه در قسمت خرده فروشی 143 درصد افزایش قیمت داشتیم که این میزان در سطح عمده فروشی 210 درصد بوده است. در گذشته قیمت شیشه کیلویی 18 میلیون و 900 هزار تومان بود که امروز این قیمت به کیلویی 58 میلیون و 700 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.


کاهش 34 درصدی قیمت تریاک


وی با بیان اینکه در این مدت قیمت تریاک 34 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش پیدا کرده است، گفت: افزایش قیمت شیشه و افزایش قیمت عمده فروشی باعث شده که افراد به خرده فروشی تمایل پیدا کنند و البته بسیاری از کسانی که شیشه مصرف می‌کردند الگوی مصرف خود را تغییر دهند و به سمت تریاک بروند اما به طور حتم تریاک برای آنها رضایت‌بخش نخواهد بود به همین علت به سمت هروئین حرکت می‌کنند. ما باید در این مدت توجه داشته باشیم که هروئین تولیدی در افغانستان به سوی ایران نیاید و ارتباط مصرف کننده با قاچاقچی را قطع کنیم. توسعه مراکز درمانی، مدیریت مصرف توسعه، خدمات کاهش آسیب بر اساس نیاز مصرف کننده از جمله عواملی است که باعث می‌شود ارتباط مصرف کننده با قاچاقچی قطع شود.


افشار ادامه داد: در این میان ممکن است افراد در راستای تغییر الگوی مصرف به سمت و سوی تزریق شیشه حرکت کنند تزریق شیشه بسیار خطرناک است و عوارضی بدتر از تزریق مواد سنتی دارد. اگر فردی در یک مصرف 10 ساله تزریق مواد سنتی به خیابان خوابی و در نهایت مرگ می‌رسد، کسانی که مواد محرک مصرف می‌کنند پس از سه الی چهار سال به این عرصه می‌رسند. کسانی که این مواد را تزریق می‌کنند هم در کمتر از دو سال می‌میرند.


معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه این موضوع زنگ خطر جدی برای مصرف کننده، درمانگران اعتیاد، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است عنوان کرد: اعضای کمیته درمان باید کفایت لازم برای کاهش آسیب را داشته باشند بخش کوچکی از این عوامل کاهش آسیب می‌تواند توزیع سرنگ و سوزن میان معتادان تزریقی باشد. مشاوره و آموزش، ارائه بسته‌های غذایی و سایر خدمات کاهش توزیع همچون ارائه کاندوم و ... از جمله عواملی است که باید در دستور کار قرار گیرد در برنامه ششم توسعه این موضوع بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر گذاشته شد و ما موظف شدیم تا شرایطی را برای کاهش 25 درصدی اعتیاد در سطح جامعه رقم بزنیم.


گزارشی از افزایش مصرف کراک به دست ما نرسیده است


وی با بیان اینکه در این مدت زندانیان مرتبط با جرائم مواد مخدر یک درصد کاهش داشته‌اند، گفت: گزارشی مبنی از برگشت کراک به دست ما نرسیده است کراک در واقع همان هروئین تغلیظ شده است که با نام‌های مختلف در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.


افشار با بیان اینکه در این مدت با کاهش 58 درصدی کشفیات قرص، آمپول و روان گردان‌ها مواجه بوده‌ایم، اضافه کرد: در هفت ماهه سال 94 موفق به کشف 77 درصد تریاک، 2/5 درصد هروئین، 0/3 درصد شیشه و 15 درصد حشیش شده‌ایم.


نیروی انتظامی بیشتری سهم را در کشفیات مواد مخدر داشته است


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تایید کرد: نیروی انتظامی با آمار 88 درصد کشف بیشترین نقش را در این زمینه ایفا کرده است، پس از آن سربازان گمنام امام زمان با کشف 10 درصدی، بسیج با کشف 2 درصدی، سازمان زندان‌ها با کشف 0/2 درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین در این مدت قاچاقچیانی که در درگیری‌ها کشته می‌شدند کاهش چشمگیری پیدا کرده‌اند.


وی توضیح داد: کسانی که در سال 93 در خصوص جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان رفته‌اند 70 هزار و 846 نفر بوده‌اند که این تعداد در سال 94 به 59 هزار و 181 نفر کاهش داشته است.


افشار در خصوص هماهنگی‌های صورت گرفته در استان‌های شرقی و جنوب شرقی ایران برای مبارزه و مقابله با مواد مخدر اظهار کرد: محوریت مقابله با عرضه در واقع همکاری با مردم و کشور افغانستان است تا آنها بتوانند تولید مواد مخدر در افغانستان را به حداقل برسانند اما اگر چنین نشود ما باید سهم قابل توجه هدف خود را منعطف به مرزهای شرقی کشور کنیم در این زمینه همایشی با حضور 9 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد،‌ کرمان، هرمزگان، فارس و تهران برگزار شد زیرا بیشترین کشفیات در حاشیه مرزها اتفاق می‌افتد. در این راستا با هماهنگی دبیرخانه و ستاد مرکزی این همایش دو بار در سال اتفاق می‌افتد که یک بار آن در نیمه شهریور ماه برگزار شد و همایش دیگر نیز در نیمه دوم آبان ماه برگزار می‌شود. همچنین در راستای مقابله سوء مصرف مواد مخدر 800 برنامه تلویزیونی در این مدت نیز ساخته شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته