دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس واحد دزفول در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با موضوع «اعتیاد و دختران»

عوارض اعتیاد در زنان، خطرناک‌تر از مردان است/ علت روی آوردن دختران نسل جدید به حشیش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: اعتیاد در زنان، عوارض خطرناک تری نسبت به مردان ایجاد می‌کند. برای مثال فاصله زمانی نخستین تجربه مصرف مواد، تا تزریق در زنان به‌طور متوسط ۲ سال طول می‌کشد در حالی‌ که این زمان در مردان حدود ۸ سال است.
کد خبر : 46882

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر ناصر سراج خرمی در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با موضوع «اعتیاد و دختران» در سالن اجتماعات شیخ مرتضی انصاری این دانشگاه که به همت انجمن علمی روانشناسی و مشاوره، برگزار شد، اظهار کرد:‌ زنان بیشتر از مردان به دکتر مراجعه می‌کنند و بیشتر به مصرف دارو واکنش نشان می‌دهند.


وی ادامه داد: سوء مصرف به قرص‌های آرام بخش، مسکن‌ها، مخدرها، خواب‌آورها و روان‌گردان‌ها، تمامی علائم اعتیاد را دارد اما به دلیل معضلات بی‌شمار اعتیاد و افزایش آن، به این نکته توجه نمی‌شود. کم‌خوابی، دردهای مزمن و افسردگی دلایلی هستند که باعث سوء مصرف می‌شوند. یکی دیگر از عوامل آلودگی به اعتیاد در دختران نسل جدید این تصور غلط است که حشیش باعث لاغری می‌شود در نتیجه به مصرف حشیش روی می‌آورند.


عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی و مشاوره واحد دزفول افزود: بر اساس آمار جهانی، اعتیاد در زنان، عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان ایجاد می‌کند. برای مثال فاصله زمانی نخستین تجربه مصرف مواد، تا تزریق در زنان به طور متوسط 2 سال طول می‌کشد در حالی که این زمان در مردان حدود 8 سال است. با این حساب زنان 6 سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید که درمان آن طبعاً سخت‌تر و عوارض جسمی – روانی- اجتماعی آن نیز به مراتب بیشتر است، کشیده می‌شوند.


نماینده انجمن معتادان گمنام در دزفول هم با معرفی این انجمن، درباره اعضای انجمن معتادان گمنام« NA » گفت: هر کسی که بخواهد مصرف مواد مخدر را قطع کند، می‌تواند عضوی از انجمن معتادان گمنام «NA» باشد. عضویت، محدود به مصرف ماده خاصی نیست. کسانی که احساس می‌کنند با مواد مخدر چه انوع قانونی آن و چه غیر قانونی که البته شامل الکل هم می‌شود، مشکل دارند به جمع ما خوش آمدند. تمرکز بهبودی در انجمن معتادان گمنام «NA» بر روی مشکل اعتیاد است نه یک ماده خاص.


وی افزود: اصل اساسی گمنامی، باعث می‌شود تا معتادان بدون ترس از ممانعت‌های اجتماعی و قانونی، در جلسات شرکت کنند. این برای معتادی که قصد دارد برای نخستین بار در جلسات شرکت کند، مساله مهمی است. همچنین، گمنامی، فضای یکسان و مساوات را در جلسات به وجود آورده و این اطمینان را ایجاد می‌کند که هیچ فرد یا شرایطی، مهمتر از پیام بهبودی که در قالب مشارکت مطرح می‌شود، نیست.


در بخش پایانی این جلسه سراج خرمی به پرسش‌های شفاهی حاضران درباره موضوع اعتیاد پاسخ داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته