آتش زدن و مقابله فیزیکی با خروجی علم پسندیده نیست
سید حمید جمالالدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با انتقاد از آتش زدن کتاب مرجع پزشکی اظهار کرد: به حق که آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور در این زمینه موضع درست و بههنگامی گرفت که مایه خرسندی است.
وی افزود: در موقعیتی که کارگزاران نظام مدام وحدت حوزه و دانشگاه را دنبال میکنند چنین اقداماتی شایسته نیست و میتواند از ابعاد گوناگون آنها را مورد بررسی قرار داد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: دین اسلام دینی است که طبابت را کار خداوند متعال میداند معتقد است که خداوند برای هر دردی درمانی گذاشته است. تمام پزشکان کشور نیز به مبانی دینی پایبندند.
جمالالدینی ادامه داد: از طرفی شناخت دانش بدن در دین اسلام بسیار مورد تاکید است چراکه شناخت نفس را مقدمه شناخت خداوند میداند. در کتب دینی تحصیل علوم ولو در دورترین نقاط جهان را مورد تاکید است. همچنین در نخستین آیاتی که بر پیامبر اسلام نازل شده به تحصیل علم و دانش تاکید شده است. براساس آیات قرآن کسانیکه میدانند با کسانیکه نمیدانند یکسان نیستند.
وی اضافه کرد: حال که موضوع کسب دانش بسیار در متون دینی مورد توجه است باید تعریف علم را نیز به روشنی بیان کرد، علم مجموعهای از دانشهای روشمند درباره یک موضوع است یا مجموعه مطالعاتی است که یک هدف معرفتی را دنبال میکند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: با این تعریف میتوان دریافت که اقدامات خاص برخی دلالت بر عدم شناخت آنها از علم دارد. هر کسی که علم کسب کرده باشد میتواند با آموختههایش اظهارنظر کند و آنها را در معرض نقد سایرین قرار دهد ولی اگر روزی به جای نقد کتابی آتش زده شد حتما مسیر طیشده نادرست است.
جمالالدینی با اشاره به تاریخ علم در میان مسلمانان افزود: کشورهای اسلامی برای دسترسی به علوم در اولین اقدام ترجمه را مدنظر قرار دادند دانشمندان بعدها با شناخت این متون نظریههای خود را در کشورهای اسلامی ارائه دادند. در حوزه پزشکی عمدتا نظریهها بغراط و جالینوس مورد تاکید بود و بعدها مسلمانان با شناخت این نظریهها مراکز علمی نظیر بیتالحکمه، دارالعلم ایجاد کردند. مسلمانان همواره به ملل مختلف توجه داشتند و بعدا با همین توجهات صنعت چاپ و تاسیس بیمارستان، علم تشریح وارد جوامع مسلمانان شد.
وی اضافه کرد: بعد از ترجمه در جوامع اسلامی بومیسازی علم در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از دانشمندان نقدهای خود را در موضوعات مختلف بیان کردند. در مشرق زمین دانشمندان و طبیبان را حکیم مینامیدند چراکه حکیم را دارای شعور بالاتر میدانستند. همچنین در بسیاری از متون در کنار کلمه طبابت کلمه نور آمده است. این مصداقها نشان از اهمیت علم و کسب آن دارد. آتش زدن و مقابله فیزیکی با خروجی علم پسندیده نیست باید همدلی و وحدت و حفظ گروههای مرجع را در نظر داشت.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/