دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1398 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 50

با عوارض مرگ‌بار داروی لووتیروکسین در ویکی آنا آشنا شوید

داروی لووتیروکسین مخصوص افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است اما باید به این نکته توجه داشت که سوءمصرف آن و همچنین استفاده از آن همزمان با داروهای کاهش وزن یا جلوگیری‌کننده از اشتها خطرناک بوده و می‌تواند منجر به مرگ شود.
کد خبر : 467792
levothyroxine-tablets-100mg-front.png

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از drugs.com، داروی لووتیروکسین مخصوص افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است. این دارو جایگزین هورمونی است که به‌طور طبیعی توسط غده تیروئید شما تولید می‌شود تا انرژی بدن و سوخت و ساز آن را تنظیم کند.


زمانی‌که تیروئید فعالیتش کمتر از میزان طبیعی باشد میزان ترشح هورمون‌های آن در بدن کاهش می‌یابد، همین موضوع سوخت و ساز بدن را با اختلال مواجه می‌کند.


لووتیروکسین علاوه بر تجویز برای درمان کم‌کاری تیروئید برای درمان یا پیشگیری از گواتر نیز مورد استفاده قرار گیرد.


چه افرادی نباید لووتیروکسین مصرف کنند؟


در صورت دارا بودن شرایط خاص، مصرف این دارو برای افراد توصیه نمی‌شود. برخی از موارد آن به شرح زیر است:


افراد دارای اختلال در غدد فوق کلیوی، اختلال تیروئیدی به‌نام تیروتوکسیکوز، سابقه بیماری قلبی و...


در زمان درمان مشکلات چاقی نباید از لووتیروکسین استفاده کرد. عوارض جانبی این دارو به‌ویژه زمانی‌که در حال مصرف داروهای کاهش وزن یا جلوگیری‌کننده از اشتها باشد می‌تواند منجر به مرگ شود.


عوارض جانبی لووتیروکسین چیست؟


هر دارویی دارای عوارض جانبی است و پزشکان به این علت آن را برای بیمار تجویز می‌کنند که منفعت آن برای درمان بیمار بیشتر از ضرر آن است اما در این میان افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند در صورت مشاهده نشانه‌هایی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد حتماً پزشک معالج را نسبت به آن مطلع کنند.


برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی لووتیروکسین عبارتست از: تورم صورت و لب، ضربان سریع یا نامنظم قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس، ضعف و خواب‌آلودگی، تغییر در زمان دوره قاعدگی (در زنان) و ....


لووتیروکسین با چه داروهایی تداخل دارد؟


برخی از داروهایی که می‌تواند اثرات لووتیروکسین را افزایش یا کاهش دهند به شرح زیر است: کربنات کلسیم، کلستیرامین، مکمل‌های آهن، سوکرالفیت، سدیم پلی استایرن سولفونات، داروهای کاهنده اسید معده، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، منیزیم و ...


منبع اصلی


انتهای پیام/4105
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
م رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
۱
با سلام من برای پرکاری تیرویید لووتیروکسین 1 میلی مصرف میکنم و الان برای کنترل اسید معده ناچارم از امپرازول استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید که صبح ناشتا کدام رو اول میل کنم و با چه فلصله زمانی بعدی رو ممنون
ناشناس
Poland
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
۰
سلام. لووتیروکسین صبح ناشتا حداقل نیم ساعت قبل صبحانه مصرف کنید. امپرازول رو نیم ساعت قبل شام مصرف کنید.
محیا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۶
۰
سلام من سرطان فیلکولار تیروئیدداشتم جراحی کردم قرص لووتیروکسین ۱۰۰میخورم وچندساعت بعد قرص کلسیم ایا مشکی ایجاد میکنه
هلدینگ شایسته