دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

انصراف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا چقدر آب می‌خورد؟

موضوع سلب میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا با توجه به حضور چهار نماینده ایران در این رقابت‌ها شرایط را برای فوتبال ایران سخت کرده است و حالا بحث محرومیت و جریمه مالی برای باشگاه‌های ایران به میان آمده است.
کد خبر : 466811
78a6a711-0ffb-474b-bf39-3b3761670aeb.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، روز گذشته خبر سلب میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا رسانه‌ای شد. فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از سوی AFC نامه‌ای دریافت کرده‌اند و به موجب آن اعلام شده کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد در فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان به میزبانی تیم‌های ایرانی را در کشور بی‌طرف برگزار کند.


در حال حاضر تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا هستند و حالا موضوع انصراف تیم‌ها و جریمه برای تیم‌های انصرافی از لیگ قهرمانان آسیا به میان آمده است. در صورتی که نماینده‌های فوتبال ایران قبل از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف بدهند، جریمه 10 هزار دلاری برای آنها در نظر گرفته می‌شود.در صورتی که بعد از شروع مسابقات باشد این جریمه 20 هزار دلار خواهد بود. در واقع اگر انصراف باشگاه‌ها ٣٠ روز قبل از مسابقات باشد جریمه 10 هزار دلار و اگر کمتر از 30 روز مانده به شروع مسابقات، تیم‌ها انصراف بدهند 20 هزار دلار جریمه می‌شوند.




با توجه به احتمال انصراف هر چهار نماینده ایران از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند،  احتمال دارد کنفدراسیون فوتبال آسیا یک حالت ویژه را در نظر بگیرد و  حتی ممکن است جرائم را هم افزایش دهد. با توجه به شرایطی که به وجود آمده ممکن است دادگاه CAS حکم «دستور موقت» را صادر کند، یعنی اگر ثابت شود یک ضرر جبران‌ناپذیری در حال وقوع است و باید جلوی آن حتماً  گرفته شود، می‌توانند حکم دستور موقت را صادر کنند، به این صورت که تیم‌ها در مسابقات شرکت کنند. هر چند که حکم دستور موقت اگرچه عنوان می‌شود پس از 30 روز  مشخص می‌شود، اما معمولاً تا جمع‌آوری مدارک تقریباً حدود 45 روز تا دو ماه زمان می‌برد تا CAS رأی را صادر کند.


با توجه به احتمال انصراف نمایندگان ایران از حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید ابتدا مشخص شود رأی سلب حق میزبانی از ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا قطعی است یا خیر. در صورت تأیید این رأی، متولیان ورزش به دادگاه حکمیت ورزش شکایت خواهند کرد. گرفتن حق میزبانی خدشه‌ای به فوتبال ایران وارد کرده به طوری که مدیرعامل هر چهار باشگاه ایرانی  این موضوع را نپذیرفته‌اند و اعلام کردند زیر بار این حرف نخواهند رفت و از حضور در این مسابقه انصراف داده‌اند.


البته با اعلام این موضوع از سوی کنفدراسیون فوتبال ایران از همان ابتدا این سؤال به وجود آمده که مگر AFC می‌تواند صلاحیت امنیت یک کشور را تأیید کند که به گفته برخی کارشناسان  حقوقی کمیته مسابقات این حق را دارد تا در این مورد تصمیم‌گیری کنند همانطور که در دیدار پرسپولیس با شهرداری ماهشهر هم با تصمیم کمیته مسابقات بازی در آبادان برگزار شد، کمیته مسابقات می‌تواند از نظر امنیتی تصمیم بگیرد یک مسابقه در زمین بی‌طرف برگزار شود. سال‌ها در عراق هم به خاطر مسائل امنیتی مسابقات برگزار نمی‌شد و آخرین بازی این کشور در  اردن برگزار شد. بنابراین کمیته مسابقات صلاحیت تأیید یا رد امنیت یک کشور برای برگزاری مسابقات را دارد. به هر حال موضوع سلب حق میزبانی مسئله ساده‌ای برای فوتبال ایران نیست؛ فدراسیون جهانی فوتبال بارها از عدم دخالت سیاست در فوتبال سخن گفته اما با گرفتن چنین تصمیمی و سکوت مراجع بین‌المللی دخالت آشکار سیاست در ورزش نشان داده شده است.


انتهای پیام/4048/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته