بازارسازی فرهنگی ما پس از خلق شخصیت ضعیف است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری نمایشگاه بازارسازی محصولات فرهنگی «ایکال» که توسط صنایع خلاق آستان قدس رضوی برپا خواهد شد قبل از ظهر امروز برگزار شد.
رضا دستمالچی در ابتدای این نشست درباره مفهوم بازارسازی فرهنگی گفت: در حوزه کسب و کار خصوصاً کسبوکارهای فرهنگی یکی از مهمترین ارکان بازارسازی فرهنگی است. پس از خلق شخصیت در قالب انیمیشن تقاضا برای دیدن آنها در کشور رشد زیادی میشود. به کارهای مختلف تیمهای متخصص برای ایجاد محبوبیت و مقبولیت کاراکترها و معرفی این آنها بازارسازی میگویند.
رقابت نابرابر کاراکترهای ایرانی و خارجی
وی با ارائه آمارهایی که از سوی گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ انجام گرفته است، بیان کرد: 30 کاراکتر محبوب کودکان در ایران مشخص شده است که شخصیت باب اسفنجی با 28 درصد محبوبیت در رتبه اول قرار دارد. کاراکترهایی مثل فروزن، بنتن، اسپایدرمن و ... در ردههای بعدی قرار دارند.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال افزود: در ردهبندی محبوبترین کاراکترها در بین کودکان شخصیتهای کارتون شکرستان 1/5 درصد، عروسک مل مل که سالها از طریق شبکه پنج برای کودکان برنامه اجرا میکند 1/3 درصد محبوبیت دارند که که این موضوع به دلیل ضعف یا عدمجذابیت این شخصیتهای ایرانی نیست و به دلیل کوتاهی در بازارسازی با ابزار و محصولات فرهنگی مختلف است.
دستمالچی عنوان کرد: از سال 1371 و 1372 که مباحث تهاجم فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد بسیاری از دغدغهمندان و دوستداران فرهنگ و ادب ایران و اسلام شروع به فعالیت در این زمینه کردند. یکی از مصادیق بارز مقابله با تهاجم فرهنگی ورود در حوزه معرفی و تولید کاراکترها و شخصیتهای داخلی و بومی است.
وی با اشاره به تجربیات مختلف مجموعههای فرهنگی در تولید و فعالیت در بحث قهرمانسازی ابراز کرد: اوایل دهه 80 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شخصیت دارا و سارا را معرفی و وارد بازار کرد. با تمام فعالیتهایی که برای این پروژه انجام دادند در این کار در بحث تجاریسازی با شکست مواجه شد و ضرر هنگفتی هم روی دست بازاریها و تاجرانی که روی آن سرمایهگذاری کرده بودند، گذاشت. عوامل شکست آن عدم حمایت مطبوعاتی و بازارسازی فرهنگی بود.
تولید محتوا و بازارسازی برای محتوا مهمترین موضوعات تجاریسازی
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال اظهار کرد: دو موضوع مهم در بحث تجاریسازی وجود دارد. موضوع اول تولید محتوا و نکته دوم بازارسازی فرهنگی برای این محتواهای تولید شده است. هرکدام از این دو بخش دچار نقص باشد و انجام نشود کار به صورت مناسب پیش نمیرود.
دستمالچی افزود: در مجموعه صنایع خلاق رضوی درحال حاضر دو محور از فعالیتهای شرکت را پیگیری میکنیم. یک موضوع در حوزه اسباببازی است که این مسئله دغدغه مقام معظم رهبری هم هست که گلهمند هستند که چرا بازار از اسباببازیهای ایرانی خالی است.
مدیرعامل شرکت صنایع خلاق رضوی گفت: در صنایع خلاق رضوی درحال تولید یک اسباب بازی استراتژیک هستیم و رقیب سرسخت برندهای دیگر خواهد بود. این اثر در دو ماه آینده رونمایی خواهد شد که پیوستهای فرهنگی مناسبی از گیم انیمیشن لوازمالتحریر و غیره دارد که حاصل دو سال تحقیق و مطالعه است.
وی عنوان کرد: در حوزه تصویری برای معرفی آثارمان در ساخت یک سریال شبکه خانگی با نام «افسانه هفت جنگل» مشارکت کردیم. در این سریال حدود 30 کاراکتر عروسکی دارد و چهار کاراکتر در این سریال از کاراکترهایی است که ما روی آنها برنامه داریم و میخواهیم آنها را معرفی کنیم. این سریال تمام ویژگیهای یک کار جذاب برای کودکان و نوجوانان را دارد.
دستمالچی خاطرنشان کرد: در مردادماه گذشته در مشهد جشنوارهای با عنوان «هنر رضوان» برگزار شد در این جشنواره هنرمندان و عکاسان حدود 800 عکس از زوایای مختلف از حرم امام رضا(ع) گرفته بودند که به نمایش درآمد و چهارصد طرح توسط 200 طراح به دبیرخانه جشنواره رسید و حدود 170 طرح پذیرفته شد و برگزیدگان خود را معرفی و جوایزی اهدا شد برای حمایت از طراحان تصمیم گرفتیم این طرحها را تجاریسازی کنیم. مثلاً طرحهای کاشی معرق حرم را در یک شال زنانه یا در لوازم منزل آورده و آنها را به منزل کسانی که علاقمند هستند ببریم.
تشریح مزایای بازارسازی فرهنگی
وی با بیان اینکه در بحث بازاریابی فرهنگی 16 رشته مثل لباس کودک، نوشتافزار، انیمیشن، بازی، زیورآلات و ... مطرح است درباره مزایای بازارسازی فرهنگی گفت: اولین مزیت بازارسازی فرهنگی ایجاد گردش مالی است. مثلاً درآمد سالانه شخصیت باب اسفنجی از بازارسازی فرهنگی برای کمپانی سازنده آن 8 میلیارد دلار است. فقط از محل امتیاز دادن به شرکتها و حق کپیرایت 813 میلیون دلار درآمد کسب میکند. درآمد کمپانی والت دیزنی 194 میلیارد دلار است که هشت درصد از طریق بازارسازی فرهنگی کسب میشود.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال اظهار کرد: ایجاد کانال انتقال مفاهیم هدفمند، کنترل فضای فرهنگی جامعه در مقابل هجمههای بیگانه، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد و تقویت زنجیره تولید فرهنگی که به ایجاد اشتغال کمک میکند از مزایای دیگر بازارسازی فرهنگی است.
گفتنی است، اولین رویداد بازار سازی محصولات فرهنگی «ایکال» توسط صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با همکاری مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی (ایراننوشت) و با حضور صاحبان ایده و محصول و کارشناسان این حوزه از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ دیماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/