دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1398 - 14:20
مدیر گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید:

اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی با موازین حقوق بین‌الملل در تعارض است

مدیر گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید گفت: از نظر حقوق بین‌المللی عملیات آمریکا در خاک عراق و ترور شهید سلیمانی با موازین حقوق بین‌الملل در تعارض است.
کد خبر : 465171
637140884477388985_md.jpg

سیدمصطفی میرمحمدی، مدیر گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید قم در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در تشریح عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و هیئت همراه در خاک عراق توضیح داد: در اینکه با این اقدام آمریکا، نقض حاکمیت عراق اتفاق افتاده، تردیدی وجود ندارد چرا که هرگونه عملیاتی در هر کشوری باید با هماهنگی مقامات آن سرزمین باشد.


وی ادامه داد: وقتی نخست وزیر عراق صراحتا اعلام می‌کند که عملیات آمریکا، نقض حاکمیت عراق بود، می‌توان نتیجه گرفت که لااقل در این مورد، قبلا توافقی میان عراق و آمریکا صورت نگرفته است. بنابراین با اين اقدام نقض حاكميت و استقلال عراق توسط آمريكايي‌ها انجام گرفته است.


حضور آمریکا در خاک عراق نوعی اشغال عملی سرزمینی است


این مدرس حقوق بین‌الملل اضافه کرد: دقت کنید که حضور آمریکا در عراق غیرقانونی نیست چون قراردادهایی در این باره میان این دو کشور وجود دارد ولی ما از مضمون این توافق‌ها خبر نداريم ولي بنا به اظهارات مقامات عراقي، عمليات نظامي آمريكا در به شهادت رساندن سردار سليماني برخلاف توافق‌ها بوده است. به هرحال اظهارات مقامات رسمی عراقی علنا مشخص کرده که این عملیات تروریستی بدون هماهنگی صورت گرفته است.


میرمحمدی به سفرهای سرزده ترامپ براي ديدار نظاميان آمريكايي در عراق و بدون ملاقات با مقامات عراقي در گذشته اشاره کرد و گفت: آنان تصور مي‌كنند سرزمین عراق کاملا در اختیارشان است و هر زمان بخواهند می‌توانند بدون هماهنگی مسئولان عراقی، به کشور آنان وارد و خارج شوند. رفتار آنان نوعي اشغال عملی سرزمین يك كشور داراي حاكميت مستقل است. البته اين ملاقاتها با واكنش برخي مقامات عراقي نيز همراه بود.


وی با تأکید بر نقض آشکار حاکمیت عراق توسط آمریکا اعتقاد داشت: رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که عراق در عمل در اشغال آنان است. البته اين موضوعي است كه به خود عراقي‌ها مربوط است و چنانكه از بيانيه دفتر مرجعيت عراق هم شنيده شد اين اقدام نظامي نقض حاكميت عراق دانسته شد. اعتراضاتی هم که مقامات عراقی بعد از ترور شهید سلیمانی انجام دادند، نشان داد که آمریکا حتی براساس توافقات موجود فی مابین خود و عراق هم پاي بند نبوده است.


غیرقانونی بودن استفاده نظامی از پهبادها و هدف قراردادن اهداف هوشمند


مدیر گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه مفید به مبانی حقوقی استفاده از پهبادها در عملیات نظامی نیز اشاره کرد و گفت: در حقوق بین‌الملل هنوز استفاده از این پهبادها در عملیات نظامی، روشن نیست و صراحت ندارد. همچنانکه نظر غالب اساتید این است که استفاده نظامی از پهبادها و كشتن هدفمند غیرقانونی است.


نویسنده كتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بين‌الملل» در اینباره اضافه کرد: اکثر متخصصان اعتقاد دارند که نمی‌شود از هواپیمای بدون سرنشین برای کشتن غافلگیرانه افراد استفاده کرد.


میرمحمدی در واکنش به ادعای آمریکا نسبت به عملیات پیشگیرانه نیز یادآور شد: متأسفانه فقط آمریکا و اسرائیل هستند که با تئوری دفاع پیشدستانه، هرکسی که در آینده ممکن است تهدیدی برای آنان باشد، از بین می‌برند درحالیکه این تئوری در حقوق بین‌الملل طرفداری ندارد.


حتی ردیابی سردار سلیمانی بعنوان مسافر عادی، خود نقض امنیت هوایی است


به گفته این استاد دانشگاه، توسل به احتمال و دستاویز قرار دادن مباحثی همانند عملیات پیش‌دستانه و نهایتا تجاوز به خاک کشوری دیگر، چیزی جز هرج و مرج بین‌المللی ندارد. بنابراین این اقدام آمریکا و چنین اظهاراتی، قطعا بی‌مبناست چون اینها صرفا براساس منافع خودش اقدام می‌کنند.


نویسنده کتاب « حقوق دیپلماتیک» اعتقاد داشت: از نظر حقوق بین‌المللی عملیات آمریکا در خاک عراق و ترور شهید سلیمانی، اقدامی در نقض حاکمیت آن سرزمین است. این را هم بدانید که حتی ردیابی احتمالی سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها آنهم در پروازهاي و به عنوان یک مسافر عادی، خود نقض امنیت هوایی هست و اين براي امنيت هوانوردي بين‌المللي مخاطره‌آميز است.


میرمحمدی درباره حق ایران در استفاده از اصل دفاع از خود و دفاع مشروع نیز گفت: مقابله به مثل با رعايت اصل تناسب در حقوق بين الملل پذيرفته است. بنا به آنچه رسانه‌ها گزارش دادند آمريكايي‌ها هم طي پیامي از مسئولان ایراني خواستند تا اقدام آنان نيز متناسب با ترور صورت گرفته باشد، اين يعني خود آمریکایی‌ها هم پذیرفته‌اند که ایران حق مقابله و حق رد دارد. رسما گفته‌اند که لااقل در حد کار ما پاسخ بدهید؛ این معنایی جز این ندارد که ایران حق رد خواهد داشت. البته طبيعي است كه بايد در اين كار سنجيده عمل شود.  


این اظهارات جز تهدید به جنگ نیست


این استاد حقوق بین‌الملل خاطرنشان ساخت: در عین اینکه «مقابله به مثل» یک قاعده شناخته شده بین‌المللی است و هر دولتی می‌تواند با رعايت اصول تناسب و فوريت به این اصل متوسل شود منتها در نظر بگیریم که عملش نیز باید در حد خسارتی باشد که به او وارد شده است. این اصل امری مقبول در حقوق بین‌الملل است.


عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم در واکنش به توئیت ترامپ مبنی بر هدف قراردادن احتمالی 52 نقطه نظامی و فرهنگي ایران به یاد گروگان‌های سفارت آمریکا عنوان کرد: این اظهارات كينه توزانه است و جز تهدید به جنگ نیست درحالیکه تهدید به جنگ مطابق با منشور ملل متحد ممنوع است. بند 4 ماده 2 منشور صراحتا می‌گوید که تهدید به جنگ و توسل به زور ممنوع است.


میرمحمدی گفت: با این شرایط اقدامات آمریکایی‌ها آشکارا با موازین حقوق بین‌الملل در تعارض است. آنان به حقوق بین‌الملل اعتنا ندارند و از قدرت نظامی و اقتصادی‌شان سوء استفاده مي كنند و قواعد حقوق بین‌الملل را از طريق عمليات نظامي و يا تحريم‌هاي غير انساني نقض می‌کنند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

برچسب ها: قاسم سلیمانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته