دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 12:30
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران:

اختتامیه جایزه جهانی خشت طلایی تهران روز شنبه برگزار می‌شود/ 24 پروژه در این روز داوری می‌شوند

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به تشریح جزئیات جایزه جهانی خشت طلایی تهران پرداخت و گفت: بیش از 300 پروژه در این جایزه شرکت کرده بودند که از این بین 24 پروژه وارد مرحله نهایی شدند.
کد خبر : 46310

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در نشست خبری روز جهانی شهرها و جایزه جهانی خشت طلایی تهران با بیان اینکه برای تهران دورنگاری تدوین شده است که ما بر اساس آن و با توجه به موقعیت تخصصی در توسعه شهری پیشروی می‌کنیم، اظهار کرد: ما به برنامه‌ای احتیاج داشتیم که به ما بگوید برای زینت شهری باید کار را از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم.


وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف شهر تهران ما اولویت‌های جدی را برای خود ترتیب‌بندی کرده‌ایم، افزود: حمل و نقل عمومی و ارتقای فضای فرهنگی از برنامه‌هایی است که ما برای چشم‌انداز شهر تهران ترسیم کرده‌ایم. اینکه تهران تا چه اندازه در زمینه‌های مطرح شده پیشرفت کند از اهداف کلی ما است زیرا بر اساس این هدف‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود و در کنار دیپلماسی رسمی دپلماسی شهری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین و موثرترین دیپلماسی‌ها معرفی کرد.


گیل‌آبادی با بیان اینکه تهران شهری است که مورد توجه دنیاست و امکان ندارد وقتی مهمانان خارجی به تهران می‌آیند اعجاب خود را بیان نکنند، تصریح کرد: ما مهمانانی داشتیم که وقتی در خصوص ورود آنها به ایران گفت‌وگو می‌کردیم امکانات رفاهی‌شان مدنظر بود و می‌پرسیدند آیا می‌توانیم در تهران آرامش داشته باشیم قائم مقام صدر اعظم آلمان نیز وقتی به تهران آمد از این همه بزرگی دچار تعجب شد. در این تغییر دیدگاه سیاست‌مداران و تمام کسانی که در شهرداری کار می‌کنند و همین طور رسانه‌ها تاثیرگذار بوده‌اند. مهمانان خارجی از پیشرفت‌هایی که در زندگی شهری تهران به وجود آمده دچار اعجاب اساسی می‌شوند و هنگامی که به کشور خود می‌روند در چارچوب تاثیرات فضای فرهنگی از تهران و کشور ما در کشور خود سخن می‌گویند.


رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر از شهرهای مختلف و مشهور جهان همانند لندن تماس‌هایی داریم که خواهان ارتباط جدی با تهران برای توسعه فضای شهری هستند، عنوان کرد: ما در گذشته به دنبال این بودیم که برای توسعه فضای شهری خود از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم اما هم اکنون این موضوع برعکس شده و شهرهای بزرگ و مطرح جهان علاقه‌مند هستند تا از تجربیات شهرداری تهران استفاده کنند. البته نباید فراموش کنیم که ما این تجربیات را در دوره پیچیده فضای تحریم‌ها به دست آوردیم و این نشأت گرفته همت جهادی است که در کشور ما وجود دارد.


گیل‌آبادی با بیان اینکه در چشم انداز بین‌المللی ما دیده شده است تا تهران را به عنوان یک جهان‌شهر معرفی کنیم، اضافه کرد: جایزه خشت طلایی تهران در روز جهانی شهرها اولین دوره خود را به شکل ملی برگزار می‌کند و ما سعی کردیم جایزه جهانی خشت طلایی تهران را از طرق مختلف معرفی کنیم امروز نیز این جایزه جهانی در فضای بین‌الملل معرفی شده است. البته برخی از کشورهای منطقه بیش از 30 سال است که این برنامه را جزء دیپلماسی جهانی خود قرار داده‌اند. شهرهایی مثل دبی و یا گوآنجو نیز مدت‌هاست که این جایزه جهانی را برگزار می‌کنند.


وی ادامه داد: ما برای معرفی خشت طلایی تهران به عنوان یک جایزه جهانی از سایت‌های معتبر دنیا نیز کمک گرفتیم. ما در معرفی این جایزه جهانی از سایت‌هایی مثل unhapital و uclg, isocar که یک سایت برنامه‌ریزی است نیز استفاده کردیم همچنین از سایت ams که در تهران دبیرخانه دارد برای معرفی استفاده شد.


وی بابیان اینکه شنبه اختتامیه دومین جایزه جهانی خشت طلایی در بوستان گفت‌وگو با حضور شهردار پرتوریا آفریقای جنوبی که کشورش یکی از کشورهای در حال توسعه است برگزار می شود، گفت: در این مراسم دبیر کل متروپلیس حضور دارد ما برای استقرار متروپلیس در تهران حدود یک سال است که در حال انجام رایزنی هستیم تا کمیته ارتباطات شهری متروپلیس در تهران مستقر شود. همچنین قائم مقام شرکت ایزوکار و مشاور unhapital نیز در این اختتامیه شرکت خواهند کرد.


رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه در جایزه جهانی خشت طلایی تهران بیش از 100 پروژه شرکت کردند، تصریح کرد: از شهرهای مطرح دنیا همانند ملبورن، بوستون، سئول، کپنهاگ، بانکوک، ونکوور، اتاوا،‌ لندن و سیاتل و ... در این پروژه جهانی شرکت کردند. در غربال اولیه 298 پروژه را به مرحله بعد فرستادیم که در مرحله آخر 24 پروژه وارد مسابقه نهایی شدند.


وی با بیان اینکه بیش از 60 داور در 8 بخش در انتخاب پروژه‌ها شرکت داشته‌اند، تاکید کرد: داورهای داخلی و خارجی پروژه‌ها را بر اساس معماری و شهرسازی، حفاظت از محیط زیست و حفاظت از میراث فرهنگی مورد بررسی قرار داده‌اند. ما سعی کردیم پروژه‌هایی را وارد مرحله نهایی کنیم که از آن بتوانیم در توسعه شهری تهران استفاده کنیم. توسعه و پایداری فضای محیط زیست شهری از مهمترین اولویت‌های ما برای انتخاب پروژه‌ها بود. همچنین فرآوری خلاقیت شهری برای زندگی بهتر یکی دیگر از اولویت‌های ما در انتخاب پروژه‌ها بود البته پس از پایان این جایزه جهانی کار ما آغاز می‌شود تا با بررسی پروژه‌ها ببینیم کدام یک را می‌توانیم در تهران استفاده کنیم.


گیل آبادی تامین زیر ساخت‌ها و خدمات شهری را یکی دیگر از اولویت‌های شهری معرفی کرد و گفت:‌ محافظت از شهرها و شهروندان توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهرها، حمل و نقل عمومی در شهر، مدیریت شهری و حکمرانی محلی از جمله اهداف ما از برگزاری جایزه جهانی خشت طلایی تهران بود.


وی بیان کرد: حکمرانی محلی یکی از قدرت‌های جدی در دنیا برای گفت‌وگو بین دولت‌هاست و براساس نیازهای اجتماعی سیاسی تهران به عنوان قلب دیپلماسی عمومی و سیاسی مورد توجه است.


وی با بیان اینکه روز شنبه 5 داور خارجی و 2 داور ایرانی پروژه‌های شرکت‌کننده در جایزه جهانی را داوری می‌کنند، تصریح کرد: در این روز ما می‌توانیم از 8 تا 24 برگزیده داشته باشیم.


گیل آبادی ادامه داد: از شهرهای ایران 4 شرکت کننده در این جایزه شرکت کردند همچنین 47 پروژه متعلق به شهرهای ایران، 150 پروژه متعلق به شهرهای خارجی و مابقی متعلق به شهر تهران هستند. این جایزه در واقع می‌تواند یک بانک فوق‌العاده برای اطلاعات شهری باشد.


رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به برخی از پروژه‌های شرکت کننده در این جایزه عنوان کرد: پروژه کاهش 4 درجه هوا با استفاده از فضای سبز، سیستم اشتراک گذاری دوچرخه، سیستم مقابله با فساد اداری در ساخت‌وسازهای شهری، تیم مداخله‌گر اجتماعی در حوزه بزهکاری جوانان و استفاده از فضای سایبری در حمل و نقل شهری و توسعه اطلاعات از جمله پروژه‌هایی است که برای ما فرستاده شده است.


گیل آبادی به میزان جایزه در نظر گرفته شده برای برندگان جایزه جهانی خشت طلایی تهران اشاره کرد و افزود: برگزیدگان این جایزه جهانی لوح تقدیر، تندیس خشت طلایی تهران که در آن از مختصات خشت استفاده شده و همچنین 5 هزار دلار جایزه نقدی دریافت می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته