رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران: ارزان فروشی برای سوپرمارکتها تخلف است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مسئولان بارها اعلام کردهاند که به دلیل ساختار نظام خردهفروشی در ایران، اکنون سهم فروشگاههای بزرگ و فروشگاههای زنجیرهای از کل سهم خردهفروشی و نظام توزیع در کشور حدود 5 تا 7 درصد است. این در حالی است که در دیگر کشورها این فروشگاهها بین 10 تا 85 درصد از توزیع را به خود اختصاص میدهند.
از آنجا که سهم فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای از کل نظام توزیع در کشور با توجه به استقبال جامعه مصرفکنندگان با افزایش مواجه شده است، استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره شبکه توزیع تغییر کرده است. بر همین اساس زمان صدور مجوز تاسیس فروشگاههای زنجیرهای در سطح کشور به یک روز کاهش یافت.
در همین باره رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره تاثیر کاهش زمان صدور مجوز تاسیس فروشگاههای زنجیرهای در فروش سوپرمارکتها گفت: مسلما افزایش این فروشگاهها با کاهش فروش در سوپرمارکتها همراه خواهد بود.
سعید درخشانی با بیان اینکه از سال 88 در تلاش هستیم تا این فروشگاههای زنجیرهای را زیر پوشش اتحادیه سوپرمارکت داران قرار دهیم، بیان کرد: متاسفانه تا به امروز نتوانستهایم با دولت در این مورد به توافق برسیم.
وی تعداد زیاد این فروشگاها در کنار سوپرمارکتها را مضر دانست و افزود: با تمام این تفاسیر ما از وضع ناراضی نیستیم به شرط اینکه مسئولی باشد که این فروشگاهها را سرپرستی و مدیریت کند اما اکنون این مدیریت وجود ندارد و هر کاری که میخواهند انجام میدهند.
درخشانی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمتها در این فروشگاهها با تخفیف زیاد و حتی بسیار مناسبتر از سوپرمارکتها عرضه میشود، عنوان کرد: مشکل صنف ما این است که در صورت ارزانفروشی بازرسان از ما بازخواست میکنند و میگویند چه حقی داشتهایم که با قیمت پایینتر کالا را عرضه کنیم.
به گفته وی، ارزانفروشی در صنف سوپرمارکتداران تخلف است اما فروشگاههای زنجیرهای جنسهای نامرغوب خود را به قیمت پایین و مسلما با تخفیف ارائه میکنند.
رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران تهران در پاسخ به اینکه چطور ممکن است کالاهای مشابه عرضه شده در این فروشگاهها نامرغوب باشند، افزود: جنسهای تراز اول را نمیتوان با 50 درصد تخفیف عرضه کرد. چطور ممکن است کالاهایی که بین 10 تا 30 درصد سود دارند را با 50 درصد تخفیف به مردم فروخت.
درخشانی درباره حجم کل خریدها از فروشگاههای زنجیرهای نیز گفت: حجم خرید از این فروشگاهها بیش از 5 تا 7 درصدی است که خسروتاج معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است.
انتهای پیام/