دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1394 - 15:37
در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت نخستین بیمارستان هسته ای؛

صالحی: اقدامات ایران درباره اراک بعد از امضای سند، با دستور رئیس‌جمهوری آغاز می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از امضای سند اراک ایران اقداماتش را درباره این راکتور بعد از آن که رئیس‌جمهوری دستور خارج کردن «کالندریا» از راکتور را صادر کرد انجام می‌دهد.
کد خبر : 45927

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ علی اکبر صالحی در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت نخستین بیمارستان هسته‌ای کشور افزود: در این روزها یکی از نیازهای اساسی جامعه که همان تاسیس بیمارستان ویژه تخصصی در عرصه هسته‌ای است برطرف می شود.
وی گفت: همان‌طور که از قبل اعلام شده بود درصدد هستیم که فضای منفی تبلیغی درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را تغییر دهیم.


صالحی افزود: دیگران به گونه‌ای تبلیغ کردند که هرگاه صحبت از فعالیت‌های هسته‌ای به میان می‌آمد گویی فقط این فعالیت‌ها در زمینه آب سنگین و غنی‌سازی است در صورتی که این گونه نیست.
رئیس سازمان اتمی گفت:‌ شما نام رادیوداروها را شنیده‌اید، هم اکنون در کشور برای یک میلیون بیمار نیازمند رادیودارو تولید می‌شود که غنی سازی 20 درصد نیز از همین جا آغاز شد.
صالحی افزود: هنگامی که سوخت راکتور تهران تمام شد و ما از آنها درخواست کردیم که به ما سوخت بدهند طرف‌های خارجی از این موضوع امتناع کردند اما برادران و خواهران شما کاری را که باورکردنی نبود ظرف دو سال انجام دادند و یک روز هم راکتور بدون سوخت نماند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جوانان ما کارهای نشدنی را انجام دادند و اگر ملتی بخواهد روزی اراده خود را به کرسی بنشاند و از حیات طیبه برخوردار باشد دست تقدیر راهی جز این ندارد.
صالحی افزود: فرزندان ملت در سازمان انرژی اتمی پس از برجام که اقدامی بزرگ و تاریخ‌ساز بود و دیری نخواهد پایید که همه شاهد نتایج آن خواهند بود، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران زمینه‌های تاسیس این بیمارستان را فراهم کرده‌اند.
ساخت بیمارستان هسته ای در منطقه و آسیا بی‌نظیر است
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای تفاهم نامه نخستین بیمارستان هسته‌ای کشور گفت: این بیمارستان در نوع خود در منطقه و آسیا نظیری نخواهد داشت.
علی اکبر صالحی افزود: در این بیمارستان قرار است هم کار تشخیصی، درمانی و تحقیقاتی صورت گیرد و دیگر نیاز به رفتن هموطنان به خارج از کشور برای درمان نباشد.
وی تاکید کرد:‌ در این بیمارستان از مدرنترین تجهیزات بیمارستانی و پرتودرمانی استفاده خواهیم کرد که در جهان انگشت شمار خواهد بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مرکز تحقیقاتی که در کنار بیمارستان ساخته خواهد شد علاوه بر کارهای پژوهشی در ساخت و نوآوری و طراحی تجهیزات مدرن بیمارستانی هسته‌ای نیز نقش ویژه ای خواهد داشت.
صالحی همچنین از همکاری شهردار تهران در امضای تفاهمنامه و کمک برای ساخت این بیمارستان قدردانی کرد و گفت:‌ قالیباف در مدیریت، نمونه شاخصی هستند که برای بهره‌برداری از پروژه ها روزشمار می‌گذارند.
وی خاطر نشان کرد: شهردار تهران به عنوان یکی از ارکان مهم در ساخت این بیمارستان، پایبند هستند و در همه عرصه‌های مدیریتی نقش چشمگیری و موثری دارند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با قدردانی از وزیر بهداشت گفت: آقای هاشمی در دو سال اخیر انقلابی در سلامت ایجاد کرده‌اند و این نشان می‌دهد زمانی که اراده مدیریت، صحیح و چشم‌انداز درست باشد می‌توان به اهداف برنامه دست یافت.


همچنین علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات مربوط به راکتور اراک در چارچوب برجام، گفت: بررسی سند رسمی مربوط به راکتور اراک در مراحل پایانی خود قرار دارد و امیدواریم ظرف چند روز آینده وزیران امور خارجه گروه 1+5 این سند را امضا کنند. چنانچه این سند امضا شود رسمیت یافته و تعهدات آن که متقابل است می‌تواند اجرا شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) گفت: آژانس طبق نقشه راه اقداماتش را انجام داده و رضایتش را هم اظهار کرده است. امیدواریم 15 دسامبر موضوع فعالیت‌های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود.


صالحی در این باره که مبنی بر این که رییس‌جمهور چه زمان دستور اجرای اقدامات هسته‌ای برای ایران را صادر می‌کند؟ گفت: ما منتظریم سند رسمی مربوط به اراک امضا شود و وقتی آن امضا شد آقای روحانی می‌تواند دستور اجرای اقدامات را صادر کند.


رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بیمارستان تخصصی هسته‌ای و چگونگی تأمین تجهیزات آن که تفاهم‌نامه ساخت آن امروز بین سازمان انرژی اتمی، شهرداری تهران و وزارت بهداشت امضا شد، گفت: پیش‌بینی شده هزینه تجهیزات این بیمارستان نزدیک به 250 میلیون یورو باشد. برخی از این تجهیزات برای اولین‌بار به کشور وارد می‌شوند از جمله پروتون تراپی که برآورد شده است 50 میلیون یورو هزینه در بردارد. همچنین انواع شتاب‌دهنده‌های خطی، دستگاه‌های MRI، سایبر نایف (جدیدترین روش درمان تومورهای سرطانی)، هد اسکن و سایر تجهیزاتی که با پرتو سروکار دارند.


وی گفت ایران در زمینه نیروی انسانی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و آمادگی بهره‌برداری از این تجهیزات را داریم. ما امیدواریم امسال افرادی را به منظور فراگیری چگونگی کار با تجهیزات پزشکی هسته‌ای پیشرفته به چند کشور خارجی بفرستیم چرا که آموزش آن حدود دو سال به طول می‌انجامد.


معاون رئیس‌جمهوری درباره زمان راه‌اندازی بیمارستان هسته‌ای گفت: اگر بتوانیم ظرف دو سه ماه آینده مجموعه ترتیبات اجرایی آغاز احداث را فراهم کنیم می‌توانیم در سال جاری با حضور دکتر روحانی شاهد کلنگ‌زنی این بیمارستان باشیم.


او ادامه داد: در خصوص تأمین مالی این بیمارستان خوشخبتانه بحث ریالی آن تضمین شده است، اما در بعد دلاری ما امیدواریم در سفرهای آقای روحانی به چند کشور خارجی و مذاکراتی که با آنها خواهند داشت هماهنگی‌ها برای دریافت این تجهیزات به صورت فاینانس صورت گیرد که در این صورت پروژه تسریع می‌شود.


صالحی با اشاره به زمان 48 ماهه اشاره شده در تفاهم‌نامه برای ساخت این بیمارستان گفت: ان‌شاءالله ظرف 4 تا 5 سال می‌توانیم شاهد راه‌اندازی این بیمارستان باشیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در بیمارستان پزشکی هسته‌ای بحث GMP را دنبال خواهیم کرد که مربوط به تولید رادیوداروها به طور استاندارد شده است و این پروژه نیز حدود 50 تا 60 میلیارد تومان هزینه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته