دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 08:00
در گفت‌وگو با آنا

معاون پیشین سازمان تامین اجتماعی: وعده همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در برنامه ششم، واقع‌بینانه نیست

معاون پیشین حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی تحقق نیافتن قانون همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را ناشی از نبود واقع‌بینی و تخصیص اعتبارات لازم به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی و عدم پایداری منابع دانست.
کد خبر : 45751

محسن ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: مقوله حقوق بازنشستگان با معیشت آنان در ارتباط است زیرا بازنشستگان آینه تمام‌قد شاغلان هستند بر همین اساس شاغلان فردای خود را در نحوه برخورد نظام با بازنشستگان می‌بینند بنابراین اگر بخواهیم تصویر روشنی از بازنشستگان در کشور ارائه کنیم حدود 17 تا 18 صندوق بازنشستگی در کشور داریم که مهم‌ترین آن در سه صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح خلاصه می‌شود.


وی ادامه داد: بیش از 90 درصد حقوق بازنشستگان کشور در این سه صندوق متمرکز است. برابر گزارش‌های رسمی که دو صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده‌اند می‌توان گفت که بیش از 70 تا 75 درصد مستمری‌بگیران اعم از بازنشستگان و افراد فوت‌شده‌ای که خانواده هایشان مستمری دریافت می‌کنند، حداقل‌ها را دریافت می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به شاخص‌هایی که خط فقر مطلق اعلام شده است، می‌بینیم که این درآمدها فاصله معناداری با خط فقر دارد.


این کارشناس تامین اجتماعی افزود: بسیاری از مستمری‌بگیران و بازنشستگان نجیبانه و آبرومندانه امور خود را با این حقوق ناچیز سپری می‌کنند. این وظیفه دولت و حاکمیت است که بتواند سطح حقوق این افراد را ارتقا بخشد تا مستمری‌بگیران و بازنشستگان نیز بتوانند زندگی عزت‌‌مدارانه و شرافتمندانه داشته باشند زیرا این افراد عمر و جوانی خود را در دستگاه‌های مختلف دولتی و صنایع و کارخانه‌ها سپری کرده‌اند.


ایزدخواه گفت: نحوه برخورد با این واقعیت می‌تواند فرم‌های مختلف داشته باشد. اگر دولت موفق شود که شاخص‌های کلان اقتصادی را بهبود بخشد، با سیاست‌های درست در اقتصاد کشور رونق ایجاد کند، موجب رونق اقتصادی شود و رونق اشتغال و کاهش تورم را سبب شود، این سیاست در سطح کلان با کمک به حقوق و مزایای مستمری‌بگیران روی می‌دهد اما متاسفانه در اوج درآمدهای نفتی در دولت نهم و دهم ما بالاترین نرخ‌های تورم را داشتیم و کمترین کمک به صندوق‌های بیمه‌ای از جمله صندوق تامین اجتماعی صورت گرفت.


معاون پیشین حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اگر دولت نتواند شاخص‌های کلان اقتصادی را بهبود بخشد، عملا ناکامی‌هایش متوجه صندوق‌های بیمه‌ای می‌شود به این معنی که مطالبق قانون کار و قانون خدمات مدیریت کشوری و مطالبق اصول حاکم بر نظام‌های بیمه‌ای که عزت و برقراری زندگی شرافتمندانه در چارچوب کلی قوانین و مقررات است، صندوق‌های بیمه‌ای موظفند که هر ساله افزایش حقوق داشته باشند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا صندوق‌های بیمه‌ای این توانایی را دارند و می‌توانند به این وعده و وعیدهایی که داده می‌شود جامه عمل بپوشانند یا خیر؟ زیرا اگر این حرف‌ها در حد شعار باقی بماند جز بدبینی و بی‌اعتمادی نصیبی برای مسئولان نخواهد داشت. بنابراین باید حرف‌هایی که مقامات مسئول درباره این واقعیت تلخ بیان می‌‌کنند به صورت سنجیده باشد.


ایزدخواه افزود: در سفرهای استانی احمدی‌نژاد در دولت دهم به مازندران، تعدادی از کارگران و بازنشستگان درخواست همسان‌سازی و افزایش حقوق مستمری‌بگیران را داشتند. احمدی‌نژاد نیز از همان جا پشت تریبون مقامات مسئول را مورد خطاب قرار داد و دستور داد که ترتیبی اتخاذ شود که حقوق مستمری‌بگیران افزایش یابد، که بعد منجر به طرح قانون همسان‌سازی حقوق در تامین اجتماعی شد و مجلس مصوبه‌ای گذارند که حدود 2500 میلیارد تومان اعتبار در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد و سازمان با به‌کار گیری این 2500 میلیارد تومان و در واقع درآمد و سوددهی از این پول، بتواند افزایش حقوق مستمری‌بگیران در چارچوب یکسان‌‌سازی را داشته باشد. اما متاسفانه آنچه در عمل تحقق پیدا کرد بیش از 900 میلیارد تومان به این امر اختصاص ندادند و سازمان تامین اجتماعی طرح یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان را هر سال کم رنگ‌تر و کم رنگ‌تر کرد تا حدی که امروز پس از عدم تخصیص اعتبار سازمان تامین اجتماعی این را برای بازنشستگان جدید اعمال نمی‌کند.


وی تصریح کرد: وقتی علت را از مقامات مسئول در تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی جویا می‌شویم، فقدان اعتبار اعلام می‌شود. با این حال وقتی به یک باره وزیر تعاون و رفاه در جمع بازنشستگان اشاره می‌کند که ما در قالب تدوین برنامه ششم توسعه قصد همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران را داریم این موضوع محل سوال و تردید است. اگر دولت پول دارد و می‌تواند وظیفه قانونی خود را انجام دهد چرا بیش از 90 هزار میلیارد تومان بابت سهم تعهداتش به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و این بدهی را پرداخت نمی‌کند؟ یا اگر صندوق بازنشستگی کشوری این صندوق را وادار کرده است که بخشی از هزینه‌های خود را از محل فروش سرمایه‌ها و دارایی‌هایش تحقق بخشد، سوال این است که آیا خدایی نکرده این شعار پوپولیستی و عوام‌فریبانه است یا براساس واقعیت‌ها و درآمدهای دولت و محاسبات بیمه‌ای صندوق‌های بیمه‌ای است؟


معاون پیشین حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی افزود: به نظر می‌رسد این حرف‌ها بیش از اینکه بتواند واقعیت داشته باشد شعارهایی است که اگر نتواند تحقق پیدا کند موجب بدبینی نجیب‌ترین و شریف‌ترین طبقات جامعه به نظام است. این در حالی است که هم رهنمودهای مقام معظم رهبری و هم جهت‌گیری قانون اساسی بیانگر این هستند که رویکرد کلی نظام باید توجه به این قشر و طبقه ضعیف و شکننده باشد.


وی تحقق نیافتن قانون همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را ناشی از نبود واقع‌بینی و تخصیص نیافتن اعتبارات لازم به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی و عدم پایداری منابع دانست و گفت: امروز عدم پایداری منابع یکی از مخاطره‌آمیزترین وضعیت‌ها را برای صندوق‌های بیمه‌ای به وجود آورده است. همچنین در حوزه درمان ناله و فریاد وزارت بهداشت بالا رفته است که سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت قادر نیستند تعهدات خود را حتی در قبال بیمارستان‌های دولتی عملی کند.


ایزدخواه گفت: تا چند وقت پیش تعهدات دولت به تامین اجتماعی و همچنین به مراکز کلینکی و پاراکیلینکی برای 6 ماه به تعویق افتاده بود. بنابراین این گفته وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در حد شعار است چون وضع این صندوق‌ها و وضعیت مخاطره‌آمیز بودن بودجه دولت همگی مانع شده که دولت این صندوق‌ها را یاری کند تا به تعهدات خود عمل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته