دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1394 - 11:17
نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران:

طبابت با تجارت در کشور یکی شده است/ برخی تحت عنوان «فوق تخصص جراحی» عمل می‌کنند

نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان اینکه متاسفانه عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در کشور ما مورد سوء استفاده قرار گرفته است، گفت: جراحی پلاستیک یک لقب نیست که هر کس آن را به سینه خود اتصال کند بلکه جراحی پلاستیک یک رشته فوق تخصصی و مورد تایید وزارت بهداشت است.
کد خبر : 45598

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علی منافی در نشست خبری که به مناسبت اولین کنگره بین‌المللی بازسازی و زیبایی سینه برگزار شد، گفت: متولیان جراحی‌های پلاستیک و زیبایی کشور علاقه‌مند هستند کسانی جراحی را انجام دهند که آموزش لازم را در این خصوص دیده باشند، بر این اساس انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی این کنگره را برای افزایش توانایی پزشکان از لحاظ علمی و بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها برگزار کرد.


نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک با بیان اینکه در این کنگره متخصصان به نامی از کشورهای مختلف دعوت می‌شوند، گفت: در این کنگره پزشکان به تبادل تجربیات می‌پردازند و با آخرین روش‌های روز دنیا آشنا می‌شوند که این مساله به لحاظ علمی می‌تواند برای متخصصان کشور موثر باشد.


وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما طبابت با تجارت یکی شده است، گفت: این مساله از آفات بزرگ پزشکی است که نشان می‌دهد متولیان یا ضعیف عمل کرده‌اند و نتوانسته‌اند به خوبی از این مساله پیشگیری کنند زیرا بیماران بیش از سایر افراد مرتبط متضرر می‌شوند.


منافی گفت: طبابت یک تعهد اجتماعی است که اگر کسی تنها به دنبال منافع آن باشد از بسیاری از چیزها دور می‌ماند. طبابت باید از تجارت مجزا باشد که در این راستا انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی قدم‌های خوبی برداشته که امید است نتایج حاصل از آن به سرعت در جامعه احساس شود.


نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با توجه به اینکه برخی افراد تحت عنوان جراحی پلاستیک اقدام به انجام جراحی زیبایی می‌کنند، گفت: جراحی پلاستیک یک لقب نیست که هر کس آن را به سینه خود اتصال کند بلکه جراحی پلاستیک یک رشته فوق تخصصی و مورد تایید وزارت بهداشت است که افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند باید مدرک دانشگاهی داشته باشند و چنین نیست که بعضی با یک تخصص غیر مرتبط لقب جراحی فوق تخصصی پلاستیک را به خود نسبت دهند و دست به انجام جراحی‌هایی بزنند.


وی با بیان اینکه متاسفانه عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در کشور ما مورد سوء استفاده قرار گرفته است، گفت: جراحان و فوق تخصصان پلاستیک و زیبایی از مراجع ذیصلاح انتظار دارند که برای مقابله با افرادی که از عنوان آنها سوء استفاده می‌کنند مقابله کنند و وارد عمل شوند البته آگاهی مردم نیز در این خصوص باید افزایش پیدا کند به گونه‌ای که وقتی می‌خواهند جراحی را انجام دهند بتوانند جراح مناسب را از منابع اصلی و معتبر جستجو کنند.


منافی افزود: به مردم توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی از انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی،‌ سازمان نظام پزشکی و یا وزارت بهداشت لیست فوق تخصصان و جراحان مربوطه را دریافت کنند و آگاهانه پزشک خود را انتخاب کنند زیرا در این صورت ما شاهد کاهش عوارض ناشی از انجام جراحی‌ها در جامعه خواهیم بود.


وی گفت: متاسفانه برخی افراد به پزشکان غیر مرتبط برای انجام جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه می‌کنند که این مساله موجب بروز مشکلات و مسائلی در آنها می‌شود که علاوه بر اختلال عملکرد، عضو زیبایی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد پس از بروز عوارض به فوق تخصصان و جراحان پلاستیک مراجعه می‌کنند که متاسفانه بعد از انجام جراحی‌های مکرر نمی‌توانند به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنند زیرا جراحی بازسازی یک کار بسیار سخت و هزینه‌بر است.


نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: امروزه هیچ بیماری برای جراحی پلاستیک و ترمیمی به خارج از کشور اعزام نمی‌شود و جراحی‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که قابل رقابت با کشورهای دیگر است که این دستاورد بزرگی است که ما می‌خواهیم تمام فوق تخصصان و جراحان از آن صیانت کنند.


منافی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از متخصصان زنان، جراحی پلاستیک و زیبایی بیشترین آمار شکایت از پزشکان را به خود اختصاص داده است، گفت: کمتر از دو درصد شکایات که تحت عنوان جراحی زیبایی انجام می‌شود مربوط به فوق تخصصان است و 98 درصد مربوط به افرادی است که به نام جراحی پلاستیک دست به انجام چنین جراحی‌هایی می‌زنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته