متن جوابیه کفش تنتاک در پاسخ به گزارش آنا/ تناقض ادعای تنتاک با آمار گمرک
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شرکت مالک برند کفش تنتاک در واکنش به گزارش خبرگزاری آنا با عنوان « کفش چینی تنتاک در ویترین صدا و سیما/ حمایت از محصول خارجی در سال رونق تولید» جوابیهای را به این خبرگزاری ارسال کرده است. طبق قانون مطبوعات این خبرگزاری خود را موظف میداند تا پاسخ این شرکت را به طور کامل منتشر کند.
در ادامه پاسخ کامل خبرگزاری آنا به ادعای مطرح شده مالک برند کفش تنتاک منتشر میشود.
متن جوابیه مالک برند کفش تنتاک:
در پاسخ به مطالب مطرحشده در خبری که در خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) به شماره 449841 مورخ 30/9/1398 تحت عنوان «کفش چینی تنتاک در ویترین صدا و سیما/ حمایت از محصول خارجی در سال رونق تولید» منتشر شده است، جوابیه زیر ارسال میگردد. مقتضی است این جوابیه وفق ماه 23 قانون مطبوعات جهت تنویر افکار عمومی در پایگاه اینترنتی آن خبرگزاری وزین درج گردد.
به باور ما رسانهها رکن چهارم مردمسالاری و وجدان بیدار جامعه هستند و فعالیت آزادانه آنها منجر به پیشگیری از گسترش فساد شده و سعادت و تعالی جامعه را در پی خواهد داشت. ضمن تشکر از توجه خبرنگار محترم آن رسانه به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تعهدات اخلاقی رسانهها، از آنجا که این مجموعه پاسخگویی شفاف به ابهامات مطرحشده را وظیفه خود میداند، موارد زیر در خصوص خبر فوقالذکر به استحضار دستاندرکاران محترم خبرگزاری آنا و مخاطبان عزیزشان میرسد.
1. در تیتر خبر منتشرشده عبارت «کفش چینی تنتاک» به کار رفته است. جهت آگاهی به اطلاع میرساند که بیش از دو سال است که واردات کلیه محصولات گروه پوشاک از جمله کفش مشمول ممنوعیت شده و عملاً واردات این محصولات با حجم گسترده و از مبادی قانونی انجامپذیر نیست. ضمن آنکه با توجه به نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و محصولات پتروشیمی در بازار داخلی، عملاً واردات کفشهای غیرلوکس توجیه اقتصادی ندارد.
2. در خصوص موارد طرحشده در مورد اهمال سازمان صدا و سیما در زمینه بررسی کیفیت و اصالت محصول به اطلاع میرساند که به لحاظ قانونی این سازمان مرجع بررسی قیمت، کیفیت و اصالت کالاها نیست اما برخلاف برخی رسانههای کوچکتر که «به صحبتهای احتمالی اتکا میکنند» این سازمان مجموعه ضوابط و مقررات مشخصی جهت پذیرش آگاهی دارد که شامل ارائه مجوزات قانونی صادرشده توسط مراجع ذیصلاح است. قاعدتاً میتوانید با مراجعه به وبسایت اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما از کم و کیف این ضوابط اطلاع حاصل فرمایید.
3. در بخشی از خبر نقل شده که «کفش تنتاک وارداتی ابتدا سعی شده با قیمت 50 هزار تومان در بازار امیریه به فروش برسد که موفق نبوده و با فروش تلویزیونی موفق شدهاند تمامی کفشهای خود را به بیش از سه برابر قیمت یعنی 188 هزار تومن به فروش برسانند.» ضمن تکذیب این موضوع بدینوسیله یادآوری میکنیم که در حال حاضر کفش تنتاک شامل بیش از 130 نوع کفش در سایزها و رنگهای مختلف است که تنها 3 مدل از آنها از طریق فروش تلویزیونی به دست مصرفکنندگان میرسد و الباقی در بیش از 100 شعبه فروش مستقیم کفش تنتاک در سراسر کشور عرضه میشود. لازم به ذکر است علت اصلی اقبال عمومی به کفشها و مصنوعات ساخت این شرکت و قیمت پایین این محصولات به دلیل کوتاه شدن زنجیره تولید تا توزیع و کاهش قیمتها و هزینههای تولید میباشد.
4. در زمینه پرسش مطرح شده که «محل کارخانه تنتاک کجاست؟» ضمن درک حسن نیت خبرنگار محترم به اطلاع میرساند محصولات تنتاک در حال حاضر در بیش از 50 کارگاه و کارخانه تولیدی در سراسر کشور تولید میشوند که 5 مجموعه از این کارخانهها تحت مالکیت شرکت سپیده ماهان (مالک برند تنتاک) قرار دارد.
تنتاک در انتخاب پیمانکاران و محل احداث کارخانههای خود، توسعه متوازن منطقهای را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی مد نظر قرار داده و به جای تمرکز در شهرهای بزرگ، جغرافیای تولید خود را به صورت متوازن در سراسر کشور گسترده است. کارخانههای تنتاک در اشتهارد، خمین، یزد، قم و ... در حال فعالیت هستند و علاوه بر آن 45 پیمانکار از نقاط مختلف کشور با تن تاک همکاری میکنند. ما مفتخریم در حال حاضر با بیش از 5 هزار نیروی شاغل در بخش تولید و 600 نفر نیروی جوان در بخش فروش، یکی از بزرگترین کارآفرینان صنعت تولید کفش کشور هستیم. به ویژه آنکه در کارخانه تولید کفش خمین برند تنتاک کلیه پرسنل خود را از میان معلولان استخدام کرده و دستهای پرتوان این عزیزان یاریگر ما در عرصه تولید هستند.
5. در خصوص «اهمال سازمان صدا و سیما در زمینه راستیآزمایی محل و نحوه تولید محصولات تن تاک» بدینوسیله اعلام میشود که مجموعه تنتاک آمادگی دارد در هر زمان پذیرای خبرنگاران هر کدام از رسانههای قانونی کشور و مخصوصاً خبرنگار محترم آن خبرگزاری وزین باشد تا ضمن بازدید از محل تولید، از تکنولوژی تولید تنتاک اطمینان پیدا کنند.
و در آخر برند تنتاک با وجود آگاهی کامل از آسیبهای ایجاد شده و خسارات غیرقابل جبرانی که اطلاعرسانی غیرمسئولانه برای کسب و کارها ایجاد میکند و نیز لطماتی که به جایگاه این برند نزد افکار عمومی وارد میشود، به جهت قداستی که برای قلم و آنچه مینگارد و حرمتی که برای فعالان رسانهای قائل است، پس از درج این جوابیه از کلیه حقوق قانونی خود در پیگیری اتهامات مطرح شده در این خبر و خسارات معنوی وارده صرفنظر کرده و توفیق روزافزون مسئولان و کلیه پرسنل محترم خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) را از درگاه خدا مسئلت دارد.
پاسخ کامل خبرگزاری آنا به جوابیه مالک برند کفش تن تاک:
- در بند یک پاسخ مالک برند کفشهای تنتاک درباره واردات کفش به کشور بیان شده «بیش از دو سال است که واردات کلیه محصولات گروه پوشاک از جمله کفش مشمول ممنوعیت شده و عملاً واردات این محصولات با حجم گسترده و از مبادی قانونی انجامپذیر نیست.» این درحالی است که طبق اعلام آمار پایگاه گمرک جمهوری اسلامی ایران، در تمامی ماههای سال 1397 از مبادی رسمی گمرکی انواع کفش خارجی به کشور وارد شده است. جدول زیر برخی از آمار واردات سال 1397 کفش به کشور بوده که از طریق مبادی رسمی انجام شده است. لازم به ذکر است که آمارهای گمرک در واردات کفش بیش از این موارد بوده که به علت محدودیت، برخی از موارد آن بیان شده است.
سال | ماه | کشور | گمرک | تعرفه | شرح تعرفه | وزن | ارزش ریالی | ارزش دلار |
1397 | 3 | چين | منطقه ویژه شهید رجایی | 64029900 | کفش، که در جای ديگر گفته نشده، قوزک پا را نمیپوشاند، از کائوچو يا پلاستيک. | 225 | 138,779,840 | 3,298 |
1397 | 3 | چين | منطقه ویژه شهید رجایی | 64069090 | ساير اجزاء کفش، کفهای داخلی قابل تعویض همانند گتر و ساق پوش و اشیا، همانند غیر مذکور به استثنای از چوب و سرپنجه فولادی | 752 | 319,808,000 | 7,600 |
1397 | 4 | چين | گناوه | 64059000 | سایر کفشها که در جای دیگر گفته نشده | 358 | 217,785,834 | 5,185 |
منبع پایگاه اطلاعرسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران
2. در بند 2 پاسخ مالک برند تنتاک، تنها به گزارههای کلی درباره رد مطالب خبرگزاری آنا بسنده شده و هیچ سند و مدرکی مبنی بر نادرست بودن گزارش این خبرگزاری، ارائه نشده است. همچنین درباره ضوابط صداوسیما نیز شرکت مربوطه تنها به ضوابط تبلیغات ارجاع داده که هیچ موضوعی را اثبات نمیکند. برای اثبات ادعاهای مالک برند تنتاک نیاز است تا این شرکت تمامی اسناد خود را دال بر تولید داخل بودن محصولات منتشر نماید.
3.در بند 4 پاسخ مالک برند کفشهای تن تاک، فقط تعداد کارگاه و کارخانههای تولیدی کفشهای این شرکت بیان شده و آدرس دقیقی از مکان کارخانه و کارگاههای آن نیامده است. علاوهبراین در همان بند، مالک برند تنتاک شرکت «سپیده ماهان» معرفی شده است که بررسی شماره تماسهای موجود در پایگاه اینترنتی این شرکت، به نشانی sepidehmahan.com نشاندهنده این است که مکان شرکت مذکور در کشور آمریکا بوده و هیچ آدرس دقیقی از آن موجود نیست.
تصویر زیر صفحه اول سایت شرکت سپیده ماهان است که بهوضوح شماره تماس آن با کد کشور آمریکا معرفی شده است.
انتهای پیام/4129/پ
انتهای پیام/