دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1398 - 18:06
رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران:

ربات انسان‌نمای ملی بستر مناسبی برای پیشرفت در زمینه رباتیک است

رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران گفت: ربات انسان‌نمای «سورنا 4» بستر مناسبی برای پیشرفت در زمینه رباتیک فراهم کرده است.
کد خبر : 450396
BS0K4022.JPG

به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عقیل یوسفی‌کما در مراسم رونمایی از طراحی و ساخت نسل چهارم ربات انسان نمای ملی «سورنا 4» که بعد از ظهر امروز در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پروژه ساخت سورنا ۱ در سال ۸۶ منعقد شد و نخستین نسل از این ربات ها در سال ۸۷ رونمایی شد. نسل دوم در سال ۸۹ رونمایی شد که  این خبر در جوامع بین المللی انعکاس پیدا کرد. 


وی افزود: نسل سوم ربات انسان نمای سورنا در سال ۹۴ رونمایی شد و در جهان به عنوان ربات انسان نمای ملی مطرح شد. ربات‌های انسان‌نما به عنوان نمادی از  لبه دانش و فناوری در جهان شناخته می‌شوند و کشورهای بسیار کمی موفق به ساخت آنها شده‌اند. از این ربات‌ها می‌توان به‌عنوان ربات همدم افراد سالمند استفاده شوند. همچنین از این ربات‌ها می‌توان در مکان‌های پرخطر نیز استفاده کرد. ربات‌های انسان‌نما می‌توانند به ساخت و توسعه اندام‌های مصنوعی نیز کمک کنند.


رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران بیان کرد: نطفه ربات انسان نمای سورنا در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران شکل گرفت. این ربات بستر مناسبی برای پیشرفت در زمینه رباتیک کشور ایجاد کرده است. نرم افزارهای آن نیز به ساده‌ترین شکل ممکن نوشته شده تا افراد فعال در حوزه رباتیک بتوانند از آن استفاده کنند. قرارداد سورنا ۴ در سال ۹۴ بسته شد و با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۵ استارت خورد.


یوسفی‌کما مطرح کرد: تاکنون با چند سرمایه‌گذار برای ساخت ربات‌های آموزشی صحبت کرده‌ایم.  همچنین با شرکتی که در زمینه ساخت اسباب بازی‌های رباتیک فعالیت می‌کند نیز صبحت‌هایی شده است تا از دانش ساخت این ربات استفاده شود.


وی گفت: سورنا ۴ نسبت به سورنا ۳ بهبودهایی داشته است. سورنا ۴ سبک‌تر و چابک‌تر است. درجه آزادی حرکت آن ۴۳ درجه است در حالی که در سورنا سه ۳۱ درجه بود. همچنین کنترل برخط سورنا ۴ بهبود یافته و عملگراها و موتور آن به صورت داخلی ساخته شده‌اند. سطح هوشمندی نسل چهارم این ربات افزایش یافته و تعامل آن با محیط اطراف نیز بهبود یافته است.


انتهای پیام/۴۰۲۱/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته