دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1398 - 12:43
وزیر علوم در مشهد؛

کسب رتبه نخست دانشگاه فردوسی در جذب دانشجویان خارجی/ رتبه 15 ارزیابی بین‌المللی 2020 در انتظار دانشگاه‌های ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر سه‌روزه به مشهد با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ارزیابی‌های بین‌المللی ۲۰۱۹ در جایگاه ۱۶ قرار دارند، این جایگاه در سال ۲۰۲۰ یک رتبه ارتقا پیدا می‌کنند.
کد خبر : 448538
636968958801501467_md.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی به‌منظور شرکت در آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی مشهد، دیدار با دانشگاهیان و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی دانشگاهی و فناورانه به استان خراسان رضوی سفر کرد. شرکت در آیین افتتاح جشنواره ملل و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی دانشگاه فردوسی مشهد ازجمله برنامه‌های وزیر علوم در این سفر سه‌روزه است.


نشست با اعضای شورای دانشگاه فردوسی مشهد، جلسه با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی (به مناسبت روز دانشجو) ازجمله برنامه‌های وزیر علوم در دانشگاه فردوسی مشهد است. همچنین قرار است در روز جمعه غلامی از دانشگاه‌های استان خراسان رضوی دیدن کند.


بازدید از پروژه‌های عمرانی و فناورانه در حال ساخت دانشگاه تربت‌حیدریه، افتتاح مسجد مجتمع آموزش عالی گناباد و بازدید از پروژه‌های در حال احداث پردیس این مجتمع و نشست با هیئت‌رئیسه مرکز آموزش عالی کاشمر از دیگر برنامه‌های غلامی در سفر به این استان به شمار می‌رود.


رونمایی و بهره‌برداری از پروژه‌های فناورانه نوین


در ادامه سفر غلامی صبح امروز (پنجشنبه)، ضمن بازدید از پژوهشگاه هوا-خورشید دانشگاه فردوسی مشهد و رونمایی و بهره‌برداری از پروژه‌های فناورانه نوین شامل روبات و توربین‌های بادی، از مرکز زیست‌فناوری کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز بازدید و نخستین پرندگان مهندسی ژنتیکی شده در ایران را رونمایی کرد.


وی همچنین نماد هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی مشهد را رونمایی و از نمایشگاه پنجمین جشنواره فرهنگ ملل، در دانشگاه فردوسی مشهد نیز بازدید کرد.


کسب رتبه نخست دانشگاه فردوسی در جذب دانشجویان خارجی


همچنین شب گذشته غلامی در آیین گرامیداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی یکی از دانشگاه‌های بزرگ و موفق کشور است که شاخص‌های بالایی را کسب کرده و رتبه دوم دانشگاه‌های جامع کشور را دارد و در برخی شاخصه‌ها ازجمله جذب دانشجویان خارجی دارای رتبه اول است.


وی بر نقش انکارناشدنی استان خراسان رضوی در تاریخ تمدن، فرهنگ، عرفان، شعر و علوم سرزمین ایران تأکید کرد و گفت: خراسان خطه نام‌آوران تاریخ سهم مهمی در حوزه‌های مختلف علم، ادب، عرفان و علوم تاریخ تمدن ایران دارد و خراسانیان در گذشته در زمینه‌های مختلف تاریخ‌ساز بوده و امروز نیز به همت اندیشمندان، صاحب‌نظران و جوانان فرهیخته همچنان بخش مهمی از بار افتخارآفرینی این سرزمین را بر دوش دارند.


وزیر علوم ادامه داد: وجود مرقد مطهر امام هشتم (ع) نیز خیل عظیمی از دلدادگان ائمه اطهار (ع) را به این سو می‌کشد و گرامیداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی رخداد فرخنده‌ای است که در این خطه اتفاق افتاده و امیدواریم استادان، دانشجویان و سرمایه‌های متعدد این استان بهره‌های وافی و کافی از علم و دانش برای سرزمین عزیزمان داشته باشند.


وی عنوان کرد: خوب است که چنین مراسمی برگزار شود تا جوانان از صبغه تاریخی علم و فرهنگ و ادب در سرزمین ما آگاه شوند، کشور ایران سابقه علمی طولانی دارد و جندی‌شاپور اولین دانشگاه جهان در ۱۸۵۰ سال پیش در ایران موجودیت یافت، این مرکز علمی پرآوازه به گواهی تاریخ از گستردگی و کثرت و تنوع بسیار در علوم مختلف و دانشمندان بلندمرتبه برخوردار بود و از ملیت‌های مختلف برای کسب علوم گوناگون به آن رجوع می‌کردند که شاید یکی از دلایل شکوفایی علم و دانش در ایران بعد از اسلام همین صبغه تاریخی باشد.



غلامی خاطرنشان کرد: در این مرکز دانشمندانی از قبیل ابوعلی سینا تربیت شد که هنوز هم در علوم پزشکی و عقلی به این شخصیت در سراسر جهان افتخار می‌شود، فارابی، عمر خیام، عطار و سایر عرفا نیز در این خطه پرورش یافتند و ما باید تلاش کنیم این سیر نخبه‌پروری در این سرزمین پراستعداد ادامه یابد.


وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد ۲ دانشگاه مهم کشور هستند بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز جزء دانشگاه‌های برتر کشور به شمار می‌رود و ظرفیت ارائه انواع خدمات از این دانشگاه منشأ اثر بوده است.


وی تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در این هفتاد سال استادان، دانشمندان و علمای فراوانی را به خود دیده و تربیت کرده است، استادان گرانقدری همچون دکتر علی شریعتی، آشتیانی و شفیعی کدکنی دانش‌آموخته این دانشگاه بزرگ و کهن هستند لذا باید تلاش کنیم که این رویه حفظ شود و استادان گران‌قدر برای ساخته شدن شخصیت‌های علمی مورد نیاز آینده کشور همت کنند.


غلامی ادامه داد: ما در این دانشگاه استعدادهای بسیار داریم که استادان باید با تربیت بهینه آن‌ها تلاش کنند انقطاع نسل بزرگان علمی سرزمین اتفاق نیفتد.


دانشگاه‌ها در ارزیابی‌های بین‌المللی 2020 احتمالا رتبه 15 را خواهند داشت


وزیر علوم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: همان‌گونه که اطلاع دارید بعد از انقلاب سیستم کشور از کارشناسان خارجی که در حوزه‌های مختلف بهداشتی، فنی و مهندسی و... حضور داشتند، خالی شد و نیازمندی‌هایی در نیروی‌های متخصص ایجاد شد که در این زمینه دانشگاه‌ها وارد کار شدند.


وی افزود: علی‌رغم جوان بودن در تجربه بعد از انقلاب اسلامی، در دوره زمانی حدوداً ۱۰ تا ۱۵ سال نیازهای نیروی انسانی کشور توسط دانشگاه‌ها تأمین شد. خوشبختانه امروز همه ارکان کشور از کارشناسی‌های بدنه تا مدیریت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی هستند و این کار دستاورد مهمی است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مرحله دوم فعالیت دانشگاه‌ها در دهه ۷۰ است که حوزه فنی، حرفه‌ای و پژوهشی در دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کردند و ما امروز مشاهده می‌کنیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ارزیابی‌های بین‌المللی ۲۰۱۹ در جایگاه ۱۶ و در ارزیابی ۲۰۲۰ احتمالاً رتبه ۱۵ را خواهند داشت.


وزیر علوم در جمع


غلامی خاطرنشان کرد: کسب این دستاوردها در حالی است که کشورهای رقیب در این حوزه جزء کشورهای پرتوان و پرسابقه از نظر صبغه مراکز دانشگاهی علمی هستند و این دستاوردها باعث افتخار کشور است و طبعاً در کنار این دستاوردها انتظارهایی بوده و هست تا بتوان از ظرفیت هیئت‌علمی برای حل مشکلات استفاده کنیم.


وی اضافه کرد: سومین مرحله ورود دانشگاه‌ها مربوط به اوایل دهه ۸۰ و تشکیل مراکز رشد است که در حال حاضر ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در حوزه وزارت علوم وجود دارد که بخشی از کار را پیش می‌برند و دستاوردهای علمی توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در طی فراهم کردن امکان استفاده از دستاوردهای علمی در شکل‌های مختلف ازجمله نرم‌افزار، ساختن قطعات فنی و برنامه‌های متنوع تلاش می‌کنند تا این حوزه رشد و ترقی داشته باشد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص نقش دانشگاه فردوسی در افزایش دانشجویان خارجی، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اسناد توسعه علمی کشور، توسعه تعاملات و ارتباطات بین‌المللی ازجمله پذیرش دانشجویان خارجی از کشورهای دیگر است و این امر نیازمند سازوکارهای مربوط به خود است و دانشگاه‌ها در راستای تحقق این امر تلاش می‌کنند.


غلامی گفت: دانشگاه‌های مختلف در استان‌های دیگر پیگیر این موضوع هستند و دانشگاه فردوسی در این زمینه توفیق بیشتری داشته و در حال حاضر رتبه اول پذیرش دانشجویان خارجی را کسب کرده است. قطعاً آموزش و تربیت فرزندان اهالی کشورهای دیگر ازجمله کشورهای همسایه ارتباط میان نسل‌ها و جوامع را تعمیق می‌بخشد.


بازنگری شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان  


وی در خصوص زمان اصلاح شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان افزود: این شیوه‌نامه در حال بازنگری است و عجله‌ای برای اصلاح آن وجود ندارد زیرا شیوه‌نامه قبلی در حال اجراست و شیوه‌نامه جدید به جهت اعمال‌نظر دانشجویان در حال بررسی است و پس‌ازاینکه اصلاح شود، اجرا خواهد شد.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته