دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1394 - 10:36
راهکارهای کارآفرینی در آمایش آموزش عالی در گفت‌وگو با روسای دانشگاه‌ها:

از «مهارت محور» شدن تدریس دروس تا برنامه‌ریزی برای کارآفرینی در علوم انسانی و هنر

چند تن از روسای دانشگاه‌های کشور عملیاتی‌کردن سیاست‌های سند آمایش آموزش عالی را مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌های نسل سوم در ایران دانستند.
کد خبر : 44838

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند تن از روسای دانشگاه‌ها در واکنش به خبر ارائه سند آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوعاتی را در ارتباط با تاثیر این سند بر وضعیت دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور مطرح کردند.


دکتر رسول آذری خسروشاهی، رییس دانشگاه صنعتی سهند درباره تأثیر سند آمایش آموزش عالی بر حرکت دانشگاه‌های کشور به سمت کارآفرین شدن به خبرنگار آنا گفت: «رسالت دانشگاه‌ها امروزه با رسالت دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است.»


خسروشاهی افزود: «در گذشته رسالت آن‌ها محدود به آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی بود؛ اما امروزه دغدغه دانشگاه‌های نسل سوم در رابطه با حوزه کارآفرینی است و اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بتوانند در هنگام فارغ‌التحصیل شدن نقش کارآفرینی ایفا کنند.»


رییس دانشگاه صنعتی دانشگاه سهند درباره نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کارآفرین در اشتغال‌زایی اظهار داشت: «فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کارآفرین باید بتوانند برای خود و دیگران با ایده‌هایی که می‌دهند شغل ایجاد کنند.»


او ادامه داد: « وزارت علوم در نظر دارد دانشگاه‌های نسل سوم به این مقوله هم وارد شوند که این قضیه سبب شده به آمایش دانشگاه‌ها بپردازد.»


خسروشاهی در پایان افزود: « هدف از آمایش دانشگاه‌ها عملی ساختن اقتصاد مقاومتی و موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان است. یعنی شرکت‌هایی که بتوانند ضمن تقویت ایده‌هایی که در دانشگاه‌های کارآفرین وجود دارد، آن‌ها را به محصول تبدیل کنند. محصولی که بتواند در بازارهای جهانی قابل ‌رقابت باشد.»


تدریس دروس "مهارت محور" شود


دکتر احمد رضی، رییس دانشگاه صنعتی گیلان نیز درباره سند آمایش آموزش عالی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: « اطلاعات من درباره سند بر اساس پیش‌نویسی است که در وزارت علوم نگارش شده است.»


رضی افزود: «این سند بر اساس گسترش مراکز آموزش عالی با توجه به نیازهای منطقه‌ای در استان انجام می‌شود. به همین دلیل باید بازار کار در تأسیس رشته‌ها مدنظر قرار گیرد و دروس دانشگاهی هم باید متناسب با نیازهای هر منطقه بازنگری شود.»


رییس دانشگاه صنعتی گیلان اظهار داشت: «تدریس دروس باید مهارت محور شود. اگر این قضیه تحقق پیدا کند، به سمت دانشگاه‌های نسل سوم گام برمی‌داریم.»


کارآفرینی در حوزه هنر عقیم مانده است


دکتر فرهنگ مظفر، رییس دانشگاه هنر اصفهان نیز درباره تأثیر اجرای سند آمایش بر وضعیت کشور به خبرنگار آنا گفت: «صرف داشتن سند آمایش، یک مرحله پیشرفت محسوب می‌شود، اما کافی نیست.»


مظفر افزود: «ما از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن تا به امروز، ده‌ها سند تنظیم کردیم و بخش اعظمی از اسناد ما محقق نشد. این سند یک‌قدم روبه‌جلوست اما مانند همه اسناد با خطر تحقق 20 تا 30 درصدی روبرو است.»


او اظهار داشت: « ما پیش از تنظیم سند باید راهکار اجرای سند را در این کشور تجربه کنیم. یعنی بدانیم وقتی سندی را تبیین می‌کنیم، برای دستیابی به این سند چه راهی وجود دارد؟ و ما هنوز آن راهکار را به دست نیاورده‌ایم.»


رییس دانشگاه هنر اصفهان گفت: «به‌طور مثال، سند برنامه ششم هم در حال نگارش است. این خیلی "خوب" است؛ چون ما وارد یک مرحله جدید شده‌ایم و سند قطعاً یک‌قدم روبه‌جلو است. یا برنامه جامع برای دانشگاه‌ها یا برنامه جامع برای توسعه کشور می‌نویسیم. پس از تنظیم اسناد می‌بینیم که عملی نشده، اما باید بدانیم زمانی این برنامه‌های جامع محقق می‌شوند که ما پیش از تنظیم اسناد راهکار اجرایی آن را هم تنظیم کرده باشیم. متاسفانه ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. زیرا بسیاری از تصمیمات مدیریتی ما گاهی اوقات مغایر با روش‌های رسیدن به این برنامه‌ها است.»


مظفر افزود: «باید ریشه‌یابی کرد و زیرساخت‌ها را بررسی کرد و دید کدام دانشگاه این برنامه‌ها را اجرایی نمی‌کند و کدام دانشگاه عملیاتی می‌کند و اگر نمی‌کند دلایلش چیست و آن دانشگاهی که اجرا کرده به چه بخش‌هایی از اهدافش رسیده است.»


رییس دانشگاه هنر اصفهان نظر خود را درباره کارآفرین شدن دانشگاه‌ها چنین بیان کرد: «کارآفرینی، یک نقشه راه می‌خواهد. کارآفرینی تفکری است که برگرفته از اشارات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا و کارآفرینی است که به همه مسئولان ابلاغ‌شده است.»


او افزود: «کارآفرینی یکی از ابزارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است، اما کارآفرینی ابزارهای مختلفی دارد. از ایجاد درس‌های کارآفرینی و رشته‌های کارآفرینی گرفته تا ایجاد عملیات کارآفرینی. یعنی ما باید دانشجو را با این مسائل مواجه کنیم»


مظفر ادامه داد: «دانشگاه زمانی رشد می‌کند که مسئولان، مسئله را به دانشگاه ببرند و دانشجو از مسائل ساده به سمت مسائل پیچیده حرکت کند. با چنین رویکردی از تحقیقات بنیادی بسیار بزرگ تا حل مسائل اجتماعی کوچک می‌تواند به توسعه دانشگاه کمک کند.»


رییس دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: «ما هنوز به آن دانش عملیاتی دست پیدا نکرده‌ایم. کارآفرینی در حوزه‌های مختلف بازتاب‌های متفاوتی دارد مثلاً در حوزه صنعت کارآفرینی را به وجود آورده‌ایم اما در حوزه‌هایی مثل علوم انسانی و هنر هنوز به هیچ جایگاهی دست پیدا نکرده‌ایم.»


مظفر درباره رسیدن به کارآفرینی در رشته‌های هنر اظهار داشت: «باید به ذات هنر مراجعه کنیم .مثلاً در رشته صنایع‌دستی بسیاری موضوعات فراموش‌شده داریم که باید باز زنده شود تا به یک جریان درزمینهٔ توریسم و گردشگری تبدیل شود.»


او در پایان افزود: « آمارها در رابطه با کارآفرینی در رشته‌های مختلف را باید به حوزه‌های مرتبط سپرد. تا آنجا که به حوزه من مربوط می‌شود در رشته‌های هنری کارآفرینی عقیم مانده است، اما پایه همه آن‌ها مشارکت در نهادهای مردمی و ایجاد خلاقیت و ایده‌های متفاوت است.»


به گزارش خبرنگار آنا، بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها، ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین، اصلاح آیین‌نامه‌های آموزشی،پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی ، افزایش تعامل با دانشگاه‌های خارج از کشور و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت ، مهم‌ترین اولویت‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری در چشم‌انداز سند آمایش دانشگاه‌هاست که محقق شدن آن به عملیاتی شدن این برنامه‌ها توسط دانشگاه‌ها بستگی دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب