دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

حسرت 15 ساله در آسیا/ بی‌کفایتی مدیران و عقب‌گرد فوتبال ایران

هیچ کدام از نمایندگان ایران در مراسم برترین‌های آسیا جایزه‌ای دریافت نکردند و فوتبال ایران نتوانست طلسم 15 ساله جایزه برترین‌های آسیا را بشکند.
کد خبر : 448155
61499585.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مراسم برترین‌های قاره آسیا روز گذشته در هنگ‌کنگ برگزار شد و نمایندگان ایران دست خالی از این مراسم به خانه برگشتند. سهم هیچِ فوتبال ایران از مراسم برترین‌های قاره آسیا در حالی اتفاق افتاد که ایران پنج نماینده در این مراسم داشت اما دست همه آنها از جایزه کوتاه ماند.


علیرضا بیرانوند (نامزد مرد سال فوتبال آسیا)، سردار آزمون (لژیونر سال آسیا)، مهدی جاوید (فوتسالیست سال آسیا)، کتایون خسرویار (مربی زن سال آسیا) و فدراسیون فوتبال ایران (بهترین فدراسیون الهام‌بخش) نمایندگان ایران در این مراسم بودند. جذاب‌ترین جایزه این مراسم بازیکن سال آسیا بود که علیرضا بیرانوند نامزد آن بود؛ اما در نهایت اکرم عفیف از باشگاه السد قطر این جایزه از آن خود کرد.


خیلی از کارشناسان فوتبال معتقدند ناکامی‌های اخیر فوتبال ایران در رده باشگاهی و ملی، ضعف تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا و البته ناکامی فوتسال در رده‌های باشگاهی به‌خوبی دلایل قانع‌کننده‌ای برای ناکامی نمایندگان ایران در مراسم برترین‌های قاره آسیاست.


شکوه فوتبال ایران در گذشته


نخستین جایزه برترین مرد سال آسیا در سال 1996 به خداداد عزیزی رسید؛ بعد از آن در سال 1999 علی دایی این عنوان را کسب کرد. در سال 2003 مهدی مهدوی‌کیا توانست جایزه مرد سال قاره آسیا را از آن خود کند. در آن زمان مهدوی‌کیا با تیم هامبورگ آلمان در بوندس‌لیگا حضور داشت. روزهای خوب فوتبال ایران همچنان ادامه داشت؛ در سال ۲۰۰۴ علی کریمی  هم توانست جایزه مرد سال آسیا را از آن خود کند. جایزه مرد سال آسیا برای کریمی بسیار خوش‌یمن بود؛ او پس از اینکه مرد سال آسیا شد به بایرن مونیخ آلمان پیوست.


آخرین نماینده ایران که توانست جایزه مرد سال آسیا را از آن خود کند علی کریمی در سال 2004 بود؛ از آن زمان به بعد تا سال 2013 هیچ کدام از بازیکنان فوتبال حتی در بین نامزدهای برترین‌ها هم قرار نگرفتند و تنها در سال 2013 جواد نکونام کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن استقلال در بین سه نامزد مرد سال قاره آسیا قرار گرفته بود اما در نهایت جایزه به بازیکنی از کشور چین رسید.


علی دایی


هومن افاضلی در گفتگو با خبرنگار  آنا درباره مراسم برترین‌های قاره آسیا و ناکامی نمایندگان ایران گفت: واقعیت این است که کیفیت بازیکنان ایران نسبت به گذشته افت کرده است، ما در گذشته بازیکنانی مانند علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا داشتیم که در فوتبال ایران و دنیا حرفی برای گفتن داشتند اما الان کدام یک از بازیکنان ما در تیم‌های مانند بایرن مونیخ یا آلمان بازی می‌کنند.


فوتبال ایران افت کرده است


وی گفت: برخی می‌گویند کنفدراسیون آسیا با لابی برخی کشورها جوایز را اهدا می‌کند؛ شاید این موضوع وجود داشته باشد و خیلی از مسائل در انتخاب یک بازیکن دخیل باشد اما به این صورت نیست که آنها بازیکن خوب را کنار بگذارند و به خاطر لابی با یک کشور، جایزه را به یک بازیکن دیگر اهدا کنند. اما واقعیت این است که فوتبال ایران مانند گذشته نیست و افت کرده است. ما هم‌اکنون بازیکنان فیزیکی زیادی در لیگ برتر داریم اما بازیکن خلاق نداریم.


قرار گرفتن یک دروازه‌بان در جمع برترین‌ها کار سختی است


کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد: البته که حضور بیرانوند در بین سه نامزد مرد سال آسیا یک دستاورد بزرگ است. خیلی سخت است که یک دروازه‌بان بتواند در جمع برترین‌ها قرار بگیرد. این نشان می‌دهد که بیرانوند فصل خیلی خوبی پشت سر گذاشته و عملکرد خوبی داشته که توانسته در جمع سه نامزد برتر قرار بگیرد. اما واقعیت این است که فوتبال ما از روزهای اوج فاصله گرفته است، در حال حاضر تیم ایران در مقدماتی جام جهانی، دو شکست متوالی برابر عراق و بحرین متحمل شده و شرایط صعود ایران به جام جهانی به اما و اگر کشیده شده است.


40 سال است به المپیک نرفتیم مقصرش لابی‌هاست؟!


بهمن فروتن هم در گفتگو با خبرنگار آنا درباره افت فوتبال ایران و ناکامی نمایندگان ایران در مراسم برترین‌ها گفت: تیم امید ما 40 سال است که نتوانسته به المپیک صعود کند؛ آیا مقصر این ناکامی هم لابی کنفدراسیون فوتبال آسیاست؟! واقعیت فوتبال ایران این است که ما از دوران اوج فاصله گرفته‌ایم و نتیجه‌اش همین می‌شود که هیچ کدام از نامزدهای کشور ایران در مراسم برترین‌های قاره آسیا موفق به کسب جایزه نمی‌شوند. البته با شرایطی که فوتبال ما دارد این اتفاق‌ها قابل پیش‌بینی است.


حق بیرانوند بود به این جایزه برسد


وی گفت: علیرضا بیرانوند بازیکن قابل قبولی در فوتبال ایران است؛ او می‌توانست به این جایزه برسد اما کنفدراسیون فوتبال هم برای انتخاب یک بازیکن به فاکتورهای دیگر از جمله شرایط فوتبال کشور مربوطه توجه می‌کنند. در گذشته ما بازیکنانی داشتیم که در بهترین تیم‌های اروپایی بازی می‌کردند؛ از دل لیگ ایران به اروپا راه پیدا می‌کردند اما الان کدام یک از این موارد را داریم.


فروتن ادامه داد: البته طبیعی است که فوتبال ایران افت کند؛ متخصصان فوتبال کنار گذاشته شدند و از آنها هیچ‌ کمکی گرفته نشده است. مشخص است که این عوامل صدمات جبران‌ناپذیری به فوتبال ایران وارد می‌کند. هر مربی خارجی که به فوتبال ایران می‌آید در نهایت به خاطر عدم پرداخت حق و حقوقش به فیفا شکایت می‌کند؛ به این خاطر که در فدراسیون فوتبال به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. در حال حاضر شرایط ویلموتس هم همین است؛ این مربی با فدراسیون فوتبال قرارداد بسته اما وقتی فدراسیون به تعهدات خود عمل نمی‌کند او هم از ایران می‌رود. جلسه تاج با ویلموتس هم به این خاطر است که او تکلیف را مشخص کند.


بدون شک حضور علیرضا بیرانوند در بین نامزدهای مرد سال آسیا و کتایون خسرویار در بین برترین مربیان زن آسیا افتخار بزرگی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ اما نمی‌توان از ناکامی‌هایی که فوتبال ایران یکی پس از دیگر تجربه می‌کند چشم‌پوشی کرد؛ از دست دادن صدر رنکینگ در قاره آسیا؛ حذف از جام ملت‌های آسیا، شکست مقابل تیم‌های عراق و بحرین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2020؛ ناکامی‌ تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا نشان از حال و روز ناخوش فوتبال ایران دارد.


اگرچه انتخاب علیرضا فغانی به عنوان بهترین داور آسیا، حضور بیرانوند در جمع سه نامزد مرد سال آسیا، قرار گرفتن مهدی جاوید و کتایون خسرویار در جمع برترین‌های فوتسال و برترین مربی زن آسیا نشان از تلاش آنها و البته استعدادهای شخصی بوده که به چنین موفقیتی رسیده‌اند؛ اما ضعف‌های مدیریتی و ناکارآمدی و عدم برنامه‌ریزی درست، سال‌هاست با فوتبال ایران عجین شده است و شاید اتفاقات تلخ‌تری برای فوتبال ایران در آینده نه چندان دور رقم بزند. 


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته