دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1398 - 00:05
پیشکسوت وزنه‌برداری در گفتگو با آنا:

پدیده شوم دوپینگ به وزنه‌برداری ایران لطمه زد/ المپیک میدان تجربه‌اندوزی نیست

پیشکسوت وزنه‌برداری گفت: دوپینگ باعث شد وزنه‌برداری ایران آسیب ببیند و امیدوارم برترین نفرات تیم ملی به المپیک بروند.
کد خبر : 446020
_MID0326.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه وزنه‌برداری گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک 2020 توکیو از 4 به 2 رسیده است و دلیل آن مثبت بودن تست دوپینگ 11 وزنه‌بردار ایران حدفاصل سال‌های 2008 تا 2018 بوده است. در فاصله پنج سال تا المپیک 2024 اگر دو نماینده دیگر ایران تست مثبت داشته باشند چون فاصله سال‌های 2012 تا 2022 لحاظ می‌شود و ایران 6 دوپینگی دارد؛ بار دیگر سهمیه ایران نصف خواهد شد.


حسین توکلی در خصوص تأثیر منفی دوپینگ بر وزنه‌برداری ایران و حضور تنها دو نماینده کشورمان در المپیک به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: متأسفانه 11 وزنه‌بردار دوپینگی که تست آن‌ها مثبت اعلام شد باعث شدند تا سهمیه ایران در المپیک توکیو از 4 به 2 برسد. این در حالی است که هنوز آن دو سهمیه هم به‌صورت قطعی کسب نشده است و نگرانی زیادی درباره حضور وزنه‌برداران ایران در المپیک داریم.


وی ادامه داد: باید در ورزش وزنه‌برداری به‌روز باشیم و وقتی یک سیستم کهنه می‌شود، اثرات بدی بر روی ورزش وزنه‌برداری کشورمان می‌گذارد. سیستم مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری تلاش می‌کند تا دوپینگ نباشد ولی این پدیده شوم چند مدل است و می‌توان به شکلی انجام داد که از راه مجاز آن استفاده کنیم و شیوه غیرمجاز را دور بیندازیم.


ملی‌پوش اسبق وزنه‌برداری تأکید کرد: مکمل‌ها باید به‌صورت مجاز باشد و مسیر درست خود را بگذراند. ما موقعیت‌های لازم را در اختیار شهرستان‌ها قرار نمی‌دهیم و ورزشکاران جوان برخی موارد غیرمجاز را بدون آگاهی انجام می‌دهند و زمانی که در رکوردها نتیجه می‌گیرند، همان مسیر غلط را ادامه می‌دهند. باید پایه‌ریزی در ورزش وزنه‌برداری درست و اساسی باشد چرا که راه غلط رفتن با ورود ناگهانی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) باعث می‌شود تا تست دوپینگ نمایندگان ایران مثبت شود و سرمایه‌های این ورزش از بین بروند.


وی با اشاره به این موضوع که کسب سهمیه المپیک توکیو برای ایران دشوار شده است، تصریح کرد: حضور در معتبرترین رقابت‌های ورزشی جهان بحثی مجزا دارد. کسانی که تلاش می‌کنند تا سهمیه بگیرند باید به‌درستی حمایت شوند ولی امیدهای اول کسب سهمیه ایران شرایط مطلوبی ندارند. شانس اول تیم ملی وزنه‌برداری ایران سهراب مرادی است که باید در مسابقات پیش رو رکورد بالای 405 کیلوگرم را در مجموع ثبت کند و با توجه به مصدومیت‌هایی که او داشته کار دشواری برای قهرمان المپیک 2016 ریو است.


توکلی خاطرنشان کرد: علی داودی و علی هاشمی فضای خوبی دارند ولی شرایط هنوز مطلوب نیست. آن‌ها باید بتوانند در میدان‌های مهمی که در پیش رو دارند بهترین نتیجه را بگیرند. متأسفانه وضعیت کیانوش رستمی دقیق مشخص نشده است. او سابقه قهرمانی المپیک را در کارنامه دارد و حیف است که نتواند امتیازهای لازم را برای حضور در المپیک کسب کند. متأسفانه سعید علی حسینی هم خداحافظی کرد و فرصت در اختیار نفرات دیگر است. با تمام این احوالات اگر نمایندگان ایران بتوانند موفق به کسب سهمیه المپیک شوند، از میان آن‌ها تنها دو نفر به المپیک می‌روند و امیدوارم برترین‌ها انتخاب شوند چون المپیک میدان تجربه‌اندوزی نیست.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته