تحقیقات دانشجویی به ایده عملی تبدیل شود/ ایران پتانسیل ارائه ایدههای ناب و خلاقانه را دارد
عزالدین مهاجرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: پژوهشها و تحقیقاتی که توسط دانشجویان دکتری و ارشد انجام میشود باید بتواند به صوررت عملی به یک ایده تبدیل شود؛ در این صورت میتوان آن را به یک محصول صنعتی تبدیل کرد.
وی با اشاره به تعریف جامع کلمه «ایده» چنین تصریح کرد: ایده جدید یعنی رفع مشکلات با کمک دانش و داشتههای خودمان حل شود، این که با دانش و داشتههای خودمان بتوانیم راهی را برای رفع نیازهایمان پیدا کرده و به سراغ استفاده از منابع خارجی نرویم به معنای این است که به دانش و اطلاعات ما اضافه شده و پیشرفت کردهایم.
مدرس رشته فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: شاید امروز با برخی از محصولاتی که در دنیا وجود دارد توان رقابت نداشته باشیم اما با تولید دانش بومی میتوانیم نیازهای داخل کشور را رفع کرده و در صورت ناب بودن ایده و نداشتن رقیب در سطح دنیا میتوانیم حرفی برای گفتن داشته و در سطح بینالملل رقابت کنیم.
وی با اشاره به این که اعضای هیئت علمی دانشگاهها باید تنها به تولید ایده و تحقیقات و پژوهشهای لازم بپردازند و درگیر تشکیل شرکتها نباشند، افزود: در این شرایط میتوانند با ذهن آرام به فعالیت بپردازد. دانشگاه باید ایدهها را تا زمانی که به عنوان یک محصول گردش پیدا کرده و پایدار میشود دنبال کند و بعد از این که توانست حداقل درآمدی برای خانوارها باشد به عنوان پشتیبان عمل کرده و مرتب ایدههای جدید ارائه کند.
مهاجرانی گفت: در سومین نمایشگاه لیزر و فوتونیک ایران برخی از ایدههایی که پتانسیل محصول دارند و نتیجه کار تحقیقاتی بوده و برخی ابزارهای لازم برای صنعت لیزر بودند که به معرض نمایش گذاشته شدند. به عنوان مثال دستگاه برش زیر لایه و ماژول تبدیل میکروسکوب عبوری بازتابی از جمله محصولاتی بود که به آنها نیاز داشتیم را ساختیم، شاید افراد دیگری هم بخواهند از آنها استفاده کنند.
تقویت ایدهها برای تبدیل به محصول نهایی
محقق پژوهشکده لیزر و آزمایشگاه فتوریک مواد عالی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که سایت لیزرستان در نظر دارد عموم جامعه و به خصوص دانش آموزان را برای آموزش روشهای نوین پژوهشی جذب کند، تصریح کرد: باید با ایجاد روشهایی برای انجام آزمایش و شروع کار تحقیقاتی فنون لازم را برای دانش آموزان و عموم مردم منتقل کنیم تا برخی یافتههای آزمایشگاهی که قابلیت ورود به صنعت ندارند توسط سایرین تکمیل و به یک ایده قابل اجرا تبدیل شوند.
وی با توضیح این که وقتی یک موبایل را میبینیم فکر میکنیم این بهترین مدل است اظهار کرد: در کوتاه ترین زمان ممکن یک مدل پیشرفتهتر و بهتر از آن چه برای ما جذابت دارد توسط شرکت دیگری تولید شود و این نشان میدهد که مدل و نمونه بهتری هم میتواند وجود داشته باشد. این مثال در مورد خودرو نیز صدق میکند.
ایران پتانسیل ارائه ایدههای ناب و خلاقانه را دارد
مهاجرانی اظهار کرد: زمانی که شما به یک کشور دیگری سفر میکنید و از وسایل کاربردی شگفت زده میشوید آن را میخرید تا استفاده کنید، در قدم بعدی به این فکر میکنید که اگر این جنس را وارد کشور شود بازار خوبی خواهد داشت یا نه؟ از نظر اقتصادی باید به فکر چگونگی واردات محصول و از نظر فنی به فکر مهندسی معکوس آن محصول باشیم که چطور بتوانیم از روی آن تولید کنیم. اما اصل هنر این است که فکر کنیم یک چنین وسیلهای با چه ایدهای مطرح، چگونه طراحی و به چه روشی تولید شده است. چرا که ما در ایران پتانسیل آن را داریم که ایدههای ناب و خلاقانه ارائه و به محصول نهایی تبدیلکنیم.
وی افزود: محققان پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی توانستهاند لیستی از یافتههای خود را دستهبندی کرده و از زوایای مختلف به موضوعات بپردازند. به عنوان مثال یک سیستم میکروسکوپ بازتابی را در نظر بگیرید که مورد نیاز بسیاری از آزمایشگاها است که میتوان بر روی این موضوع کار کرد. نانو کپسولها نیز جز محصولاتی هستند که هنوز آماده عرضه نشده و بیشتر جنبه نمایشی دارند که پدیده علمی جالبی هستند.
مهاجرانی با بیان این که بیش از 20 محصول و ایده عملی در سومین نمایشگاه بین المللی لیزر و فوتونیک ارائه شده بود، افزود: عمدتاً این محصولات پروژههای دانشجویی هستند که با کار بر روی آنها به یک محصول جدید تبدیل میشوند.
پژوهشگر حوزه لیزر دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: نمایشگاهها فرصتی است تا ایدهها، اتفاقات، دستاوردها و محصولات یک ساله به معرض نمایش گذاشته شود که در نتیجه با تداوم نمایشگاهها هر ساله به تعداد بازدیدکنندکان و علاقهمندان اضافه میشود.
پیشرفتها و موفقیتهای بالاتر در گرو توجه به دانش آموزان است
مدرس رشته فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما هرچقدر در حوزه عموم و بهخصوص دانشآموزان که آینده دست آنها قرار دارد کار کنیم به پیشرفت وموفقیت بالاتر دست خواهیم یافت. اگر به جای این که دانش آموزان را به پاسخ وادار کنیم آنها را به پرسش برسانیم کار مهمی انجام دادیم.
وی ادامه داد: در این شرایط دانش آموزان مسائل پیرامون خود را جور دیگری خواهند دید و از این طریق میتوانند با کنکاش و بررسی موضوعات به پاسخ خیلی از سوالات خود برسند. هرچه جلوتر برود به پیچیدهگی بیشتری خواد رسید و درنهایت با بررسی و پژوهشهای بیشتری خواهد توانست پیچیدگی مسائل را حل کند. متاسفانه ما مسئاله را به همراه راه حل به دانش آموزان میدهیم و او فکر میکند که مسیر به انتها رسیده است و برای یافتن راه حلهای دیگر تلاش نمیکند.
انتهای پیام/4108/
انتهای پیام/