دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هفته ترویج علم18/ دانشمند ایرانی در حوزه لیزر پزشکی:

تحریم‌ها باعث تسریع در بومی سازی علوم و فنون شده است

کارشناس قطب علمی و آموزشی کاربرد لیزر در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مناسب نبودن وضعیت مالی و برخورداری از بودجه کم گروه‌های تحقیقاتی انجام بسیاری مطالعات علمی را متوقف کرده اما تحریم‌های باعث شده است با اکتفا به دانش و علوم داخلی کماکان پله‌های پیشرفت توسط جوانان ایرانی هرچه سریعتر پیموده شود.
کد خبر : 444422
156521485.jpg

احسان کمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: با توجه به نیاز‌های اساسی کشور در خصوص بومی‌سازی علم و فناوری حوزه لیزر پزشکی، مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحقیقات و مطالعات بسیاری را در این زمینه به انجام رسانده و با چندین دستاورد بومی‌سازی شده در سومین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک ایران شرکت کرده است.




بیشتر بخوانید:


جایزه مصطفی یکی از نمادهای شایستگی علمی در جهان به شمار می‌رود




وی بابیان این‌که مرکز مطالعاتی علاوه بر تحقیقات حوزه لیزر پزشکی طی همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز درمانی مختلف در کشور به روش‌های درمانی جدیدی در حوزه لیزر پزشکی دست‌یافته است ادامه داد: مناسب نبودن وضعیت مالی و برخورداری از بودجه کم گروه‌های تحقیقاتی انجام بسیاری تحقیقات و مطالعات علمی را متوقف می‌کند و در این حال تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ جهان باعث شده است با اکتفا به دانش و علوم داخلی کماکان پله‌های پیشرفت توسط جوانان ایرانی پیموده شود.


فارغ‌التحصیل مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باوجود چنین مشکلات بزرگی که بدنه اقتصادی کشور را در برگرفته است مقالات بسیار مفیدی در حوزه لیزر پزشکی ارائه می‌شود که برخی از این مقالات هم‌اینک در حال حاضر جهت استفاده در علم لیزر پزشکی مورداستفاده قرارگرفته است.


وی با اشاره به این‌که تیم تحقیقاتی مرکز لیزر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توانسته است دستگاه‌های لیزر هولمیوم، لیزر CO2، لیزر کم توان، لیزر دایود و لیزر KTP را با تقویت و توانمندسازی صنعتگران حیطه لیزر و کمک به بومی کردن این صنعت در کشور قدم بردارد تصریح کرد: تلاش جهت برقراری ارتباطی تنگاتنگ میان پژوهشگران و صنعتگران حیطه لیزر در علوم پزشکی با تهیه و تدوین کتب، مجلات و بولتن‌های علمی و خبری جهت ارتقای کیفیت پژوهش و درمان در حیطه لیزر در علوم پزشکی از دیگر اقدامات این مجموعه است.



کارشناس قطب علمی و آموزشی کاربرد لیزر در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: چندین دستگاه که نمونه‌های خارجی آن‌ها قیمت بسیار بالایی دارند به‌ واسطه فناوری داخلی بومی‌سازی شده و در این نمایشگاه ارائه‌شده که این‌ها تنها بخشی از توانایی‌ دانشمندان و محققان ایرانی است.


وی ادامه داد‌: سومین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک بیشتر در حوزه صنایع معطوف شده و قطعات دستگاه‌های لیزری را به معرض نمایش قرار داده است. در اولین روز از این نمایشگاه تعدادی پزشک متخصص که در غرفه حاضر شدند انتظار داشتند بخشی عمده‌ای از این نمایشگاه مربوط به لیزر پزشکی باشد که شرکت‌های مربوطه در این بخش فعالیت‌های خود را به معرض نمایش قرار دهند اما در کمال ناباوری چنین نبوده و مورد تعجب این قشر قرار گرفت؛ چرا از چنین فرصتی برای معرفی توانمندی‌های حوزه لیزر پزشکی کشور استفاده‌نشده است.



عضو هیئت تحریریه مجله علمی پزشکی اطفال (انتشارات مدوین آمریکا) بابیان این‌که پیشرفت‌های روزافزون لیزر در حوزه پزشکی، آن را به ابزاری مهم در کنترل و درمان بیماران مبدل کرده است افزود: تمایل بالای بیماران به استفاده از روش‌های غیرتهاجمی درمان، سبب‌ساز توجه محققین به لیزر و کاربردهای آن شده، به‌طوری‌که تاکنون حجم کثیری از اعتبارات و مطالعات به یافتن کاربردهای جدید لیزر در انواع فیلدهای پزشکی معطوف شده است.



محقق کاربرد لیزر برای دارورسانی در بافت سرطانی، سخنارن ویژه کنگره در بحث روش‌های نوین شیمی درمانی


وی افزود: توانایی‌های متفاوت انواع لیزر آن را به ابزاری قدرتمند در حیطه‌های گوناگونی از پزشکی چون جراحی، چشم‌پزشکی، بیماری‌های مفاصل و عضلات و... مبدل ساخته که اثرات چشمگیری بر اقتصاد درمان گذاشته است. با توجه به کاربرد وسیع آن در علوم پزشکی و گستردگی استفاده از این فن‌آوری نو و در حال پیشرفت، نیاز به تأسیس و راه‌اندازی مراکز فعال در حیطه کشف و استفاده از انواع لیزر در علوم پزشکی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.


مؤلف کتاب جامع کاربرد لیزر در علوم پزشکی با اشاره به بخشی از اهداف این مرکز تصریح کرد: مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در سال 1385 و با تلاش گروهی از اساتید، پژوهشگران و فعالان حوزه تحقیق و مطالعه، تأسیس و راه‌اندازی شد. هدف از تأسیس این مرکز، تعالی دانش موجود در حیطه لیزر و خودکفایی کشورمان در استفاده از انواع لیزر در درمان بیماران بوده است.



وی اهداف سازمانی مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را گسترش پژوهش و تحقیقات در زمینه کاربردهای لیزر در علوم پزشکی دانسته و تصریح کرد: گسترش و ترویج کاربرد لیزر در جنبه‌های بالینی و درمانی مرتبط با علوم پزشکی، آموزش و توسعه علوم و فنون مرتبط با لیزر در رشته‌های علوم پزشکی، افزایش و به‌روزرسانی دانش پزشکان و کاربران لیزر در علوم پزشکی، برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و دانش با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور فعال درزمینه‌های مرتبط با لیزر در علوم پزشکی، استانداردسازی کاربری لیزر در مراکز پزشکی، ایمن‌سازی کاربرد لیزر برای بیماران و کاربران در مراکز پزشکی، تلاش جهت نوآوری و خودکفایی تولید انواع لیزر موردنیاز در رشته‌های علوم پزشکی از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی و عملی این مرکز است.



وی ادامه داد: تقویت و توانمندسازی صنعتگران حیطه لیزر و کمک به بومی کردن این صنعت در کشور، تلاش جهت برقراری ارتباطی تنگاتنگ میان پژوهشگران و صنعتگران حیطه‌ لیزر در علوم پزشکی، تهیه و تدوین کتب، مجلات و بولتن‌های علمی و خبری جهت ارتقای کیفیت پژوهش و درمان در حیطه لیزر در علوم پزشکی از برنامه‌های انجام‌شده این مرکز است.


فارغ‌التحصیل مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از لیست کتب تألیف شده توسط این مرکز می‌توان به کاربرد لیزر در ارولوژی، کاربرد لیزر در زنان و زایمان، کاربرد لیزر در چشم‌پزشکی، کاربرد لیزر در بیماری‌های گوش، حلق و بینی، کاربرد لیزر در درماتولوژی، کاربرد لیزر در دندانپزشکی، استانداردهای ایمنی لیزر پزشکی، کاربرد لیزر کم‌توان در درمان زخم‌ها و کاربرد لیزر در طب فیزیکی و توان‌بخشی اشاره کرد.



سخنرانان ویژه کنگره لیزر و پوست سنگاپور 2019


گفتنی است برگزاری سمینارها و کنگره‌های ملی و بین‌المللی جهت آشنایی با جدیدترین دست آوردهای علوم مرتبط با لیزر در پزشکی از برنامه‌های جامع این مرکز هست.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته