دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1398 - 19:30
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد عنوان کرد؛

جزئیات شناسایی دانش‌آموزان مستعد مدارس سما در حوزه تربیت‌بدنی/ عدالت آموزشی با توسعه مدارس سما

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد گفت: از معلمان مجرب و مربیان حرفه‌ای در راستای پربارترشدن درس تربیت‌بدنی به‌ویژه در دوره ابتدایی استفاده کرده‌ایم تا کار استعدادیابی و شناسایی دانش‌آموزان مستعد انجام شود.
کد خبر : 445306

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، کیفیت‌ به‌ معنای دستیابی به ‌استانداردهای ‌از پیش ‌تعیین ‌شده‌ است. با توجه‌ به‌ این‌ تعریف‌ ابتدا استانداردهای تولید محصول‌ یا ارائه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعالیت‌ها در جهت‌ دستیابی به‌ این‌ استانداردها انجام‌ می‌شود و استانداردها را برای داده‌ها (شامل ‌مواد، نیروی انسانی، تجهیزات‌، فضا، پول‌ و…) و فرآیندها در نظر می‌گیرند.


استانداردها با توجه‌ به‌ نیازها و انتظارات‌ مشتری‌ها مشخص‌ می‌شوند. با توجه‌ به‌ ظرفیت‌ و توانایی فرآیندها و متغیرهای مؤثر بر محیط ارائه‌ خدمت‌، استانداردها را به‌ طور عام ‌نمی‌توان‌ تعمیم‌ داد و برای هر خدمت‌ با توجه‌ به‌ شرایط محیطی و مشتر‌ی‌های ‌آن‌، شاید لازم‌ باشد استانداردهای ‌مخصوص‌ به‌ خود تعیین‌ شود و فعالیت‌ها در راستای دستیابی به‌ آن‌ استانداردها (حداقل‌‌های قابل‌ قبول‌) صورت گیرد.


حال با این توضیح به مناسبت روز ملی کیفیت، عبدالرضا گودرزی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد درباره کیفیت و خدمات آموزشی ارائه شده در مدارس سمای شهرستان بروجرد با خبرنگار آنا در بروجرد به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می‌آید.


آنا: تعریف شما از کیفیت چیست؟


گودرزی: کیفیت به معنای کار را بهتر از مرحله اول انجام دادن است، به‌نحوی‌که فرآیندها و فعالیت‌های یک سازمان به‌طور مستمر با نیازها و انتظارات خدمات گیرندگان طراحی و به‌روز شود.


آنا: سیاست دانشگاه آزاد اسلامی درباره توسعه مدارس سما را توضیح دهید؟


گودرزی: ازآنجاکه توسعه کمی و کیفی مدارس سما، جزء سیاست‌های راهبردی و پیش‌روی دانشگاه آزاد اسلامی است، در مجموعه سمای بروجرد نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته؛ ازجمله اینکه با عنایت به استقبال بالای شهروندان برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس سما که نشان از جایگاه ویژه این مدارس در نزد مردم است در سال تحصیلی جدید و با استفاده از امکانات واحد دانشگاهی، مرکز پیش‌دبستانی دخترانه شماره دو را در فضایی بالغ‌ بر 350 مترمربع راه‌اندازی و تجهیز کرده‌ایم.


آنا: برای افزایش دانش‌آموزان در سما چه اقداماتی انجام داده‌اید؟


گودرزی: امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی سعی کردیم که امکانات و توانمندی‌های مدارس سما بیش‌ازپیش برای عموم مردم اطلاع‌رسانی شده و همین امر موجب شد که نسبت به سال تحصیلی گذشته شاهد رشد 7.6 درصدی دانش‌آموزان باشیم.


آنا: اقدامات  سخت‌افزاری‌تان را در مدارس سما توضیح دهید؟


گودرزی: در بخش سخت‌افزاری مدارس سما تلاش برای بهینه‌سازی و تجهیز این مدارس ادامه داشته و روند هوشمند‌سازی تمامی کلاس‌ها به تکنولوژی‌های مدرن آموزشی مطابق استانداردهای روز در دستور کار است. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی همه مدارس مورد بازبینی و بهسازی قرار گرفته و برای سال تحصیلی جدید مجتمع پسرانه سما به لابراتوار دومنظوره زبان با 32 یونیت و سایت رایانه مجهز شده است.


آنا: فعالیت شما در حوزه ورزش و تربیت‌بدنی چگونه بوده است؟


گودرزی: با رویکرد توجه ویژه به درس تربیت‌بدنی و ورزش و با اعتقاد به اینکه توسعه و به‌روز‌رسانی فضاهای ورزشی در مدارس زمینه آموزش کار تیمی و فعالیت مشارکتی، رعایت نظم، قانون‌مداری و احترام به‌حقوق دیگران را فراهم ساخته، این موضوع آموزش‌پذیری و فرآیند یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد، دبستان پسرانه سمای واحد بروجرد نخستین و تنها مدرسه در سطح استان لرستان است که از آغاز سال تحصیلی 95-94 دارای زمین چمن مصنوعی شده است. این مکان ورزشی در زمینی به مساحت 400 مترمربع و با اعتباری بالغ‌ بر 320 میلیون ریال ساخته‌ شده و مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان قرار گرفته است.


در این راستا مجوزهای لازم برای راه‌اندازی و احداث زمین چمن مصنوعی مدرسه متوسطه پسرانه سمای واحد بروجرد را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا زمینه استفاده از آن برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده فراهم شود.


آنا: تا چه اندازه از دانش معلمان در فعالیت‌های تربیت بدنی سود می‌برید؟


گودرزی: ازآنجا که امکانات و تجهیزات، محتوا و نیروی انسانی سه عنصر اصلی فعالیت‌های تربیت‌بدنی در مدارس به شمار می‌روند در کنار بهینه‌سازی امکانات و تجهیزات ورزشی از معلمان مجرب و مربیان حرفه‌ای در این عرصه نیز استفاده کرده‌ایم تا با پربارترشدن درس تربیت‌بدنی به‌ویژه در دوره ابتدایی کار استعدادیابی و غربالگری توسط این مربیان انجام‌شده و دانش‌آموزان مستعد شناسایی شوند.


آنا: چه اقداماتی در حوزه بهداشت مدارس سما انجام داده‌اید؟


گودرزی: در مدارس سمای بروجرد به بهداشت محیط، ایمنی و سلامت دانش‌آموزان توجه خاص شده و کارهای خوبی نیز صورت گرفته که همچنان استمرار دارند؛ از جمله استقرار مربیان بهداشت در مدارس و نظارت مستمر بر امور بهداشتی دانش‌آموزان، برگزاری جشنواره‌های غذای سالم، کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، عضویت دانش‌آموزان در طرح سفیران سلامت که همگی دارای شناسنامه سلامت هستند، توزیع قرص آهن و ویتامین D در مدارس دخترانه، نظارت تخصصی بر بوفه‌های عرضه مواد غذایی در مدارس، رسیدگی به امور بهداشتی مدارس، ارائه خدمات دندانپزشکی، ارجاع دانش‌آموزان به مراکز حرکات اصلاحی و ساختار قامتی و ... که در این باره مدرسه دخترانه دارای رتبه برتر کشوری در طرح مروج سلامت است.


آنا: برای استفاده از چاشنی جوانی در امر آموزش در مدارس سما چه اقداماتی انجام شده است؟


گودرزی


گودرزی: در بخش کیفی‌سازی نیروی انسانی سعی بر این شده تا با جوان‌سازی نیروها مطابق فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیروهای جوان‌، باانگیزه، انقلابی، متدین و کارآمد تحقق یابد، در این راستا در سال تحصیلی جاری با تشکیل کمیته جذب با هدف بالا بردن کیفیت آموزشی و ایجاد رضایتمندی مردم از نوع خدمات سما از بین متقاضیان تدریس و براساس مؤلفه‌هایی از قبیل مهارت‌های ارتباطی، آشنایی با روش‌های نوین تدریس، معیارهای اخلاقی و انضباطی و تسلط بر امر آموزش و یادگیری، بهترین معلمان را انتخاب و به‌کارگیری کرده‌ایم. در این زمینه تلاش شده تا از نیروهای مستعد در راستای اداره امور مدارس استفاده شود


آنا: به عبارتی شما از نیروی جوانی در کنار نیروی باتجربه استفاده کرده‌اید؟


گودرزی: تلفیق معلمان خوشنام با معلمان باتجربه و جوان در مدارس سمای بروجرد از ویژگی‌های بارزی است که موجب استقبال مردم شده است. در مدارس سمای بروجرد ارتباط تعاملی سازنده‌ای بین خانواده‌ها و مدرسه وجود داشته و در این میان انجمن اولیا و مربیان نقش مهمی دارد که همین مسئله نیز در خیلی از جهات در مسیر کیفی‌سازی امور به کمک ما آمده است.


آنا: ازآنجاکه به بحث مهارت‌آموزی، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، پژوهشی و فوق‌برنامه در مدارس سما توجه ویژه‌ای شده است، در این باره چه‌کارهای شاخصی صورت گرفته است؟


گودرزی: یک نیروی زبده به‌عنوان رابط فرهنگی مدارس اختصاص داده‌ایم تا با برنامه‌ریزی دقیق دانش‌آموزان را برای کسب بهترین نتایج در المپیادها، مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی ازجمله طرح قدس همسو کند؛ در این مدارس اهتمام ویژه‌ای به اقامه نماز جماعت شده و هر هفته تعدادی از دانش‌آموزان به همراه مسئول مربوطه در مراسم عبادی - سیاسی نماز جمعه شهرستان شرکت می‌کنند.


آنا: درباره برنامه‌های فوق برنامه مدارس سما توضیح دهید؟


گودرزی: در تمام مقاطع،کلاس‌های فوق‌برنامه بدون اخذ شهریه مضاعف در دروس اصلی و مهارتی تشکیل‌شده که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته است، در کنار آموزش‌های عمومی به مهارت آشنایی دانش‌آموزان با علوم رایانه توجه ویژه شده و در این راستا سایت رایانه مجهزی در مجتمع سما راه‌اندازی شده است.


آنا: در سما بر مهارت‌آموزی تأکید شده؛ در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اید؟


گودرزی: در سمای بروجرد تلاش شده که مهارت کارگروهی و مسئولیت‌پذیری به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا با مشارکت در انجام امور با یک رقابت سالم و سازنده برای توسعه مؤلفه‌های آموزش قدم بردارند. کارگاه‌های مهارت‌آموزی در زمینه‌های هنری‌، خلاقیت، فرهنگ و ادب در مدارس سما برگزار می‌شود که سعی شده با به‌کارگیری مربیان مجرب و امکانات خوب، بیشترین کار‌آیی را برای دانش‌آموزان داشته باشد.


سال تحصیلی جدید دبیرستان متوسطه دوره اول دخترانه سمای واحد بروجرد به‌عنوان الگو در کل کشور به‌عنوان مدرسه تخصصی سلامت روان معرفی‌ شده و طی یک تفاهم‌نامه صورت گرفته با معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد مقرر شد که دانش‌آموزان، کارکنان و معلمان و والدین این مدرسه زیر معاینه‌های دقیق قرار گرفته ( با تخفیف 50 درصدی) و برای همگی آنان پرونده سلامت تشکیل شود و در ادامه دوره‌های آموزشی خاصی درباره ایجاد بستر روانی سالم در مدارس برای آنها برگزار می‌شود.


آنا: هدف از اجرای طرح حیاط پویا در مدارس سما چیست؟


گودرزی: گسترش فرهنگ تربیت‌بدنی، افزایش تحرک و پویایی بدنی، ایجاد شورونشاط در محیط دانش‌آموزی و برگزاری المپیاد‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای دانش‌آموزی ازجمله اهداف راه‌اندازی و تجهیز مکان‌های ورزشی مدارس است که قبلاً اشاره کردیم و معتقدیم با توسعه فعالیت‌های ورزشی در قالب طرح حیاط پویا، ورزش صبحگاهی و استمرار برگزاری المپیادهای ورزشی، شرایط برای تقویت روحیه دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه مضاعف در امر تعلیم و تربیت ایجاد می‌شود. در این میان از امکانات بسیار خوب آزمایشگاهی، کارگاهی و ورزشی واحد دانشگاهی برای ارتقای آموزش در مدارس سما برخورداریم.


آنا: نظر شما درباره توسعه و ارتقای مدارس سما چیست؟


گودرزی: هدف از راه‌اندازی مدارس سما اجرای عدالت آموزشی و بهره‌گیری از امکانات دانشگاهی در مسیر اعتلای امر آموزش‌وپرورش فرزندان این کشور بوده و هست. همه دانش‌آموزان حق‌ دارند که از یک آموزش باکیفیت برخوردار باشند و نظر من این است که مدارس سما در مقایسه با مدارس غیر‌انتفاعی و غیردولتی در این مسیر بسیار خوب عمل کرده‌اند.


آنا: سما تا چه اندازه توانسته نظر مردم را جلب کند؟


گودرزی:  اکنون «سما» به‌عنوان یک برند در نظام آموزشی و حوزه آموزش‌وپرورش کشور مطرح است و حضور دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک پشتوانه آموزشی در کنار مدارس سما موجب  اعتماد بیشتر خانواده‌ها به سما شده تا با اعتماد بالا فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند و همین امر وظیفه ما را در پاسخ مناسب به این اعتماد دوچندان می‌کند. مجموعه سمای بروجرد نیز از روند رشد کمی و کیفی خوبی برخوردار است. 


آنا: از برنامه‌های آتی خود برای توسعه مدارس سما بروجرد بگویید؟


گودرزی: سمای بروجرد تلاش خود را در راستای ارائه بهترین خدمات آموزشی و ایجاد رضایت‌مندی خدمات‌گیرندگان این مجموعه به کار بسته، به همین منظور همواره در مسیر بهینه‌سازی و بهسازی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی حرکت کرده است، قصد داریم این روند تعاملی را با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش‌وپرورش به‌خوبی ادامه دهیم. بهره‌گیری از الگوی مدارس موفق، شاداب‌سازی، استانداردسازی مدارس و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، معلمان، دبیران و کارکنان ازجمله برنامه‌های قابل‌اجرا برای پیشبرد اهداف سما است. به‌عنوان نمونه در مجتمع دخترانه با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که با رایزنی‌های صورت گرفته با دانشگاه تا سال آینده این مشکل هم مرتفع خواهد شد و در این عرصه نیز آماده ارائه خدمات خوبی به همشهریان فهیم و فرهیخته بروجردی هستیم. 


آنا: و صحبت پایانی...


گودرزی: مجموعه سما به دنبال این است تا بتواند با تربیت فرزندانی متخصص، کارآفرین و متعهد سهم قابل‌توجهی در حفظ سرمایه و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته باشد. ارتقای کیفیت آموزشی، فرهنگ و اخلاق‌مداری مبتنی بر علم و مهارت‌آموزی راهبردهای اصلی سما هستند که با جدیت در این مسیر قدم برداشته‌ایم و امیدوارم با تلاش و فعالیت مضاعف همکاران سمایی، انتخاب ارجح خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان باشیم؛ چه در بخش مدارس و چه در بخش آموزشکده.


به گزارش آنا، مرکز آموزشی و فرهنگی سمای واحد بروجرد وابسته به حوزه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد که در امر آموزش‌وپرورش و آموزش عالی آینده‌سازان این دیار فعالیت دارد، خدمات‌رسانی خود را از سطح پیش‌دبستانی تا دانشگاه از سال 1372 آغاز کرده و اکنون با نزدیک به یک‌هزار و 800 دانش‌آموز دارای 9 مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی و در دو بخش جنسیتی (دختر و پسر) است که از نظر زیرساخت‌ها و امکانات‌، فضای آموزشی، نیروی انسانی متخصص و توانمندی‌های موجود به‌عنوان الگویی موفق بین مدارس استان لرستان و حتی کشور به شمار می‌آید.


آموزشکده فنی و حرفه‌ای سمای واحد بروجرد نیز ازجمله زیرمجموعه‌های این حوزه به شمار می‌رود که با نزدیک به 3 هزار تکنسین دانش‌آموخته در رشته‌های مختلف مقطع کاردانی اکنون در حدود 400 نفر دانشجوی فعال دارد.


انتهای پیام/4078/4117/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب