هوش مصنوعی آینده آموزش عالی را تغییر خواهد داد
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد حسینیمقدم عصر امروز در اولین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی علم و فناوری در پنل تخصصی مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری پیرامون موضوع هوش مصنوعی و مروری بر تحول در نظام آموزش در دانشگاه گفت: پيشرفت در فنّاوری و به تبع آن تغيير در ابزارها و شيوههـای توليـد يكـی از مهمتـرين نيروهـای پيشران در شكلدهی تحولات اجتماعی و در نتيجه دگرديسی ساير امور جامعه بوده است. از منظر آيندهپژوهی بررسی روندها، رويـدادها و نـشانکهـای ضـعيف تغييرات محتمل حاصل از تأثيرگذاری هوش مصنوعی در زمان گذشـته، حـال و آينـده بيـانگر آن است؛ اين فنّاوری نيز همچون ساير فنّاوریهای نوين و نوظهور در حـال شـكلدهـی بـه تغييـرات اجتماعی، فرهنگی، ارزشی، سياسی، اقتصادی، علمی و فنّاورانـه در سراسـر جهـان اسـت.
وی افزود: نفـوذ و گسترش بكارگيری هوش مصنوعی طيف متنوعی از آيندههـای بـديل را پـيش روی جوامـع قـرار میدهد كه اين طيف همزمان آيندههای خوشبينانه و آرمانشهرگرايانه و نيـز آينـدههـای بدبينانـه و ويرانشهرگرايانهایی را شامل میشود.
عضو هیئتعلمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: به منظور آيندهنگری در يک حوزه خاص تلاش میشـود ضـمن شـناخت رونـدها و رويـدادهای شكل دهنده به وضعيتهای گذشته و حال، كلانروندها و مـسائل نوظهـور شـكل دهنده به آينده بهعنوان يكی از گامهای اجرای برنامه آيندهپژوهی لحاظ شود. از اين رو شناسـایی و دستهبندی كلانروندها نقش مهمی در دستيابی به شناخت گسترده از آيندههای بديل پـيش رو در حوزههای موضـوعی، مفهـومی و كـاربردی دارد. هـوش مـصنوعی طـی سـه دهـه گذشـته باعـث شكلگيری كلانروندی جهانشـمول شـده كـه يكـی از خاسـتگاههـای مـورد توجـه در عرصـه سياستپژوهی علم و فنّاوری است.
حسینیمقدم عنوان کرد: مطابق گزارشی كه انديـشكده مكنـزی در سـال 2018 منتـشر كرده است هوش مصنوعی باعث متحول شدن اقتصاد جهانی شده و اين انديـشكده بـرآورد كـرده است تا سال 2030 هر سال بيش از 1 درصد توليد خالص داخلی را در سراسر جهان افزايش پيـدا کند.
وی اشاره کرد: نظام آموزش عالی در ايران جزو دارايیهای بين نسلی اين كشور است كه بايد به شيوهای هوشمند و دقيق حفظ، نگهداری، روزآمدسازی و ارتقا پيدا كند كه ضمن پاسخگويی به نيازهای كنـونی جامعـه امكان پاسخگويی به نيازهای آتی كشور و نيز نسلهای آتی جامه ايران را داشته باشد. براساس چنين رويكردی فهم تغييرات حاصل از فنّاوری هوش مصنوعی و تـدبير برنامـههـا و اقدامهای پيـشدستانه بـرای حفـظ منـافع نـسلهـای كنـونی و نيـز نـسلهـای آينـده اجتنابناپذير است.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: ديدهبانی تغييرات و تحولاتی كه در حال حاضـر هـوش مـصنوعی در عرصـه خدمات آموزشی بهوجود آورده و در حال ايجاد است كمک میكند از ظرفيتها و اثربخشی آنها نه تنها در نظام آموزش عالی بلكه در مقطع متوسطه و ابتدايی نيز بهرهمند شويم. پيشنهاد قابل طرح آن است كه اين موضوع در اجتماعات علمی در دانشگاهها بهعنوان يكـی از اولويتهای پژوهشی كليدی مورد توجه قرار گيرد. پس از نقد و بررسی مخاطرات و فرصتهـای حاصل اين فنّاوری و دستيابی به اجماع نظر در نزد متخصصان و خبرگان جامعه ايران تجويزهـای مناسبی به نهادهای اجرايی و سياستگذار مـرتبط بـا موضـوع شـامل وزارتخانههای آمـوزش و پـرورش، علوم، تحقيقات و فنّاوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بهعنـوان نهادهـای اجرايی و ذینفع اصلی اين تحول ارائه شود تا اين دستگاهها برحسب خِـرد جمعـی ذینفعـان و كنشگران تدبيرهای لازم را برای اجرا و دستيابی به آينده مطلوب نظام آموزشـی در كـشور عرضـه کنند.
انتهای پیام/4127/۴۱۱۵/
انتهای پیام/