دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1398 - 12:37
آنا گزارش می‌دهد؛

وقتی «سرپرست» جای «سرپرست» را می‌گیرد/ آفت‌های ورزش از بین می‌رود؟

تعداد فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند به عدد 6 رسیده است و در روزهای آینده این تعداد نیز با توجه به پایان دوره چهارساله برخی رؤسا بیشتر می شود؛ اما وزارت ورزش و جوانان هنوز در مورد فدراسیون‌های بلاتکلیف تعیین تکلیف نکرده است.
کد خبر : 443581
01435946.jpg

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی خبرگزاری آنا، بهمن ماه سال 95 وزیر ورزش و جوانان به‌صراحت اعلام کرد که اداره فدراسیون‌های ورزشی با سرپرست آفت ورزش و فدراسیون‌ مربوطه است.


وزیر ورزش و جوانان عیناً در یکی از سخنرانی‌ها خود اعلام کرد:‌ «‌چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، با سرپرست اداره شدن فدراسیون‌هاست. با سرپرست اداره شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. من معتقدم که با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم.»


صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان در حالی در بهمن ماه سال 95 منتشر شد که از آن زمان تاکنون سرپرستان بی‌شماری در فدراسیون‌های ورزشی روی کار آمدند به خصوص در سال 98 که سال منتهی به المپیک است و همه ورزشکاران و فدراسیون‌های المپیکی برای کسب سهمیه المپیک توکیو تلاش می‌کنند، اما هدایت برخی فدراسیون‌ها به سرپرست واگذار شده است. 


سرپرست در سرپرست در والیبال


بدون شک مهم‌ترین و حساس‌ترین فدراسیون المپیکی که روزهای بلاتکلیفی زیادی را پشت سر گذاشته است و ممکن است در آینده هم این روزهای بلاتکلیفی ادامه‌دار باشد، فدراسیون والیبال است. از آذرماه سال گذشته که به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، احمد ضیایی از سمت خود کنار رفت، نه تنها رئیس برای این فدراسیون انتخاب نشد، بلکه وزارت ورزش و جوانان شیوه  سرپرست در سرپرست را به کار گرفت. ابتدا افشین داوری به عنوان سرپرست در این فدراسیون مشغول به کار شد و پس از اینکه دوره سرپرستی‌اش 10 ماه به طول انجامید و به دنبال حضور در انتخابات فدراسیون بود؛ با مخالفت وزارت ورزش و جوانان روبه‌رو شد، از سمت خود کنار رفت و فتاحی به عنوان دومین سرپرست برای این فدراسیون المپیکی انتخاب شد.


داورزنی و داوری


اداره همگانی در فدراسیون همگانی!


پس از فدراسیون والیبال، به فدراسیون همگانی می‌رسیم، اگرچه این فدراسیون المپیکی نیست اما شیوه اداره کردن آن هم توسط وزارت ورزش و جوانان در نوع خود جالب است.  فروردین ماه سال 98، علی مجدآرا به دلیل پایان دوره چهارساله‌اش از فدراسیون همگانی رفت و از سوی وزارت ورزش و جوانان افشین ملایی به‌عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. ملایی 6 ماه به عنوان سرپرست در این فدراسیون حضور داشت. اما در 21 مهرماه 98 با حکم وزیر ورزش و جوانان، احمد گواری جایگزین ملایی به‌عنوان سرپرست در این فدراسیون منصوب شد. نکته جالب توجه در حکم ملایی و گواری تأکید وزیر ورزش و جوانان به هر دو سرپرست بود که برگزاری انتخابات فدراسیون هر چه سریعتر برگزار شود. 


رئیسی که سرپرست شد!


حمید علی صمیمی 16 آبان 96 به عنوان رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان انتخاب شد. صمیمی پس از 21 ماه حضور در فدراسیون جانبازان و معلولان از سمت خود کنار رفت تا در مسئولیت قبلی خود که در بنیاد شهید بود به کارش ادامه بدهد. اینکه در سال منتهی به المپیک، رئیس یک فدراسیون پارالمپیکی تصمیم به جدایی بگیرد در نوع خودش اتفاق جالب توجهی است و از همه عجیب‌تر تصمیم وزارت ورزش و جوانان است که علی صمیمی را به عنوان سرپرست انتخاب می‌کند. 


صمیمی به هر دلیلی از فدراسیون جانبازان و معلولان کنار رفت و به بنیاد شهید بازگشت و به احتمال زیاد پست بالاتری هم خواهد گرفت اما در این میان تکلیف فدراسیون جانبازان و معلولان در سال منتهی به پارالمپیک چه خواهد شد؟ بدون شک مشغله صمیمی با توجه به حضورش در بنیاد شهید بیشتر از گذشته خواهد شد و آیا در این شرایط می‌تواند امور فدراسیون را پیگیری کند؟! 


 صمیمی در مورد حضورش به‌عنوان سرپرست در فدراسیون جانبازان و معلولان عنوان کرده است «تمام تلاشم را خواهم کرد ضمن پذیرش مسئولیت بنیاد شهید استان تهران، شرایط لازم را نیز برای برگزاری انتخابات فدراسیون تا پایان سال فراهم کنم.» از صحبت‌های صمیمی چنین برمی‌آید که تا پایان سال وضعیت فدراسیون‌ جانبازان و معلولان بلاتکلیف خواهد بود و در سال منتهی به المپیک، تنها ورزشکاران این فدراسیون لطمه خواهند خورد. 



نامعلوم مثل تنیس!


فدراسیون تنیس را باید در صدر فدراسیون‌های بلاتکلیف بدانیم. در حالی که دوره چهار ساله مجید شایسته آبان ماه سال 97 به پایان رسیده بود، در شهریورماه امسال ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون انجام شد، اما وزارت ورزش با اعلام اینکه انتخابات این فدراسیون تک‌نامزدی شده است ثبت‌نام از نامزدهای این فدراسیون را باطل اعلام کرد. فدراسیون تنیس  تا شهریورماه امسال در بلاتکلیفی خود به سر برد تا اینکه بالاخره وزارت ورزش و جوانان احمد نامنی را به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب کرد.


با وجود اینکه دوره چهارساله مدیریت شایسته در فدراسیون تنیس از مدت‌ها قبل به پایان رسیده بود؛ اما وی به مدت 10 ماه به عنوان سرپرست در این فدراسیون مشغول به کار بود. نامنی بلافاصله پس از ورودش به فدراسیون تنیس دست به تغییرات گسترده زد و همین موضوع باعث شد انتقادهای زیادی به عملکرد او در فدراسیون تنیس بر سر زبان‌ها بیفتد. 


سیاستی که وزارت ورزش و جوانان در برابر فدراسیون تنیس به کار گرفته‌ است شاید نشان از این دارد که فدراسیون تنیس چندان در اولویت وزارتی‌ها نیست. تنیس یک رشته المپیکی است اما سال‌هاست که این رشته در ایران حرفی برای گفتن ندارد!


اداره رزمی‌ها با سرپرست


دوره چهارساله محمود رشیدی در فدراسیون رزمی اردیبهشت امسال به پایان رسید و بلافاصله وزارت ورزش و جوانان هم سرپرستی این فدراسیون را به یکی از مدیران وزارتی سپرد. شهرام عظیمی به عنوان سرپرست فدراسیون رزمی  انتخاب شد او پیش از این معاونت دفتر استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان را در اختیار داشت. 


دوره سرپرستی عظیمی هم نزدیک به 6 ماه شده است و مردادماه امسال هم ثبت‌نام از نامزدهای این فدراسیون انجام شده است اما هنوز از برگزاری انتخابات و تعیین رئیس خبری در دسترس نیست!


بی‌سروسامانی مادر رشته‌ها


دوره چهارساله مجید کیهانی 15 شهریور 98 به پایان رسید. هر چند که خودش معتقد بود 15 مهرماه در فدراسیون مشغول به کار شده است و از همین روی مهرماه 98 دوره چهارساله‌اش به پایان می‌رسد. به هرحال با توجه به رقابت‌های قهرمانی جهان و حضور سه نماینده دوومیدانی در این مسابقات، تغییر در رأس فدراسیون به بعد از این رقابت‌ها موکول شد.


هر چند که بعد از پایان این رقابت‌ها، هنوز کیهانی در فدراسیون مشغول به کار بود و در نهایت 24 مهرماه، سرپرست فدراسیون از سوی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد. ایرج عرب در حالی جایگزین کیهانی شد که همگان از این انتخاب متعجب بودند چرا که عرب تاکنون سابقه‌ای در دوومیدانی نداشته و از طرفی دورانی که به عنوان مدیرعامل در باشگاه پرسپولیس مشغول به کار بود، موفق عمل نکرد. 


ایرج عرب


فدراسیون دوومیدانی در زمان کیهانی، با حواشی زیادی روبه‌رو بود و ورزشکاران این رشته از عملکرد آقای رئیس به خاطر وعده‌های عملی نشده گلایه داشتند. کیهانی زمانی که به فدراسیون آمد، از جذب اسپانسر و شرایط ایده‌آل برای ورزشکاران سخن گفت؛ اما در میانه‌های راه شرایط تغییر کرد و خیلی از دوومیدانی‌کاران مجبور شدند از جیب هزینه کنند. از طرفی بحث پاداش بازی‌های آسیایی و عدم پرداخت آن به مربیان حواشی زیادی را به وجود آورد. 


در شرایطی که حاشیه و اختلاف در فدراسیون دوومیدانی به اوج خود رسیده بود، عرب به‌عنوان سرپرست منصوب شد. البته که هنوز در مورد انتخابات فدراسیون و ثبت‌نام از نامزدها، خبری مخابره نشده است و این روزها هم دوومیدانی‌کاران باید برای کسب سهمیه المپیک تلاش کنند بنابراین عرب کار سختی پیش‌ رو دارد. 


در ماه‌های آینده بدون شک تعداد مدیرانی که دوره چهارساله آنها به پایان می‌رسد، افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر در چند فدراسیون دیگر دوره چهار ساله روسا به پایان نزدیک شده است. دوره ریاست نوروزی در فدراسیون پزشکی ورزشی 6 آبان‌ماه سال جاری به پایان رسیده است، اما هنوز در مورد انتخاب سرپرست تصمیمی گرفته نشده است. در فدراسیون تنیس روی میز هم 16 آبان ماه سال جاری ریاست قارداشی به پایان می‌رسد. در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی دوره چهار ساله محمود صیدانلو سوم بهمن‌ماه سال جاری به پایان می‌رسد. ریاست دهخدا در ورزش‌های دانشگاهی، ۱۷ اسفندماه و مهرداد پهلوان‌زاده در فدراسیون‌ شطرنج در روز ۲۴ اسفندماه به پایان می‌رسد.


علاوه بر فدراسیون‌های که دوره چهارساله مدیران آنها در روزهای آینده به پایان می‌رسد، تعیین تکلیف فدراسیون‌هایی که از سال گذشته همچنان بلاتکلیف هستند در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است و انتظار می‌رود به‌زودی وضعیت این فدراسیون‌ها به‌ویژه فدراسیون‌های المپیکی در سال منتهی به المپیک، زودتر مشخص شود. به نظر می‌رسد عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه سرپرستان فدراسیون‌های ورزشی چندان موفق نبوده و همین موضوع هم باعث شده این روزها انتقاد به حضور سرپرستان در فدراسیون‌های ورزشی به اوج خود برسد. 


به هرحال المپیک ریو نزدیک به 10 ماه دیگر برگزار می‌شود و این روزها فدراسیون‌های المپیکی باید شرایط را برای ورزشکاران جهت کسب سهمیه المپیک آماده کند، اما همگان به‌خوبی می‌دانند به شیوه سرپرستی اداره شدن فدراسیون‌های ورزشی که به تعبیر وزیر ورزش و جوانان آفت فدراسیون‌ها و ورزش است؛ نمی‌تواند در سال منتهی به المپیک کارگشا باشد. 


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته