دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1398 - 12:40
آنا بررسی می‌کند؛

«دموکراسی آمریکایی» وارد ورزش شد/ وقتی ورزش را هم سیاسی می‌کنند!

فدراسیون‌های ایران به‌خاطر دخالت سیاست در ورزش با دردسر پول‌های بلوکه‌شده مواجه شده‌اند و این مشکل روزبه‌روز به ورزشکاران ما ضربه وارد می‌کند.
کد خبر : 443182
donald-trump-gianni-infantino.jpg

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی خبرگزاری آنا، موضوع پول‌های بلوکه‌شده ورزش ایران تنها مختص فدراسیون فوتبال نیست و ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی نیز درگیر این معضل شده‌اند. دردسری که راه‌حلی برای آن پیدا نمی‌شود و همچون مردابی وسیع ورزشکاران را یکی پس از دیگری به منجلاب مالی می‌کشاند.


آخرین ورزشکاری که نام او مطرح شده یک مبارز(فایتر) در رشته MMA است. امیر علی‌اکبری که در سال‌های اخیر توانسته موفقیت‌های زیادی را در این رشته رزمی ترکیبی کسب کند، با UFC بزرگ‌ترین سازمان برگزارکننده مبارزات این ورزش قرارداد داشت و ناچار است تا قراردادش را فسخ کند.


علی‌اکبری اعلام کرده همکاری سازمان UFC با آمریکا باعث شده تا او نتواند پاداش‌هایی را که به دلیل پیروزی کسب می‌کند دریافت کند و بیش از 6 ماه تلاش کرده تا راهی برای رفع این مشکل توسط او یا مسئولان مالی سازمان پیدا شود اما راه‌حلی پیدا نشده است و طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که قرارداد به‌صورت توافقی فسخ شود.


امیر علی اکبری - بوکسور(انتشار داده نشود)


مبارز مطرح ایرانی نزدیک به 7 ماه تلاش کرد تا با بزرگ‌ترین سازمان برگزارکننده مسابقات رزمی ترکیبی به توافق برسد؛ اما این سازمان با وجود علاقه‌ای که به همکاری با علی‌اکبری داشت نتوانست مسابقه‌ای برای او بگذارد تا مبارز ایرانی از ورزشی که شغل وی نیز به شمار می‌رود درآمدی نداشته باشد. البته علی‌اکبری دوستانه از UFC جدا شد تا در آینده بتواند امید به همکاری با این سازمان را داشته باشد.


بن‌بست دردسرساز فدراسیون فوتبال


شکی نیست در صدر رشته‌های ورزشی که پول‌های بلوکه‌شده در فدراسیون جهانی رشته مربوطه‌اش قرار دارد، نام فدراسیون فوتبال دیده می‌شود. پول‌هایی که فیفا موفق به واریز آن نشده و مهدی تاج و همکارانش را به دردسر انداخته است. هزینه‌های جاری فدراسیون بسیار زیاد است چراکه تعداد تیم‌های ملی مردان و زنان کم نیست و علاوه بر آن‌ها پرداخت مطالبات معوقه سرمربیان خارجی دردسر جدی را رقم زده است.


مهم‌ترین شخصی که از فدراسیون فوتبال طلب دارد، سرمربی بلژیکی تیم ملی بزرگسالان است. مارک ویلموتس نزدیک به 6 ماه است که با فدراسیون قرارداد بسته اما هنوز پولی به حساب او و دستیارانش واریز نشده است. فدراسیون ایران از فیفا 9 میلیون دلار بابت جام جهانی 2018 روسیه طلب دارد و با وجود تلاش‌های زیادی که انجام داده موفق به دریافت پولی نشده است.


دیدار دوستانه تیم‌های ملی ایران و سوریه


این موضوع باعث شده تا رئیس فدراسیون فوتبال باب مذاکره را با وزارت ورزش و جوانان باز کند و از بانک مرکزی کمک بگیرد اما این راه نیز به‌رغم پیشرفت‌هایی که داشته به سرانجام نرسیده است و بیم آن می‌رود که ادامه تأخیر در واریز مطالبات ویلموتس و دستیارانش، این مربی بلژیکی را در مسیری قرار دهد که کارلوس کی‌روش با استفاده از آن رفتارهای نامناسبی با فدراسیون فوتبال داشت.


مشکلی که به تمام فدراسیون‌های ورزشی تعلق دارد


سایر فدراسیون‌های ورزشی ایران نیز کمابیش با مشکلاتی روبرو هستند که مانع از آن می‌شود که مطالباتشان را دریافت کنند. فدراسیون بسکتبال به بازی‌های المپیک 2020 توکیو صعود کرد و پس از آن در جام جهانی این رقابت‌ها در چین شرکت کرد ولی بابت صعود به جام جهانی پولی از فیبا نگرفته است و در آینده نیز نمی‌تواند از کمیته بین‌المللی المپیک پولی بابت صعود به المپیک برای آماده‌سازی تیم ملی بگیرد تا زمانی که مشکل حل شود.


فدراسیون کشتی مطالباتی از اتحادیه جهانی این رشته داشت که ترجیح داد به شکل تهاتری عمل کند و بدهی‌هایی را که داشت با استفاده از مطالباتش پرداخت کرد. دیری نخواهد کشید که دیگر فدراسیون‌های ورزشی هم با مسئله‌ای مواجه می‌شوند که چند فدراسیون با آن روبه‌رو شده‌اند. المپیک 2020 توکیو نزدیک است و احتمال آن وجود دارد که بسیاری فدراسیون‌ها با دردسرهای مالی درگیر شوند. فدراسیون‌های جهانی که ورزش را آغشته به سیاست کرده‌اند وقتی با محدودیت‌های مالی مواجه شوند، ناچار خواهند شد تا رشته‌های ورزشی ایران را وارد دردسر مالی کنند و دست به بلوکه کردن پول‌های فدراسیون‌های ایران کنند.


انتهای پیام/4051/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته