دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1398 - 08:30

///بماند////دانشجویان افغانستانی و عدم امکان تحصیل رایگان/ فقط و فقط پرداخت شهریه

براساس اعلام رسمی وزیر علوم دانشجویان افغانستانی بدون‌گذراندن تشریفات بورسیه نه می‌توانند تحصیل رایگان داشته باشند و نه می‌توانند بورس شوند.
کد خبر : 442828
156350194.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان وزیر علوم آب پاکی را روی دستان دانشجویان افغانستانی ریخت و موضوع تحصیل رایگان را برای آنها غیرقابل اجرا دانست.


منصور غلامی اخیرا در توضیح بیشتر این موضوع گفت: یک سری از اتباع افغانستانی در کشور حضور دارند که والدین آنها در ایران زندگی می‌کنند، این بچه‌ها در ایران بزرگ شده‌اند و زندگی می‌کنند و در کنکور قبول شده‌اند. الزاماً پذیرفته شدن این افراد در کنکور به معنای بورسیه شدن آنها نیست. این‌ها مثل بچه‌های خودمان هستند با این تفاوت که چون اتباع ایرانی نیستند آموزش رایگان شامل حالشان نمی‌شود.


عدم امکان بورسیه در کارشناسی و کارشناسی ارشد


وزیر علوم بورس شدن تبعه‌های افغانستانی را به شرایط خاص گره زد و گفت: وزارت علوم در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان خارجی را بورسیه نمی‌کند.


همانطور که پیش از برخی از دانشجویان افغانستانی سخن از کم‌کاری سفارت کشورشان در گفتگو با آنا به میان آورده بودند وزیر علوم نیز گفت: دولت افغانستان می‌تواند تقاضای بورسیه شدن این افراد را بدهد و این موضوع باید شفاف مطرح کند.  اتباع افغانستانی انتظار آموزش رایگان دارند، اما طبق آیین‌نامه وزارت علوم امکان آموزش رایگان آنها وجود ندارد.


بلاتکلیفی 39 دانشجوی دارای رتبه زیر 100 افغانستانی


موضوع تحصیل رایگان اتباع افغانستانی در ایران از مدت‌ها پیش مطرح است اما اخیراً 39 نفر از این افراد توانستند در کنکور کارشناسی ارشد رتبه زیر 100 در رشته‌گرایش‌ها خود به دست آورند. این دانشجویان توقع داشتند که براساس تصمیم وزارت علوم در سال 96 و اجرای آن در سال 97، به عنوان دانشجوی استعداد برتر تلقی و از امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ایران برخوردار شوند.


بعد از بحث‌های جدی در این زمینه به یکباره سازمان امور دانشجویان که مسئولیت بورسیه این افراد را برعهده دارد، اعلام کرد که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد نمی‌توانند به خاطر داشتن رتبه زیر 100 بورسیه شوند ولی دانشجویان دوره کارشناسی که رتبه زیر 100 دارند می‌توانند از سوی دانشگاه‌های کشور بورسیه و حمایت شوند.


با این حال وزیر علوم کلا منکر هر دوی این مدل بورسیه یا همان حمایت مالی شده است.


به نظر می‌رسد که لازم باشد برای دانشجویان افغانستانی که در ایران متولد و بزرگ می‌شوند چاره‌ای جدی اندیشیده شود. این جوانان و خانواده‌های آنها در کشور براساس ریال دستمزد می‌گیرند و در کنکورهای سراسری شرکت می‌کنند. این شرایط را دانشجویان خارجی کشورهای دیگر که به ایران می‌آیند را ندارند. آنها در کشور خودشان درآمد کسب می‌کنند و در صورت انتخاب دانشگاه‌های ایران باید هزینه بپردازند. همچنین علاقه‌مندان به تحصیل در ایران از کشورهای دیگر در کنکورهای سراسری داخلی هم نمی‌توانند شرکت کنند.


پس وزارت علوم ایران و وزارت علوم افغانستان باید در این زمینه به یک نتیجه مشترک برای همه سال‌ها برسند تا دانشجویان افغانستانی مقیم ایران همانند دانشجویان خارجی دیگر که مقیم ایران نیستند به یک چشم دیده نشوند.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته