دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1398 - 20:08

زنان مین‌روب افغانستانی ولایت بامیان را به‌طور کامل پاک کردند/ چه چیزی زنان را مین‌روب کرد؟

گروه زنان مین‌روب افغانستانی، دل زمین را می‌کاوند تا آخرین بقایای میراث چهار دهه جنگ افغانستان را در یک منطقه کوهستانی ولایت بامیان در مرکز افغانستان از عمق زمین بیرون بکشند.
کد خبر : 442791
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هر روز آفتاب هنوز شهر بامیان را روشن نکرده یک گروه زنان مین‌روب با لباس‌های سنگین زرهی و تجهیزات مین‌روبی، با گذشتن از فراز و نشیب چند کوه پست و بلند کارشان را آغاز می‌کنند.


این گروه زنان مین‌روب، دل زمین را می‌کاوند تا آخرین بقایای میراث چهار دهه جنگ افغانستان را در یک منطقه کوهستانی ولایت بامیان در مرکز افغانستان از عمق زمین بیرون بکشند.


این زنان مأموریت دارند تا یک محله صعب‌العبور در ولسوالی شیبر ولایت بامیان را از وجود دشمن خفته‌ای در عمق خاک پاک کنند. دشمنی که سال‌ها در کمین مردم بوده، اکثر آن‌ها بمب‌های خوشه‌ای است که در سال‌های ۱۹۸۰ نیروهای ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بر پاسگاه‌های مجاهدین پرتاب کرده‌اند.


با وجود چند دهه تلاش برای مین‌روبی در افغانستان، قرار است بامیان تا چند هفته دیگر به عنوان اولین ولایت پاک از مین در افغانستان اعلام شود. با همه‌ای تلاش‌های انجام شده، هنوز هم نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع زمین آلوده به مین، مواد منفجر نشده و کارگذاری شده در افغانستان وجود دارد.


چه چیزی زنان مینروب را به این عرصه کشاند؟


اولین گروه زنان مین‌روب در افغانستان زیر چتر یکی از نهادهای مین‌روبی به حمایت مالی سازمان ملل متحد کار می‌کنند.


انگیزه روی آوردن به کار مین‌روبی، بیشتر متأثر از تجربه‌های تلخ فردی آنان است.


مین‌روبی درست مثل آتش‌نشانی، سربازی و برخی مأموریت‌های دیگر در افغانستان بیشتر یک وظیفه مردانه دانسته می‌شود. به همین دلیل کمتر زنی به چنین حرفه‌ای وارد می‌شود.


صدها کیلومترمربع زمین آلوده به مین و مواد منفجره در افغانستان


محمد اکبر اوریاخیل، از اداره انسجام و مین‌روبی در افغانستان می‌گوید که هنوز نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع زمین آلوده به مین، مواد منفجر نشده در افغانستان است.


از این میان شش‌صد کیلومترمربع مین‌های هستند که در زمان حضور نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق در افغانستان، طی سال‌های ۱۹۷۹- ۱۹۸۹ کار گذاشته شده و یا هم از هوا پرتاب شده‌اند.


هنوز محلاتی در ولایت ننگرهار در شرق و پکتیا در جنوب شرق؛ بمب خوشه‌ای را در دل خود دارند و هر از چند گاهی از غیرنظامیان قربانی می‌گیرند.


بر اساس آمار رسمی به گونه میانگین هر ماه دست‌کم ۱۰۷ نفر قربانی مین در افغانستان می‌شوند.


استفاده از مین به عنوان یکی از تاکتیک‌های اصلی طرف‌های جنگ برای مقابله با حریف در این کشور محسوب می‌شود، امری که نشان می‌دهد تا پاک‌سازی کامل این کشور از مین، راه درازی در پیش روست.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته