وقتی متون چاپی کتابهای الکترونیک را شکست میدهند
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه شاهد سرمایهگذاری بیشتر در فناوریهای آموزشی و کلاسهای درس هستیم و دانشآموزان اغلب از این طریق به کتب درسی الکترونیکی دست پیدا میکنند. در سال ۲۰۰۹، کالیفرنیا قانونی را تصویب کرده است که همه کتابهای دانشگاهی تا سال ۲۰۲۰ بهصورت الکترونیکی در دسترس مخاطبین باشند؛ در سال ۲۰۱۱، قانونگذاران فلوریدا قوانینی را تصویب کردند تا مدارس دولتی همه کتابهای درسی خود را به نسخههای دیجیتالی تبدیل کنند.
درحالیکه اشکال جدید تکنولوژی کلاس درس مانند کتابهای درسی دیجیتال، دسترسپذیرتر و قابلحمل هستند؛ این روش درست نیست که معلمان، دانشآموزان، والدین و سیاستگذاران فرض کنند که آشنایی و اولویت دانشآموزان برای فناوری به معنای یادگیری بهتر است. پژوهشگران حوزه یادگیری و درک متن در تحقیقات اخیر خود تفاوت بین مطالعه از روی رسانهای دیجیتال و کتب کاغذی را موردبررسی قرار دادهاند.
محققان با تمرکز در تفاوتهای بین خواندن کتب و رسانههای دیجیتال وجود اینکه اشکال جدید تکنولوژی کلاس مانند کتابهای درسی دیجیتال در دسترس و قابلحمل هستند, مطالعه کتابهای کاغذی را به استفاده از کتابهای دیجیتالی برای دانشآموزان ترجیح میدهند.
محققان سطوح مختلف درک مطلب در زمان مطالعه از متون چاپی و دیجیتالی را مورد آزمایش قراردادند که این تحقیقات تفاوت فاحشی را شکار کرد. دانشآموزان ترجیح میدهند در هنگام مطالعه صفحات را ورق بزنند. برای مثال تحقیقات که از سال 1992 دراینباره انجام میشود نشان میدهد که دانشآموزان قادر به درک بهتر اطلاعات در متون چاپی هستند.
برای بررسی بیشتر این الگوها سه تحقیق در بین دانشآموزان برای درک اطلاعات از مطالعه کتاب کاغذی و صفحات دیجیتالی انجام شد. دانشآموزان ابتدا اولویتهای رسانهای خود را رتبهبندی و پس از خواندن دو متن، یکی بهصورت آنلاین و دیگری از روی برگه چاپشده، سه تکلیف را تکمیل کردند. یکی اینکه باید ایده اصلی متنها را توصیف کرده و از نکات کلیدی متن لیست میگرفتند و برداشت خود را از متون مطالعه شده ارائه دهند. وقتی کارشان تمام شد از آنها خواستند که درباره عملکرد درک مطلب قضاوت کنند.
- دانشآموزان بیشتر ترجیح میدهند که دیجیتالی بخوانند.
- خواندن بهطور قابلتوجهی سریعتر از نسخه چاپی بود.
- دانشآموزان درک متون را بهصورت آنلاین بهتر از چاپ مورد قضاوت قراردادند.
- ظاهراً درک کلی برای مطالب چاپی در مقابل مطالعه دیجیتال بهتر بود.
- رسانه برای سؤالات کلی (مانند درک ایده اصلی متن) نتیجه خوبی نداشت.
اما هنگامیکه این موضوع به سؤالات خاصی رسید، درک مطلب در زمانی که شرکتکنندگان متون چاپی را میخوانند، بهطور قابلتوجهی وضعیت بهتری داشت. این یافتهها درسهایی است که میتوانند به سیاستگذاران, معلمان, والدین و دانشآموزان در مورد اهمیت آثار چاپی و دیجیتالی بهطور فزاینده کمک کند.
انتهای پیام/4108/پ
انتهای پیام/